Tips inför uppkörnig

macke-dacke
7 mars 2011 · 33 Inlägg

hej! klara skrivningen i dag:) å ska köra upp i morgon kl 8tongue men till saken har ni några bra tipps man ska tänka på när man kör... bra så ni vet ska köra i Hallsberg eller i kumla om ni vet vart det är så kan ni ju tipsa på saker som man brukar få göra där så är ni så hyggliga å skriver det:)

Volvette Timmerman
7 mars 2011 · 114 Inlägg

Det är bara att inte vara nervös, och var inte rädd för att göra fel, man skall bedömas över hela körningen därmed skall ett par misstag inte vara några problem, och grattis till skrivningen.

peegee Forummoderator
7 mars 2011 · 2 924 Inlägg

Sov ut ordentligt i natt och var ute i god tid imorrn så du slipper stressa innan wink

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
macke-dacke
7 mars 2011 · 33 Inlägg

okej ska vara så lugn det bra går... tackar:)

christofferedil Yellow bug!
7 mars 2011 · 1 640 Inlägg

Tänk inte - bara kör!

Släpp gasen i tid
Hoppa mellan växlar
Sök av - rör på huvudet och blicken
Visa att du är självsäker - att du vet vad du gör!
Gör du fel? Gör om - gör rätt! Låt inte ett fel förstöra hela din uppkörning!
Några tips iaf wink

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
macke-dacke
7 mars 2011 · 33 Inlägg

okej tack för era fina tips. skriva om jag klarar det

RoughX
7 mars 2011 · 21 Inlägg

Körde upp första gången förra veckan i Stockholm Järfälla. Godkänd på första försöket.


Håll båda händerna på ratten kvart i tre
Sök av <> titta i backspegel OFTA.
Prata gärna, för en betydligt bättre stämning.. Kom ihåg att det ska vara roligt!!
Skulle inte bry mig så mycket om att hoppa växlar, men tillämpa gärna motor bromsning och bestämd acceleration

Nervös kommer du vara i vilket fall som helst.  wink


Lycka till!

Senast redigerat av RoughX (7 mars 2011)

macke-dacke
7 mars 2011 · 33 Inlägg

jo nervös kommer jag allt å vara. okej så lite småprat är bra:) ja båda händerna på ratten har det alltid när jag kör

Glimbrink
7 mars 2011 · 723 Inlägg

prata är det viktigaste, du kan ju hoppas att du får en pratglad men se till att du hänger med i pratet samtidigt som du koncentrerar dig på att köra det är viktigt att du får kontakt med personen så du slappnar av och får en mjuk körning..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
macke-dacke
7 mars 2011 · 33 Inlägg

okej så bra då vet jag att prata är en bra sak att göra

teamvolvoracing Trucker
7 mars 2011 · 1 220 Inlägg

* Titta överdrivet mycke i speglarna
* va övertydlig med blinkers och plasering på vägen
* kolla jävulskt noga på folk/cycklister när du närma dig ett övergångsställe osv FÖR dom kan dyka upp helt oväntat även om man tycker man ha kollat
* Försök hålla dig lugn och konsentrerad under körningen men småprata gärna me uppkörningsgubben om du kan för å lätta på spänningen
* Försök tänk på ecodrivingen men som RoughX säger bestämd acceleration och gärna motorbroms in mot korsningar osv

Som sakt jävulskt lycka till!! hoppas du klara dig! posta gärna här om du gör de smile

Vissa är bara bättre än andra!
Tschagerlund
7 mars 2011 · 133 Inlägg

Vill börja med att säga grattis!

Några bra tips som jag fick när jag tog det ( tre månader sedan, hur levde jag innan? big_smile ) var att inte hänga upp sig på om man gjorde något fel. Överdriv inte det och stressa inte upp dig. Håll en rörlig blick och tänk på högerregler och liknande. Prata även med inspektören och visa att du är lugn, som teamvolvoracing nämnde smile Det var bara några saker jag fick som tips när jag frågade folk. Posta gärna och berätta hur det gick smile

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.
Nissan 350z (2004)
AIC
8 mars 2011 · 185 Inlägg

Finns tusen grejer, men här är några särskilt viktiga:

1. Högerregeln.
2. Döda vinkeln.
3. Speglar.
4. Blinkers.
5. Båda händerna HÄNGANDES på ratten hela tiden.
6. Väldigt viktigt att du inte hindrar övrig trafik. Vilket innebär: Vid köer, blockera inte korsande körbanor/gångbanor/utfarter; Våga accelerera/ta fart så att du så fort som möjligt kommer in i trafikrytmen; Du tar luckor i cirkulationer/korsningar/utfarter. Tanken är: "Ta för dig utan att störa och vara i vägen för andra"...
7. Eco-driving, motorbromsa så mycket som möjligt. Försök att hålla dig på så låga varvtal som möjligt utan att bilen protesterar.

Kan säga som så här också: Kuggar du, kuggar du inte på grund av en grej utan för att helheten inte var bra. Vilket betyder att du bör öva mer. Nervositet kommer alltid till en viss grad - vilket är bra. Vill du kunna styra den kan det underlätta att äta något stadigt, typ gröt, på morgonen och låta bli kaffet. Löste det själv genom ett träningspass på morgonen. Släppte ut ångan på gymmet och var kolugn på uppkörningen. Lycka till!

dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
8 mars 2011 · 167 Inlägg

om hä int gå så  hä ä ba å sluske på!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
RoberthR
8 mars 2011 · 345 Inlägg

Om du kör upp i Hallsberg är det väl inga problem ;D 4 röd ljus och 1 rondell? XP

Supra Club Sweden
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2011 · 17 470 Inlägg

Ja nu är det drygt 1.5 timmar kvar för dig... Hoppas det går/gick bra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RoughX
8 mars 2011 · 21 Inlägg

Tänk - Fan idag tar jag körtkortet, jag kan ju det här!

Best of luck mate!

Mack Forum- och sitemoderator
8 mars 2011 · 26 136 Inlägg

RoughX skrev:
Tänk - Fan idag tar jag körtkortet, jag kan ju det här!

Best of luck mate!

Jag hade hellre gett fasen i att tänka över huvudtaget tongue Men det är inte så lätt när man sitter där.
Hoppas det går bra smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
RoughX
8 mars 2011 · 21 Inlägg

AirOne skrev:

RoughX skrev:
Tänk - Fan idag tar jag körtkortet, jag kan ju det här!

Best of luck mate!

Jag hade hellre gett fasen i att tänka över huvudtaget tongue Men det är inte så lätt när man sitter där.
Hoppas det går bra smile

Man tänker även när man inte tänker att man inte ska tänka! tongue

Senast redigerat av RoughX (8 mars 2011)

Klii
8 mars 2011 · 195 Inlägg

Lycka till! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang