4901
Sök

Steget slår ifrån va e fel:O?

847 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#1
har nyligen köpt bil ljud för ett xx antal tusen och börjar kopla in det idag.

nu till saken det är så slut steget går i protekt(stavning) och slutar spela det funkar upp till en vis volym sen dör det bara.

det är ett dsl 4 kanals steg ( CA 41)  och driver 4 högtalre på två av 4 kanaler och två av  dom spelar inget dom bak och dom fram spelar bra tills man går över 10 i volym

vad kan de vara för fel ?? sad


3 466 Inlägg
5 mars 2011
#2
Låter som för klena strömkablar eller för dålig jord. Vad har du för kablage och var har du jordat?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

847 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#3
M_icke_ skrev:
Låter som för klena strömkablar eller för dålig jord. Vad har du för kablage och var har du jordat?

jag har 33mm kabel

men omjorden är dålig borde de la inte funka alls? eller har jag fel?

jag har jordat start över batteriet i skuffen


7 283 Inlägg
5 mars 2011
#4
patrik90j skrev:
M_icke_ skrev:
Låter som för klena strömkablar eller för dålig jord. Vad har du för kablage och var har du jordat?

jag har 33mm kabel

men omjorden är dålig borde de la inte funka alls? eller har jag fel?

jag har jordat start över batteriet i skuffen

Vad menar du?


3 187 Inlägg
5 mars 2011
#5
patrik90j skrev:
har nyligen köpt bil ljud för ett xx antal tusen och börjar kopla in det idag.

nu till saken det är så slut steget går i protekt(stavning) och slutar spela det funkar upp till en vis volym sen dör det bara.

det är ett dsl 4 kanals steg ( CA 41)  och driver 4 högtalre på två av 4 kanaler och två av  dom spelar inget dom bak och dom fram spelar bra tills man går över 10 i volym

vad kan de vara för fel ?? sad

driver du 4 högtalare på 2 kanaler? hur har du kopplat dom? samt vad är det för högtalare?
lastar kanske steget för lågt?


3 466 Inlägg
5 mars 2011
#6
patrik90j skrev:
M_icke_ skrev:
Låter som för klena strömkablar eller för dålig jord. Vad har du för kablage och var har du jordat?

jag har 33mm kabel

men omjorden är dålig borde de la inte funka alls? eller har jag fel?

jag har jordat start över batteriet i skuffen

Klart det kan funka, räcker att jorden kan led någon milliampere för att steget ska starta men det innebär inte att den klarar o leda tillräckligt med ström för att driva steget när det drar mer..

Om vi ser det såhär: har du en för klen bensinpump så kan bilen fortfarande starta men när du gasar på så spikar den..

Vad har du för strömkablar till steget och var har du jordat?
Det är viktigt att ytan där du jordar är helt plåtren!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

847 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#7
M_icke_ skrev:
patrik90j skrev:
M_icke_ skrev:
Låter som för klena strömkablar eller för dålig jord. Vad har du för kablage och var har du jordat?

jag har 33mm kabel

men omjorden är dålig borde de la inte funka alls? eller har jag fel?

jag har jordat start över batteriet i skuffen

Klart det kan funka, räcker att jorden kan led någon milliampere för att steget ska starta men det innebär inte att den klarar o leda tillräckligt med ström för att driva steget när det drar mer..

Om vi ser det såhär: har du en för klen bensinpump så kan bilen fortfarande starta men när du gasar på så spikar den..

Vad har du för strömkablar till steget och var har du jordat?
Det är viktigt att ytan där du jordar är helt plåtren!

det är en 33mm kabel både + och -

jag har gjordat det i ren plåt


847 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#8
big-jepp skrev:
patrik90j skrev:
har nyligen köpt bil ljud för ett xx antal tusen och börjar kopla in det idag.

nu till saken det är så slut steget går i protekt(stavning) och slutar spela det funkar upp till en vis volym sen dör det bara.

det är ett dsl 4 kanals steg ( CA 41)  och driver 4 högtalre på två av 4 kanaler och två av  dom spelar inget dom bak och dom fram spelar bra tills man går över 10 i volym

vad kan de vara för fel ?? sad

driver du 4 högtalare på 2 kanaler? hur har du kopplat dom? samt vad är det för högtalare?
lastar kanske steget för lågt?

det är
fram system: MTX T6S652 kit
bak system: MTX T6C653 koax

har satt alla högra högtalare på en och vänster på en


847 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#9
http://forumbilder.se/images/192011103404Paade.jpg

en bild på jorde punkten


451 Inlägg
6 mars 2011
#10
Kontrollera så att inga kardeler ligger och kortsluter varandra.

2 982 Inlägg
6 mars 2011
#11
ja röstar på dålig jord fortfarande även efter att ha sett din jordpunkt. kolla även kabeln och jordanslutn. till steget


ljudfantast
1 372 Inlägg
6 mars 2011
#12
Riktig sketen jordpunkt du. Slipa plåtrent och se till att maximal anläggningsyta finns.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
6 mars 2011
#13
den jordpunkten var lagom bränd.. dålig jord som som orsakar gnistor.
jävla tur att du inte eldat upp bilen.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2011
#14
patrik90j skrev:
...har satt alla högra högtalare på en och vänster på en

Då måste jag bara fråga, hur många högtalare har du inkopplade? Om du nu har fler än 2st, varför utnyttjar du inte steget bättre och använder även dom två resterande kanalerna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#15
ChriZtoffer skrev:
patrik90j skrev:
...har satt alla högra högtalare på en och vänster på en

Då måste jag bara fråga, hur många högtalare har du inkopplade? Om du nu har fler än 2st, varför utnyttjar du inte steget bättre och använder även dom två resterande kanalerna?

för att jag inte har fått hem min sista lågni vå kabbel smile


847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#16
Swedenrockers skrev:
Om problemet kvarstår efter att du gjort nånting åt jorden så kolla säkringen om det är en AGU, de kan glappa.
V70 har väl M10 svetsmuttrar på båda 'rambenen' om man lyfter dubbelgolvet i skuffen. 855 och gamla V70 har det åtminstone. Det är bra jordpunkter.

jag kör en 50amp säkring till detta steg det ät dom hät "platta" säkringarna

vart menar du hänger inte riktigt med


3 187 Inlägg
6 mars 2011
#17
patrik90j skrev:
ChriZtoffer skrev:
patrik90j skrev:
...har satt alla högra högtalare på en och vänster på en

Då måste jag bara fråga, hur många högtalare har du inkopplade? Om du nu har fler än 2st, varför utnyttjar du inte steget bättre och använder även dom två resterande kanalerna?

för att jag inte har fått hem min sista lågni vå kabbel smile

testa att koppla bort dom bakre och spela endast med de främre, sen så byter jord punkt..


847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#18
okej

hsr suttit och sökt lite många jordar tydligen i bälltes skruven? låter inte så säkert?


3 187 Inlägg
6 mars 2011
#19
patrik90j skrev:
Swedenrockers skrev:
Om problemet kvarstår efter att du gjort nånting åt jorden så kolla säkringen om det är en AGU, de kan glappa.
V70 har väl M10 svetsmuttrar på båda 'rambenen' om man lyfter dubbelgolvet i skuffen. 855 och gamla V70 har det åtminstone. Det är bra jordpunkter.

jag kör en 50amp säkring till detta steg det ät dom hät "platta" säkringarna

vart menar du hänger inte riktigt med

är det dom platta säkringarna så är det "ANL" säkring du menar. du kör 33mm2 kabel och säkrar av den med 50 amp, köp större säkring, rekommenderad säkring till den kabeln är 160 amp.


847 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#20
okej då bytter vi den:) kanske e så att den får för lite ström alltså?



Sök