Några frågor om ljud i saab 9-5 2-0t 98

JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

Håller på och bli tokig nu.
Har en Saab 9-5 98.
Har några frågor som jag vill ha svar på.. Är trött och på dåligt humör så få be om ursäkt om jag skriver på ett oförstående sätt tongue

1..Tog bort centerhögtalaren idag för jag skulle byta högtalarna i instrumentpanelen och trodde det var en vanlig 3.5" högtalare. Så fick höra idag att det kommer komma felmeddelande på det. Som man måste in till saab för att få bort. Vad koster det ?

2..Och sen ska jag byta stereo men då passar inte iso kontakterna ihop. Eller dom knäpps inte ihop. Men testa att starta stereon ändå och då starta den bara men inget ljud kom i högtalarna. Finns det någon adapter att köpa och sätta mellan kontakterna eller måste man koppla om det?

3. Köpte att par jbl gto 328 föra veckan som har som en plast ring som är ungefär 1 cm hög så man inte kan få på högtalar gallret igen. Är det bara att såga bort den eller ?

JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

inte någon som har några svar ?

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

JoakimNilsson skrev:
Håller på och bli tokig nu.
Har en Saab 9-5 98.
Har några frågor som jag vill ha svar på.. Är trött och på dåligt humör så få be om ursäkt om jag skriver på ett oförstående sätt tongue

1..Tog bort centerhögtalaren idag för jag skulle byta högtalarna i instrumentpanelen och trodde det var en vanlig 3.5" högtalare. Så fick höra idag att det kommer komma felmeddelande på det. Som man måste in till saab för att få bort. Vad koster det ?

2..Och sen ska jag byta stereo men då passar inte iso kontakterna ihop. Eller dom knäpps inte ihop. Men testa att starta stereon ändå och då starta den bara men inget ljud kom i högtalarna. Finns det någon adapter att köpa och sätta mellan kontakterna eller måste man koppla om det?

3. Köpte att par jbl gto 328 föra veckan som har som en plast ring som är ungefär 1 cm hög så man inte kan få på högtalar gallret igen. Är det bara att såga bort den eller ?

plastringen e bara ta bort.. den brukar nte ens va limmad.


att du inte får nåt ljud kan ju beropå att du kanske har ett orginalslutsteg i bilen som inte startar-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:

JoakimNilsson skrev:
Håller på och bli tokig nu.
Har en Saab 9-5 98.
Har några frågor som jag vill ha svar på.. Är trött och på dåligt humör så få be om ursäkt om jag skriver på ett oförstående sätt tongue

1..Tog bort centerhögtalaren idag för jag skulle byta högtalarna i instrumentpanelen och trodde det var en vanlig 3.5" högtalare. Så fick höra idag att det kommer komma felmeddelande på det. Som man måste in till saab för att få bort. Vad koster det ?

2..Och sen ska jag byta stereo men då passar inte iso kontakterna ihop. Eller dom knäpps inte ihop. Men testa att starta stereon ändå och då starta den bara men inget ljud kom i högtalarna. Finns det någon adapter att köpa och sätta mellan kontakterna eller måste man koppla om det?

3. Köpte att par jbl gto 328 föra veckan som har som en plast ring som är ungefär 1 cm hög så man inte kan få på högtalar gallret igen. Är det bara att såga bort den eller ?

plastringen e bara ta bort.. den brukar nte ens va limmad.


att du inte får nåt ljud kan ju beropå att du kanske har ett orginalslutsteg i bilen som inte startar-

Plast ringen sitter som fan kan jag säga dig. går inte att få bort med hand kraft iallafall.
Hur ska jag göra för att få igen slutsteget då? Och vara sitter det någonstans ?

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

har du kopplat ihop remotekabeln i isokablaget?


isf har JBL börjat å limma fast dessa ringar nyligen för när ja jobba som montör på BRL så va dom inte limmade... har monterat just GTO 3,5" i säkert 10 saab.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:
har du kopplat ihop remotekabeln i isokablaget?


isf har JBL börjat å limma fast dessa ringar nyligen för när ja jobba som montör på BRL så va dom inte limmade... har monterat just GTO 3,5" i säkert 10 saab.

Dom har börjat limma:P tog en kniv och skulle böja bort den men då skärde jag sönder hela skiten tongue

JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

Eller det där gummit på sidan lossnade en bra bit. Går det att spela bra med dom ändå ?

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

JoakimNilsson skrev:
Eller det där gummit på sidan lossnade en bra bit. Går det att spela bra med dom ändå ?

du lär ju få limma om de.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:
har du kopplat ihop remotekabeln i isokablaget?


isf har JBL börjat å limma fast dessa ringar nyligen för när ja jobba som montör på BRL så va dom inte limmade... har monterat just GTO 3,5" i säkert 10 saab.

Har inte gjort något sånt. Borde inte den redan sitta i ? Jag har ju bara taggit ur orginal stereon och testat en ny.

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

åk till BRL så lär dom hjälpa dig....

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:

JoakimNilsson skrev:
Eller det där gummit på sidan lossnade en bra bit. Går det att spela bra med dom ändå ?

du lär ju få limma om de.

Okey. det är inte lim har jag kommit fram till. Kommer inte ihåg va det heter men det är ungefär som häftmassa.

JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:
åk till BRL så lär dom hjälpa dig....

Ja det ska jag göra. Får hoppas att det inte är samma personer som föra veckan. För då klarar jag det nog bättre.

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

JoakimNilsson skrev:

evilaudio skrev:
åk till BRL så lär dom hjälpa dig....

Ja det ska jag göra. Får hoppas att det inte är samma personer som föra veckan. För då klarar jag det nog bättre.

de e väl peter eller niklas som jobbar där.. båda dom är riktigt kunniga.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
6 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:

JoakimNilsson skrev:

evilaudio skrev:
åk till BRL så lär dom hjälpa dig....

Ja det ska jag göra. Får hoppas att det inte är samma personer som föra veckan. För då klarar jag det nog bättre.

de e väl peter eller niklas som jobbar där.. båda dom är riktigt kunniga.

Menar du i örebro nu ? För den jag snacka med föra veckan verkade inte så kunnig.

evilaudio
6 mars 2011 · 16 195 Inlägg

JoakimNilsson skrev:

evilaudio skrev:

JoakimNilsson skrev:

Ja det ska jag göra. Får hoppas att det inte är samma personer som föra veckan. För då klarar jag det nog bättre.

de e väl peter eller niklas som jobbar där.. båda dom är riktigt kunniga.

Menar du i örebro nu ? För den jag snacka med föra veckan verkade inte så kunnig.

jo ja menar örebro.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JoakimNilsson
8 mars 2011 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:
har du kopplat ihop remotekabeln i isokablaget?


isf har JBL börjat å limma fast dessa ringar nyligen för när ja jobba som montör på BRL så va dom inte limmade... har monterat just GTO 3,5" i säkert 10 saab.

Men var sitter remoten om jag har original stereon i då ? För jag satte bara i nya stereon och i med kabeln som hör till stereon i den kontakten som satt i stereon. Men kom på nu att det kanske är fel.

För ner man köper en stereo för man med en kabel. Men i original stereon finns det ingen sån sladd. Så jag satte ju sladden jag fick med nya stereon i den kontakten som satt i orginal stereon. ? Sladden som sitter i original stereon går ju inte att ta bort.

JoakimNilsson
9 mars 2011 · 86 Inlägg

Någon som har svar ??

JoakimNilsson
9 mars 2011 · 86 Inlägg

Varit igång med mina paint skills igen tongue

Så är ar det ju när man ska koppla in stereon. Den översta kontakten från bilen är för knappar på ratten.mm
Så den är inget att tänka på.

Kontakterna matchar inte varandra så det går inte att knäppa ihop dom. Det går att sätta ihop dom men då sitter dom väldigt löst ihop.Finns det någon adapter att köpa och sätta imellan ?

Har testat att sätta ihop dom  utan att dom knäpps ihop. och stereon startar men inget ljud kommer i högtalarna.

Har frågat om det här i flera dagar utan svar ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98929/98929-74081710dc3a81ec05aa05bd3848cd5b.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang