Polisen skrev fel reg nr på fortkörningsboten

PoulZen
5 mars 2011 · 772 Inlägg

Growe skrev:

killercow skrev:
Growe hann före sad

Vi har inte ägar-ansvar (än) i sverige när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhetskamera

tack och lov smile

i england tar dom bara kort på nummerplåten bak istället
och där får ägaren böter

Varför tack och lov?
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att följa hastigheten på skyltarna.
Visst kan man säga att man vill komma fortare fram. Men 10-20km/h fortare gör bara några
minuter, medans riskerna ökar väldigt mkt mer.
Så jag skulle inte ha något emot att ägaren får böter, sen får den göra upp med personen som körde.

I många trådar där någon skriver och frågar om hur dom kan "slippa" sina böter så säger många
att man måste stå för det man gör och betala böterna.
Ja då får man väll stå för att kört för fort förbi kameror oxå oavsett om dom skickar böterna till
ägaren av bilen eller till den som körde.

killercow
5 mars 2011 ·

PoulZen skrev:

Growe skrev:

killercow skrev:
Growe hann före sad

Vi har inte ägar-ansvar (än) i sverige när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhetskamera

tack och lov smile

i england tar dom bara kort på nummerplåten bak istället
och där får ägaren böter

Varför tack och lov?
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att följa hastigheten på skyltarna.
Visst kan man säga att man vill komma fortare fram. Men 10-20km/h fortare gör bara några
minuter, medans riskerna ökar väldigt mkt mer.
Så jag skulle inte ha något emot att ägaren får böter, sen får den göra upp med personen som körde.

I många trådar där någon skriver och frågar om hur dom kan "slippa" sina böter så säger många
att man måste stå för det man gör och betala böterna.
Ja då får man väll stå för att kört för fort förbi kameror oxå oavsett om dom skickar böterna till
ägaren av bilen eller till den som körde.

jag är väldigt kluven i frågen ägar ansvar när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhets kameror. om jag lånar ut min bil å personen jag lånat ut den kör förfort och döljer ansiktet så åker jag på det. sen även om vi gör upp sen så är det fortfarande jag som fått fortkörnings boten på mej. å de vill jag inte ha om jag inte är skyldig. sen är det självklart bra att man även kan straffa dom som döljer ansiktet vid kamerorna. det är ju dom som medvetet kör förfort på sträckor där man med kamror försöker få ner hastigheten som döljer ansiktet så dom slipper undan

PoulZen
5 mars 2011 · 772 Inlägg

killercow skrev:

PoulZen skrev:

Growe skrev:

tack och lov smile

i england tar dom bara kort på nummerplåten bak istället
och där får ägaren böter

Varför tack och lov?
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att följa hastigheten på skyltarna.
Visst kan man säga att man vill komma fortare fram. Men 10-20km/h fortare gör bara några
minuter, medans riskerna ökar väldigt mkt mer.
Så jag skulle inte ha något emot att ägaren får böter, sen får den göra upp med personen som körde.

I många trådar där någon skriver och frågar om hur dom kan "slippa" sina böter så säger många
att man måste stå för det man gör och betala böterna.
Ja då får man väll stå för att kört för fort förbi kameror oxå oavsett om dom skickar böterna till
ägaren av bilen eller till den som körde.

jag är väldigt kluven i frågen ägar ansvar när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhets kameror. om jag lånar ut min bil å personen jag lånat ut den kör förfort och döljer ansiktet så åker jag på det. sen även om vi gör upp sen så är det fortfarande jag som fått fortkörnings boten på mej. å de vill jag inte ha om jag inte är skyldig. sen är det självklart bra att man även kan straffa dom som döljer ansiktet vid kamerorna. det är ju dom som medvetet kör förfort på sträckor där man med kamror försöker få ner hastigheten som döljer ansiktet så dom slipper undan

Jag tror inte att dom böterna skulle stå i något register eller liknande då, på grund av att dom inte kan bevisa att det var du som körde. Så njae, det håller inte riktigt som skäl till varför det inte borde vara ägar ansvar.
Sen borde man ju faktiskt vara försiktig med vem man lånar ut sin bil till.
Jag skulle aldrig låna ut min till någon som jag vet kör för fort.

KHRacing
5 mars 2011 ·

killercow skrev:
jag är väldigt kluven i frågen ägar ansvar när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhets kameror. om jag lånar ut min bil å personen jag lånat ut den kör förfort och döljer ansiktet så åker jag på det. sen även om vi gör upp sen så är det fortfarande jag som fått fortkörnings boten på mej. å de vill jag inte ha om jag inte är skyldig. sen är det självklart bra att man även kan straffa dom som döljer ansiktet vid kamerorna. det är ju dom som medvetet kör förfort på sträckor där man med kamror försöker få ner hastigheten som döljer ansiktet så dom slipper undan

Helt fel.

du får inga böter hemskickat alls.

du får en förfrågan om vem som körde o då svara du.. jag vet ej.

sedan har du inget mera med detta att göra då vi inte har nån angiveri-lag i Sverige.

Senast redigerat av KHRacing (5 mars 2011)

Brådhis * Voff voff *
5 mars 2011 · 10 285 Inlägg

KHRacing skrev:

killercow skrev:
jag är väldigt kluven i frågen ägar ansvar när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhets kameror. om jag lånar ut min bil å personen jag lånat ut den kör förfort och döljer ansiktet så åker jag på det. sen även om vi gör upp sen så är det fortfarande jag som fått fortkörnings boten på mej. å de vill jag inte ha om jag inte är skyldig. sen är det självklart bra att man även kan straffa dom som döljer ansiktet vid kamerorna. det är ju dom som medvetet kör förfort på sträckor där man med kamror försöker få ner hastigheten som döljer ansiktet så dom slipper undan

Helt fel.

du får inga böter hemskickat alls.

du får en förfrågan om vem som körde o då svara du.. jag vet ej.

sedan har du inget mera med detta att göra då vi inte har nån angiveri-lag i Sverige.

Nu pratar dom ju faktiskt om hur det skulle vara OM vi fick ägaransvar här i Sverige och inte om hur det är idag! smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (5 mars 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Muttley
6 mars 2011 ·

PoulZen skrev:

killercow skrev:

PoulZen skrev:

Varför tack och lov?
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att följa hastigheten på skyltarna.
Visst kan man säga att man vill komma fortare fram. Men 10-20km/h fortare gör bara några
minuter, medans riskerna ökar väldigt mkt mer.
Så jag skulle inte ha något emot att ägaren får böter, sen får den göra upp med personen som körde.

I många trådar där någon skriver och frågar om hur dom kan "slippa" sina böter så säger många
att man måste stå för det man gör och betala böterna.
Ja då får man väll stå för att kört för fort förbi kameror oxå oavsett om dom skickar böterna till
ägaren av bilen eller till den som körde.

jag är väldigt kluven i frågen ägar ansvar när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhets kameror. om jag lånar ut min bil å personen jag lånat ut den kör förfort och döljer ansiktet så åker jag på det. sen även om vi gör upp sen så är det fortfarande jag som fått fortkörnings boten på mej. å de vill jag inte ha om jag inte är skyldig. sen är det självklart bra att man även kan straffa dom som döljer ansiktet vid kamerorna. det är ju dom som medvetet kör förfort på sträckor där man med kamror försöker få ner hastigheten som döljer ansiktet så dom slipper undan

Jag tror inte att dom böterna skulle stå i något register eller liknande då, på grund av att dom inte kan bevisa att det var du som körde. Så njae, det håller inte riktigt som skäl till varför det inte borde vara ägar ansvar.
Sen borde man ju faktiskt vara försiktig med vem man lånar ut sin bil till.
Jag skulle aldrig låna ut min till någon som jag vet kör för fort.

Om de inte ska ha de i register varför ska de överhuvudtaget bötfälla ägaren på bilen om han inte kört?
Någon ska ju stå på böterna då får de ju vara ägaren precis som du vill ha det.
Mer kontroll och mer kontroll.

För övrigt så var de inte de som var frågan från början.

knasson
6 mars 2011 · 19 Inlägg

Om någon får inbrott eller skadegörelse på pärlan, då blir det ett jävla liv för att folk inte kan skilja på mitt å ditt, men så fort det körts för fort eller det handlar om annan överträdelse då ska det minnsan tänkas ut och smida planer på hur det ska gå att komma undan.  fattar inte varför, har man gjort fel så har man..

men kolla som sagt upp så det inte blir framtida strul pga fel reg nr

KHRacing
6 mars 2011 ·

Brådhis skrev:
Nu pratar dom ju faktiskt om hur det skulle vara OM vi fick ägaransvar här i Sverige och inte om hur det är idag! smile

//Brådhis

Garv. ja den lilla detaljen missade jag. sorry man smile

Rock-Star
6 mars 2011 · 2 982 Inlägg

PoulZen skrev:
Alla uppgifter måste stämma på alla böter man får. Sen om dom ogiltig förklarar den eller bara ändrar regnumret det vet jag inte om dom gör. Troligen så stryks den bara, och det blir tjänstefel eller liknande.
Men ring och prata med dom för att få säkert svar.

STÄMMER BRA!
då uppgifter är felaktiga så kan man inte heller utesluta att det finns fler uppgifter som är felaktiga. ÖVERKLAGA. prata med coclusion på g.org. han kom undan genom att överklaga.

du har en bra chans att komma undan. och jag hoppas att du kommer undan då 84 på 70 väg är inte ajjabajja enligt min bok. (dock är 30vägar heliga)
anser själv att poliser bör konventrera sig på de som kör 30 över fartgräns då dessa faktiskt riskerar att loosa körkortet samt även 30 vägar som är heliga.

killercow
6 mars 2011 ·

TS körde för fort och blev stoppad. klart han ska göra rätt för sig och betala. ett överklagande kostar ju bara oss andra skattebetalare massa pengar och ja menar han har ju faktiskt skrivit på ett erkännande. jag är inte emot rätten till att överklaga. men man ska bara överklaga om man inte gjort nått fel vilket TS faktiskt gjort. sen är det ju lite tråkigt att han missade 70 skylten å åkte dit av den anledningen och inte körde för fort med flit.

Dock tycker jag att du ska prata med polisen så dom skriver rätt reg.nr så det inte blir problem iframtiden

killercow
6 mars 2011 ·

knasson skrev:
Om någon får inbrott eller skadegörelse på pärlan, då blir det ett jävla liv för att folk inte kan skilja på mitt å ditt, men så fort det körts för fort eller det handlar om annan överträdelse då ska det minnsan tänkas ut och smida planer på hur det ska gå att komma undan.  fattar inte varför, har man gjort fel så har man..

men kolla som sagt upp så det inte blir framtida strul pga fel reg nr

håller med. undra hur många som skulle hålla med en som startar en tråd om att överklaga om han åkt dit för ett bil-inbrott lol

skämt och sido om man ska vara lite allvarlig så finns det faktiskt en anledning till att polisen och myndigheter försöker bekämpa hastighets överträdelserna så hårt. Farten - dödar... 14km/h för fort har faktiskt inverkan på reaktions- och broms sträckan

jes
6 mars 2011 · 582 Inlägg

hoppas att du har hojkort annars blir det olovlig körning oxå!! smile

hej
torpis Forummoderator
6 mars 2011 · 10 572 Inlägg

PoulZen skrev:
Alla uppgifter måste stämma på alla böter man får. Sen om dom ogiltig förklarar den eller bara ändrar regnumret det vet jag inte om dom gör. Troligen så stryks den bara, och det blir tjänstefel eller liknande.
Men ring och prata med dom för att få säkert svar.

Det är inte helt självklart hur det fungerar.  Givetvis måste polisens rapport stämma, men de har någon paragraf där uppenbara felskrivningar inte väger in.  Exempelvis för mig så hade de justerat vädret "en smula" och ökat mätavståndet från ca 100m till 300m, förmodligen i syfte att slå ned på min argumentation om förväxling (vi låg två likadana bilar på rad i regn/dis)

Sen skall man givetvis inte bli förvånad om man får böter vid fortkörning, men man vill ju ha rätt info iaf. Vilken bil körde kan tyckas spelar mindre roll, men tänk om det felaktiga regnummret har körförbud och man får den boten också...    toksurt och inget kan man göra.

Nåväl, i slutänden är det bara för dig som "åkt dit" att gilla läget och acceptera det som händer oavsett vad polisen hittar på.  Vad gäller en fortkörning så spela roll egentligen, men man blir lite funderas över om det går till likadant vid grövre utredningar också.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
killercow
6 mars 2011 ·

poliser är oxå människor så klart dom kan göra fel. har nog hänt även vid grövre utredningar torpis

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 mars 2011 · 13 748 Inlägg

killercow skrev:

knasson skrev:
Om någon får inbrott eller skadegörelse på pärlan, då blir det ett jävla liv för att folk inte kan skilja på mitt å ditt, men så fort det körts för fort eller det handlar om annan överträdelse då ska det minnsan tänkas ut och smida planer på hur det ska gå att komma undan.  fattar inte varför, har man gjort fel så har man..

men kolla som sagt upp så det inte blir framtida strul pga fel reg nr

håller med. undra hur många som skulle hålla med en som startar en tråd om att överklaga om han åkt dit för ett bil-inbrott lol

skämt och sido om man ska vara lite allvarlig så finns det faktiskt en anledning till att polisen och myndigheter försöker bekämpa hastighets överträdelserna så hårt. Farten - dödar... 14km/h för fort har faktiskt inverkan på reaktions- och broms sträckan

farten dödar inte alls
det spelar ingen roll om du åker 30km/h eller 300km/h man dör iallfall inte
det är bara när man kör av som farten har någon inverkan men den största inverkan är olyckan
inte hastigheten

sen att hastiheten kortar ner lidandet är en helt annan sak
men farten dödar iallfall inte om man inte krockar


förövrigt har alla rätt att pröva sitt brott i domstol
finns ingen anledning att en enskild polisman ska agera domstol
oavsätt om det kostar skattepengar eller ej

det är så man gör ett rättsäkert samhälle
fast du kanske föredrar lite mer Kadafi stuk bara skjut alla som säger i mot

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
killercow
6 mars 2011 ·

Growe skrev:

killercow skrev:

knasson skrev:
Om någon får inbrott eller skadegörelse på pärlan, då blir det ett jävla liv för att folk inte kan skilja på mitt å ditt, men så fort det körts för fort eller det handlar om annan överträdelse då ska det minnsan tänkas ut och smida planer på hur det ska gå att komma undan.  fattar inte varför, har man gjort fel så har man..

men kolla som sagt upp så det inte blir framtida strul pga fel reg nr

håller med. undra hur många som skulle hålla med en som startar en tråd om att överklaga om han åkt dit för ett bil-inbrott lol

skämt och sido om man ska vara lite allvarlig så finns det faktiskt en anledning till att polisen och myndigheter försöker bekämpa hastighets överträdelserna så hårt. Farten - dödar... 14km/h för fort har faktiskt inverkan på reaktions- och broms sträckan

farten dödar inte alls
det spelar ingen roll om du åker 30km/h eller 300km/h man dör iallfall inte
det är bara när man kör av som farten har någon inverkan men den största inverkan är olyckan
inte hastigheten

sen att hastiheten kortar ner lidandet är en helt annan sak
men farten dödar iallfall inte om man inte krockar


förövrigt har alla rätt att pröva sitt brott i domstol
finns ingen anledning att en enskild polisman ska agera domstol
oavsätt om det kostar skattepengar eller ej

det är så man gör ett rättsäkert samhälle
fast du kanske föredrar lite mer Kadafi stuk bara skjut alla som säger i mot

De här tänker jag inte ens bry mej om att kommentera:|

Svanb3rg
6 mars 2011 · 187 Inlägg

killercow skrev:
poliser är oxå människor

...fast nog tvivlar man ibland..

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
killercow
6 mars 2011 ·

Svanb3rg skrev:

killercow skrev:
poliser är oxå människor

...fast nog tvivlar man ibland..

har råkat ut för bådeoch

RD_87 Skrotsamlare
6 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Men "plåtpoliser" är ju ren jävla ondska och inget annat. Om dom var intresserade av trafiksäkerhet skulle kamerorna stå vid farliga korsningar, skolgårdar osv. Nu står dom tamejfan alltid på bästa omkörningsträckorna så man antingen får köra om som en idiot eller ligga bakom någon halvblind kärringjävel i 65 på 90-väg i en mindre evighet!
Med andra ord, trafiksäkerhetskameror borde byta namn till "statskassa-fyllarkameror! mad

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
awbeemer
6 mars 2011 · 42 Inlägg

4% av alla bostads och bilinbrott löses upp enl brå. Fan man får knappt fängelse för misshandel och våldtäckt nuförtiden. Skulle påstå att de flesta som misshandla och våldtar går fria.
Men fortkörare, ja där ska man sätta dit varenda jävel....  Jag körde 82 på 50 väg, tvåfilig väg, nedförsbacke, 10.30 en tisdags morgon(självklart precis efter löning, då de vill ha erkännanden direkt), bör tilläggas att vägen vid denna tidpunkt varje dag är nästan helt otraffikerad.... Traffikpo-grisen står och GÖMMER sig bakom ett träd 290m längre fram. Trevligt: 4000:- böter, indraget kk i 2 mån. Då jag hade prövotid kvar innebar det även övriga kostnader på 4000:- (ny risk1(700), risk2(1900), teori(400) och uppkörning(1200)). Polisen hånflinar och blinkar mot kollegan i samma stil "som att ta godis från ett barn".
Jag kör sällan för fort och självklart är jag medveten om att jag gjorde fel MEN........
Kanske bättre om traffikpo-grisen fokuserar lite kring tättraffikerade områden istället för att försöka få upp "uppklaradebrotts%" genom att ställa sig där de VET att 90% av alla bilister kör minst 15km/h för fort.
Var polisen lägger sina resurser är för mig ett skämt....................
tack för mig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang