2769
Sök

B230FT motor i en 900 -88?

Rekonadre..ish
103 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Som rubrik lyder så undrar jag om detta går då jag har en 940T & en 900i  stående med motsatta fel med varandra! tongue

Går det överhuvudtaget eller är effekten för stor  från b230Ft motorn för att kunna trycka ner  i Saaben? Visst modifieringar förstår jag att de behövs göras isf med fästen och sladdar mm.roll

Tack på förhand!
// P

Garaget.org :D
www.facebook.com/Pontyzphoto <--- Min lilla sida

Smålänning
7 887 Inlägg
7 mars 2011
Nej effekten är inte för hög. Men jag vågar knappt tänka på vad du måste modda

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rekonadre..ish
103 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:

Hehe de så illa asså? hmm Vilka delar skulle du anse är jobbigaste att fixa? fästen sladdarna?  Vad bör man ha tillgång till för att underlätta arbete??

Ps. long time no see!wink ds

Rekonadre..ish
103 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
M_Broberg skrev:
bygga om till RWD bakvagn, kardantunnel, bygga om torpeden, korta kardan (kanske funkar med nån kombination) växellådsfästen, motorfästen.

Elen är ditt sista problem.

Hmm sant... går de inte o konvertera till FWD? tongueneutral
Svetsa fästen är inte så farligt då svetsning har jag gjort en del men...

Volvotrimmare
323 Inlägg
7 mars 2011
Skulle väll gå att få dit en växellåda från en FWD bil om det inte finns någon som passar rakt av typ 850? annars adapderplatta å så borde det gå att få ner den med lite pyssel, men om det går att regga vet ja ej:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

5 111 Inlägg
7 mars 2011
Skaffa en Saabmotor i stället, det kommer bli en jävla massa jobb för något som knappast blir nåt speciellt i slutänden.

Smålänning
7 887 Inlägg
7 mars 2011
Pontyz skrev:
twin_cam skrev:

Hehe de så illa asså? hmm Vilka delar skulle du anse är jobbigaste att fixa? fästen sladdarna?  Vad bör man ha tillgång till för att underlätta arbete??

Ps. long time no see!wink ds

Hehe, yes wink

Elen blir inget problem om det är en 900 16v, samma styrsystem, så i princip bara byta till Volvons LMM och boxar.

Men problemet är som sagt att växellådan är inbyggd i oljetråget på 900, och därför är tråget smalt och ganska djupt, vilket gör att det blir svårt att få till en oljesug

Problem två är att saabarnas tråg/låda sitter med massor av skruv mot motorn, medand Volvo, p.g.a att det just bara är ett tråg, inte har fullt så många, dessutom skiljer måtten också på själva motorn, så det passar troligen inte med svänghjul mot låda etc.

Problem tre är höjden, då saabens motor bygger på en halv V8 så lutar cylindrarna 45 grader, vilket gör motorn lägre, och skickar ner tyngdpunkten. En Volvomotor blir nästan rakt stående och du kommer få buckla huven rätt ordentligt för att få plats, och få högre tyngdpunkt på bilen.

Sista probemet är motorfästen, det är dock den näst enklaste biten efter elen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

185 Inlägg
7 mars 2011
Detta gör dom ju i folkrace titt som tätt wink och där fungerar det ju bra wink Även en kille i rallycross klass 4 götalandscupen som åker med volvo snurra i saaben på original låda.

Har hört att det är en kille som tillverkar dessa adapter plattor så det blir rätt höjd och så hålen passar på både låda och motor..

Dock lite modifieringar som ovanstående skrev om. Dock aldrig hört något om problem med smörjning till dom.

Rekonadre..ish
103 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Oj var en del jobb ja.. Varför ja fråga var för Volvon är karossen skev på och motorn i saaben fucked up, så tänkte då om man kunde göra detta byte/ transplantation... meen får väl lägga de på hyllan! smile

Men tackar för alla svar iallafall! big_smile

Rekonadre..ish
103 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
M_Broberg skrev:
bara laga saaben wink

Haha jo..men 190 hk hade inte varit fel i 900an... wink men allt går o modda! big_smile

5 111 Inlägg
7 mars 2011
Kan det vara så svårt få fram en 190 hk saabspis då egentligen?

Rekonadre..ish
103 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Kan det vara så svårt få fram en 190 hk saabspis då egentligen?

Nej nej... syfta på motorn i 940:n.. Om den gått ner i Saaben så hade effekten ju legat där.. Ne De e la inte svårt att få tag i det... t16 motor sen så...

Sök