4397
Sök

Ang bas/6x9 i volvo 740

3 182 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#1
har en volvo 740 som jag har byggt ljud i men det låter ej bra men lätt riktigt bra i en omega kombi jag hade innan.

ljudet jag har är gas 6½" fram nya,
gas 6x9 i egenbyggd hatthylla nya, original hålen i plåten är kvar och ej uppkapade,
baslåda fanatic mds 12" vet ej mer om den får ej plats under hatthyllan. 2 st mds slutsteg vardera är 2kanaliga. det ena steget är ett mds hc200 det andra står det bara mds fanatic på. stereon är en jvc mp3 numrena har jag ej nu. har nästan jämt skidluckan öppen tycker att det blir lite bättre med den öppen. håller på att ge upp på detta nu finns det någon vänlig själv som har några tipps på vad jag ska göra för att få det att låta bättre.

gas 6"½ samt 6x9 är kopplat på hc200 steget basen på mds fanatic steget.
Senast redigerat av pukan2 (5 mars 2011)

3 187 Inlägg
5 mars 2011
#2
pukan2 skrev:
har en volvo 740 som jag har byggt ljud i men det låter ej bra men lätt riktigt bra i en omega kombi jag hade innan.

ljudet jag har är gas 6½" fram nya,
gas 6x9 i egenbyggd hatthylla nya, original hålen i plåten är kvar och ej uppkapade,
baslåda fanatic mds 12" vet ej mer om den får ej plats under hatthyllan. 2 st mds slutsteg vardera är 2kanaliga. det ena steget är ett mds hc200 det andra står det bara mds fanatic på. stereon är en jvc mp3 numrena har jag ej nu. har nästan jämt skidluckan öppen tycker att det blir lite bättre med den öppen. håller på att ge upp på detta nu finns det någon vänlig själv som har några tipps på vad jag ska göra för att få det att låta bättre.

gas 6"½ samt 6x9 är kopplat på hc200 steget basen på mds fanatic steget.

vad är det som är dåligt, för lite diskant ljud eller dåligt med bas?
jag skulle köpt ett monoblock till basen, för lite kraft oftast i 2 kanals steg.


3 182 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#3
när man vrider upp volymen så låter det som att 6x9 är trasiga låter väldigt illa samt basen är dålig den med. fram högtalarna är det inget fel på. mono block har jag tänkt på men det lät endå bra i kombin jag hade med i 740in är det dåligt.

3 187 Inlägg
5 mars 2011
#4
pukan2 skrev:
när man vrider upp volymen så låter det som att 6x9 är trasiga låter väldigt illa samt basen är dålig den med. fram högtalarna är det inget fel på. mono block har jag tänkt på men det lät endå bra i kombin jag hade med i 740in är det dåligt.

det är bra mycket lättare att bygga ljud i en combi än i en sedan, mycket svårare att få in basljudet i kupén.
hur har du ställt basen?
men har du kopplat in 4 högtare på ett 2 kanals steg? hur har du kopplat då?


3 182 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#5
big-jepp skrev:
pukan2 skrev:
när man vrider upp volymen så låter det som att 6x9 är trasiga låter väldigt illa samt basen är dålig den med. fram högtalarna är det inget fel på. mono block har jag tänkt på men det lät endå bra i kombin jag hade med i 740in är det dåligt.

det är bra mycket lättare att bygga ljud i en combi än i en sedan, mycket svårare att få in basljudet i kupén.
hur har du ställt basen?
men har du kopplat in 4 högtare på ett 2 kanals steg? hur har du kopplat då?

baslådan står med basen mot baklysena tyckte att det lätt bäst så.  hade först 6x9 på 2kanls steget och det lät oki sen kopplade jag bara in 6½" med i det med och satt o laborera tills det lät bra.

3 187 Inlägg
5 mars 2011
#6
pukan2 skrev:
big-jepp skrev:
pukan2 skrev:
när man vrider upp volymen så låter det som att 6x9 är trasiga låter väldigt illa samt basen är dålig den med. fram högtalarna är det inget fel på. mono block har jag tänkt på men det lät endå bra i kombin jag hade med i 740in är det dåligt.

det är bra mycket lättare att bygga ljud i en combi än i en sedan, mycket svårare att få in basljudet i kupén.
hur har du ställt basen?
men har du kopplat in 4 högtare på ett 2 kanals steg? hur har du kopplat då?

baslådan står med basen mot baklysena tyckte att det lätt bäst så.  hade först 6x9 på 2kanls steget och det lät oki sen kopplade jag bara in 6½" med i det med och satt o laborera tills det lät bra.

ta ut 6x9orna och driv dom på stereon, driv endast framsystemet på steget..


3 182 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#7
kommer det att låta bra da tro du. finns det nått sätt att få basen att bli bättre, skulle det bli bättre om basen stog direkt i skidluckan.

3 182 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#8
big-jepp skrev:
pukan2 skrev:
big-jepp skrev:

det är bra mycket lättare att bygga ljud i en combi än i en sedan, mycket svårare att få in basljudet i kupén.
hur har du ställt basen?
men har du kopplat in 4 högtare på ett 2 kanals steg? hur har du kopplat då?

baslådan står med basen mot baklysena tyckte att det lätt bäst så.  hade först 6x9 på 2kanls steget och det lät oki sen kopplade jag bara in 6½" med i det med och satt o laborera tills det lät bra.

ta ut 6x9orna och driv dom på stereon, driv endast framsystemet på steget..

fan såg att du hade ett hc200 du med vad driver du det med.

3 187 Inlägg
5 mars 2011
#9
pukan2 skrev:
big-jepp skrev:
pukan2 skrev:

baslådan står med basen mot baklysena tyckte att det lätt bäst så.  hade först 6x9 på 2kanls steget och det lät oki sen kopplade jag bara in 6½" med i det med och satt o laborera tills det lät bra.

ta ut 6x9orna och driv dom på stereon, driv endast framsystemet på steget..

fan såg att du hade ett hc200 du med vad driver du det med.

ingenting, monterades för att driva ett baksystem som inte blev av.

ja det kommer spela bättre än det gör nu iaf, har du portad eller sluten låda?


3 182 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#10
den är portad mins inte storleken på röret men tror det är 2" max 3" lådan är inte stor den häller. kan ta mått på den sen om intresset finns.

3 187 Inlägg
5 mars 2011
#11
pukan2 skrev:
den är portad mins inte storleken på röret men tror det är 2" max 3" lådan är inte stor den häller. kan ta mått på den sen om intresset finns.

ställ den så porten spela in igenom skidluckan. kommer troligtvis blir bättre ljud i kupén.


3 182 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#12
har eventuellt ett 4kanaligt jbl gto slutsteg på gång om polaren har det kvar.


Sök