1494
Sök

Körkort utan svensk-kunnighet?

16 197 Inlägg
28 februari 2011
BadBoy89 skrev:
evilaudio skrev:
tycker de e heeeeelt galet...

ska man bo i ett land å ta körkort i de landet så ska ju SJÄLVKLART körtkortsprovet vara på landets huvudspråk.

Språket spelar fan inget med körkort att göra på det viset  du kanske exempel(du  snackar  svenska perfekt men  du  suger jävligt hårt  på köra  ).Vad är meningen med det hela ientligen då det finns jo folk som har gjort  prov och uppkärning på anatspråk och med tolk och kör bättre än någon svensk som  har gjort detsamma  fast på svenska. Vissa person känner sig  osäkra  för att göra det på svenska och gör det  på  sitt eget språk om det nu finns

man kanske ska förstå å göra sig förstådd i de landet man bor i?

de kallas för att anpassa sig till samhället.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
28 februari 2011
Men då har det ju ännu mindre med att ta svenskt körkort på ett annat språk att göra, eftersom du menar att dom inte gjort det......

/Mattias

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Frankrike är ett lustigt exempel då de haft flest dödsolyckor i Europa, galnare bilister har jag inte sett så man måste vara försiktig. Infödingar bör annars kunna köra bättre än turister, i Frankrike och Spanien får jag ofta gissa vad texterna betyder.
Inom EU får man byta körkort rakt av emot svenska vad jag minns, förr fick alla från hela världen byta till svenska, "kamelkörkort" kallades det ibland och tog slut för ett antal år sedan, de gäller ett år nu.
Frågan var inte vem som kör bäst, jag tycker många svenska kärringar kör dåligt liksom en del invandrare. Själv kör jag givetvis bäst och bryter en del regler smile

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

2 982 Inlägg
28 februari 2011
evilaudio skrev:
BadBoy89 skrev:
evilaudio skrev:
tycker de e heeeeelt galet...

ska man bo i ett land å ta körkort i de landet så ska ju SJÄLVKLART körtkortsprovet vara på landets huvudspråk.

Språket spelar fan inget med körkort att göra på det viset  du kanske exempel(du  snackar  svenska perfekt men  du  suger jävligt hårt  på köra  ).Vad är meningen med det hela ientligen då det finns jo folk som har gjort  prov och uppkärning på anatspråk och med tolk och kör bättre än någon svensk som  har gjort detsamma  fast på svenska. Vissa person känner sig  osäkra  för att göra det på svenska och gör det  på  sitt eget språk om det nu finns

På vilket sätt gör man sig bättre förstådd bakom ratten för att man skriker åt förarna runt omkring på svenska istället för på franska, engelska eller nåt annat icke svenskt språk?

/Mattias

16 197 Inlägg
28 februari 2011
matteeee skrev:
evilaudio skrev:
BadBoy89 skrev:

På vilket sätt gör man sig bättre förstådd bakom ratten för att man skriker åt förarna runt omkring på svenska istället för på franska, engelska eller nåt annat icke svenskt språk?

lever du ditt liv bara bakom ratten?

2 982 Inlägg
28 februari 2011
evilaudio skrev:
matteeee skrev:
evilaudio skrev:

lever du ditt liv bara bakom ratten?

Det har väl inte med saken att göra var jag lever mitt liv? Ämnet vi diskuterar råkar vara "ta svenskt körkort på annat språk än svenska"... Jag anser att man inte kör sämre på svenska vägar för att man inte kan svenska språket, bara för att man tagit svenskt körkort på ett annat språk.
I övriga livet kan man såklart ha svårare att göra sig förstådd i Sverige om man inte kan svenska, men det spelar ju ingen roll för körkortet..

/Mattias

8 894 Inlägg
28 februari 2011
Tråd rensad på off topic inlägg som inte tillför något i ämnet.
Uppmanar dom som gör inlägg att hålla sig till ämnet och ta andra meningsskiljaktigheter via e-post eller PM

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Frågan var alltså hur man ska kunna tillgodogöra sig svensk textad information när man kör utan att kunna språket, staten bjuder inte på tolk då.
Jag fattar sällan något i en del andra länder om de inte har samma skyltar som här.

463 Inlägg
28 februari 2011
Jag tycker inte det brukar vara några större svårigheter att förstå text på vägskyltar i varken Tyskland, Frankrike, Spanien eller Italien.. Även om man inte kan språket så finns det ofta något som liknar i ett språk man kan.. Det handlar ju inte riktigt om att läsa någon uppsats..

2 982 Inlägg
28 februari 2011
Men hur mycket är det man inte kan tillgodogöra sig? Läser man in svenska körkortsregler på ett annat språk så lär man ju sig P-regler, skyltar, färgerna osv. Det enda man inte begriper är tillfälliga vägarbeten med den informationen som står där och texten bredvid "vimpeln som blåser" där det kan stå "vindkänsliga fordon varnas" eller liknande.
Jag ser inget problem alls..?!

Det är väl snarare så att om personen får lära sig reglerna på ett språk denne förstår så ökar chansen att han/hon verkligen förstår och tillgodogör sig på så sätt allting mycket bättre än om det var på svenska...

/Mattias

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
28 februari 2011
matteeee skrev:
Men hur mycket är det man inte kan tillgodogöra sig? Läser man in svenska körkortsregler på ett annat språk så lär man ju sig P-regler, skyltar, färgerna osv. Det enda man inte begriper är tillfälliga vägarbeten med den informationen som står där och texten bredvid "vimpeln som blåser" där det kan stå "vindkänsliga fordon varnas" eller liknande.
Jag ser inget problem alls..?!

Det är väl snarare så att om personen får lära sig reglerna på ett språk denne förstår så ökar chansen att han/hon verkligen förstår och tillgodogör sig på så sätt allting mycket bättre än om det var på svenska...

mm verkligen ska dom ut i trafiken är det bättre att dom fattar än att dom chansar

hurvida man kan svenska språket eller ej har inget med ett körkort att göra så länge dom inte kör taxi eller buss men dit kommer dom inte förens B-kortet är klart

Kör fort så hinner inget hända...

64 Inlägg
28 februari 2011
Måste man kunna svenska för att ta körkort i Sverige? - Nej.
Bör man kunna Svenska när man ska bo i Sverige? - Ja.

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 februari 2011
Orkar man ta körkort här så orkar man nog lära sig språket också.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Jag ser ofta skyltar på svenska och undrar hur det ska fungera med de som inte lärt sig så bra. Och ex. i mitt andra hemland Spanien är det en massa vägskyltar vi inte kan läsa om vägomläggningar etc.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 februari 2011
Vänder på frågan en smula, finns det något annat land där du kan få ta körkort på Svenska om du inte vill/kan lära dig deras språk?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 982 Inlägg
28 februari 2011
Ofta? Vad för skyltar då? Vägomläggningar ja, men det är ärligt talat inte så ofta och oftast skyltat med orange pilar med. Inte såå svårt..

/Mattias

16 197 Inlägg
28 februari 2011
torpis skrev:
Vänder på frågan en smula, finns det något annat land där du kan få ta körkort på Svenska om du inte vill/kan lära dig deras språk?

ytterst tveksamt.

Of World
3 376 Inlägg
28 februari 2011
jag har varit ungefär i hela Europa med bil , inte haft några problem med vägarna,visst det kan va svårt men du är inte blind du ser vad det är för hastighet och det är oftast markerat vart du ska köra om du fixar vägarna .. bara för att jag inte kunde Italienska så betydde det inte att jag var farlig där. dessvärre förarna där nere var farligare .. (: så klaga inte för mycket och jo visst det är bra om man kan Svenska språket, tror knappast att dom som tar körkort på modersmåls språket inte kan något ord på Svenska , dom kan säkert prata med större brytningar .

Ha det !(:

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

223 Inlägg
1 mars 2011
evilaudio skrev:
torpis skrev:

ytterst tveksamt.

I princip alla U-länder, där kan man som "rik" svensk betala istället. Alltså spelar språk ingen som helst roll där.
Självklart finns det andra I-länder som tillåter körkortsprovet på andra språk än modersmålet.
Tror ni variationen inom EU är jättestor?
För Usa som på många sätt kan anses vara ett trånsynt land när det kommer till myndigheter överraskade: http://www.usenglish.org/view/305

Att man inte kan ta körkort i andra länder på svenska, beror troligtvis på att det inte är så många som talar just svenska. Behovet finns alltså inte. Vi svenskar kan ju engelska, så det är väl egentligen ett ickeproblem, eller?

281 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Generellt bör man kunna språket i det land man bor i, jag är ganska handikappad i Spanien ibland. Här kan man bli Svensk medborgare och ta körkort utan att kunna ett ord svenska, så det finns krav om Språkprov. Min fru har genomgått ett för sitt yrke, jobbar på modersmålet och tar körkort på svenska för hon vill kunna allt för säkerheten.

Sök