Delningsfilter eller ej?

Nolare
1 mars 2011 · 141 Inlägg

Hej

Tänkte nu ta tag i ljudet i bilen V70n -06á

Har ett par DLS 6.5RM kit, detta ska sitta fram och drivs av Volvo PA-300 4x75W...

Frågan jag har är då... vad ska jag köra i bökdörrarna? Koax eller kit? eller bara mid/bas?

//Nolare

Mercedes CLA "ShootingBrake" (2018)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 mars 2011 · 5 042 Inlägg

Kit tycker jag. Diskanten är viktigt för att få ljudet rent & snyggt.

C H E V R O L E T <3
Nolare
1 mars 2011 · 141 Inlägg

Jo men i bakdörrarna....?

Sen en fråga till.... Ska jag koppla in DLS egna delningsfilter eller har volvo ett eget i org steget? då det sitter 6,5 + diskant fram idag. och bara mid/bas bak... (Org)

Mercedes CLA "ShootingBrake" (2018)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 mars 2011 · 5 042 Inlägg

Jag har installerat Focal Kit 165VR i en v70 bak & fram 1a generation.
Drog nya kablar till alla högtalarna o körde på nya delningsfiltrena.
Ljudet var kanon när det hade spelats in.

Jag tror att det är bättre o köra på Dls egna filter med tanke på att dom e ju gjorde för dom högtalarna.

C H E V R O L E T <3
Nolare
1 mars 2011 · 141 Inlägg

Jo jag mistänkte ju detta men jag bara funderade så inte org steget delar upp frekvensen på ett sätt och sen DLSérna på ett = konstigt ljud....?

Men du tycker att jag ska göra nån "Kit historia" med en egen diskant placering...

Mercedes CLA "ShootingBrake" (2018)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 mars 2011 · 5 042 Inlägg

Nej men du ska ju ha ett riktigt slutsteg. behövs inga värsting prylar. bara steget driver 100w så duger det för att få " dunket "
Driver du det på endast stereon så kommer det ju inte att låta någe bra

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (1 mars 2011)

C H E V R O L E T <3
Nolare
1 mars 2011 · 141 Inlägg

Som jag skrev ovan, ska lägga in Volvo´s PA-300. 4x75W
de (Volvo) har detta själva till sitt "värsting" system. högtalarna där är 100W.

Kommer troligen byta ut detta senare men...

Mercedes CLA "ShootingBrake" (2018)
big-jepp
1 mars 2011 · 3 187 Inlägg

Nolare skrev:
Jo jag mistänkte ju detta men jag bara funderade så inte org steget delar upp frekvensen på ett sätt och sen DLSérna på ett = konstigt ljud....?

Men du tycker att jag ska göra nån "Kit historia" med en egen diskant placering...

kör kit fram (som du skrev du skulle), sen bak spelar det mindre roll enligt mig då du inte sitter bak så ofta, vill du lägga ut några hundringar extra så kör på kit annars duger koax bra!
sen kör på dls egna delningsfilter då de är anpassade till just den diskanten och midbasen.

skulle du köpa steg eller har du redan ett?

edit såg nu ditt sista inlägg, testa med original steget (om du redan har köpt/har det liggande) är du inte nöjd med ljudet då så skaffar du ett nytt.

Senast redigerat av big-jepp (1 mars 2011)

Honda civic "civicen" (1993)
Nolare
1 mars 2011 · 141 Inlägg

big-jepp skrev:

Nolare skrev:
Jo jag mistänkte ju detta men jag bara funderade så inte org steget delar upp frekvensen på ett sätt och sen DLSérna på ett = konstigt ljud....?

Men du tycker att jag ska göra nån "Kit historia" med en egen diskant placering...

kör kit fram (som du skrev du skulle), sen bak spelar det mindre roll enligt mig då du inte sitter bak så ofta, vill du lägga ut några hundringar extra så kör på kit annars duger koax bra!
sen kör på dls egna delningsfilter då de är anpassade till just den diskanten och midbasen.

skulle du köpa steg eller har du redan ett?

edit såg nu ditt sista inlägg, testa med original steget (om du redan har köpt/har det liggande) är du inte nöjd med ljudet då så skaffar du ett nytt.

OK.. Tack. Får bli ngt som inte är allt för hi´tec... smile  Läst att vissa inte har ngt bak alls för ev kan förstöra ljudbilden. men man har ju passagerare som kanske vill höra nånting.... tongue
Dock ska org diskanter bort från D-stolpen.....

Jo jag har ett PA-300 liggandes som ska sättas i. duger inte detta så blir det ett kraftigt steg...
kommer fort att sätta "Silent coat" på dörrar och tak med... big_smile

Tack för hjälpen cool

Mercedes CLA "ShootingBrake" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang