Klä om bilen

BecciiD
7 mars 2011 · 15 Inlägg

Hejsan!

Tänkte kolla om någon visste någon bra sida, tyg, mallar till att klä om bilen invändigt snyggt?
Är ny på sånt här så jag vet inte riktigt hur man gör!

Vill gärna klä om stolarna och taket, men vill gärna göra det själv, men ni kanske har några bra tips? smile

Jag har en subaru impreza wrx type ra.

Mvh Rebecca

BMW 320 "äpplet" (2009)
marbling
8 mars 2011 · 781 Inlägg

Jag köpte Alcantara,xtra stark tråd o alla tillbehör till bra priser från Jofotex.Jättenöjd.Kolla med dom.

http://butik.jofotex.se/

Svårmatchat pris på Alcantara...

Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Volvo 780 "Lussuoso" (1987)
BecciiD
8 mars 2011 · 15 Inlägg

Ah Tack så hemskt mycket !

BMW 320 "äpplet" (2009)
Clippe
3 april 2011 · 16 Inlägg

Observera att den Alcantaran (Ultrasuede) inte är avsedd för bilklädsel. Alcantara är ett varumärke och det finns många användningsområden. Ultrasuede innhåller 100% polyester, Alcantara innehåller 68% polyester och 32% polyuretan för extra slittålighet. Kolla min säljestråd på Alcantara för bilklädsel.

http://www.gulffabrics.com/alccolor.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcantara_%28material%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3AAlc … aterial%29

Mitsubishi Eclipse GST "Copper Penny" (1998)
marbling
3 april 2011 · 781 Inlägg

Kvaliten verkar helt ok och passar alldeles utmärkt i min bil.Både smidig och stryktålig.Sen återstår det att se hur sommaren sliter på det i en öppen roadster,givetvis:).Har inte anv det på några sittytor,utan bara detaljer.

Har kvar orig.skinnklädsel.

Senast redigerat av marbling (3 april 2011)

Skaune
3 april 2011 ·

om de finns mallar på nätet för just dina stolar+baksäte etc vill jag låta vara osagt, men ett sätt är ju att precis som morsan gör som är möbeltapetserare att ta klädseln, och sprätta upp delarna och ha dom som mall! men de kan ju vara så att man inte vill riskera att "Förstöra" originalklädseln! tongue man bör ha viss vana av en symaskion etc innan man ger sig på ett sånt projekt! blir de inte 100% blir de fult som fan! Men provar man vet man inte och nån gång måste vara första! sen ska man alltid tänka positivt! cool

BecciiD
3 april 2011 · 15 Inlägg

Clippe skrev:
Observera att den Alcantaran (Ultrasuede) inte är avsedd för bilklädsel. Alcantara är ett varumärke och det finns många användningsområden. Ultrasuede innhåller 100% polyester, Alcantara innehåller 68% polyester och 32% polyuretan för extra slittålighet. Kolla min säljestråd på Alcantara för bilklädsel.

http://www.gulffabrics.com/alccolor.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcantara_%28material%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3AAlc … aterial%29

Okej. Tack så mycket för det. smile
Ska kolla din säljtråd .. smile

BMW 320 "äpplet" (2009)
BecciiD
3 april 2011 · 15 Inlägg

marbling skrev:
Kvaliten verkar helt ok och passar alldeles utmärkt i min bil.Både smidig och stryktålig.Sen återstår det att se hur sommaren sliter på det i en öppen roadster,givetvis:).Har inte anv det på några sittytor,utan bara detaljer.

Har kvar orig.skinnklädsel.

Okej, jag hade inte tänkt och ha det på sittyterna utan mer som detalj med som du.

Man kanske ska sno en gammal bil av pappa först och testa med gammal skit innan man ger sig på sin egen bil ?smile

BMW 320 "äpplet" (2009)
BecciiD
3 april 2011 · 15 Inlägg

Polestar skrev:
om de finns mallar på nätet för just dina stolar+baksäte etc vill jag låta vara osagt, men ett sätt är ju att precis som morsan gör som är möbeltapetserare att ta klädseln, och sprätta upp delarna och ha dom som mall! men de kan ju vara så att man inte vill riskera att "Förstöra" originalklädseln! tongue man bör ha viss vana av en symaskion etc innan man ger sig på ett sånt projekt! blir de inte 100% blir de fult som fan! Men provar man vet man inte och nån gång måste vara första! sen ska man alltid tänka positivt! cool

Nej, exakt, jag känner med så, att har jag inte provat så vet jag inte. Och jag vill gärna göra något själv ! Och inte behöva lämna iväg, men kanske blir snyggast att lämna iväg det, men då kan jag inte säga att jag har gjort det smile

Jag får testa på pappas gamla 240 först kanske ? tongue hahah
Tack För tips !

BMW 320 "äpplet" (2009)
Skaune
3 april 2011 ·

BecciiD skrev:

Polestar skrev:
om de finns mallar på nätet för just dina stolar+baksäte etc vill jag låta vara osagt, men ett sätt är ju att precis som morsan gör som är möbeltapetserare att ta klädseln, och sprätta upp delarna och ha dom som mall! men de kan ju vara så att man inte vill riskera att "Förstöra" originalklädseln! tongue man bör ha viss vana av en symaskion etc innan man ger sig på ett sånt projekt! blir de inte 100% blir de fult som fan! Men provar man vet man inte och nån gång måste vara första! sen ska man alltid tänka positivt! cool

Nej, exakt, jag känner med så, att har jag inte provat så vet jag inte. Och jag vill gärna göra något själv ! Och inte behöva lämna iväg, men kanske blir snyggast att lämna iväg det, men då kan jag inte säga att jag har gjort det smile

Jag får testa på pappas gamla 240 först kanske ? tongue hahah
Tack För tips !

Det är inte vem som gjort det som spela nån roll, det är resultatet! wink allt e roligare o göra själv, men vill jag t.ex ha en motivlack lämnar jag nog helst bort det! lol

BecciiD
3 april 2011 · 15 Inlägg

Polestar skrev:

BecciiD skrev:

Polestar skrev:
om de finns mallar på nätet för just dina stolar+baksäte etc vill jag låta vara osagt, men ett sätt är ju att precis som morsan gör som är möbeltapetserare att ta klädseln, och sprätta upp delarna och ha dom som mall! men de kan ju vara så att man inte vill riskera att "Förstöra" originalklädseln! tongue man bör ha viss vana av en symaskion etc innan man ger sig på ett sånt projekt! blir de inte 100% blir de fult som fan! Men provar man vet man inte och nån gång måste vara första! sen ska man alltid tänka positivt! cool

Nej, exakt, jag känner med så, att har jag inte provat så vet jag inte. Och jag vill gärna göra något själv ! Och inte behöva lämna iväg, men kanske blir snyggast att lämna iväg det, men då kan jag inte säga att jag har gjort det smile

Jag får testa på pappas gamla 240 först kanske ? tongue hahah
Tack För tips !

Det är inte vem som gjort det som spela nån roll, det är resultatet! wink allt e roligare o göra själv, men vill jag t.ex ha en motivlack lämnar jag nog helst bort det! lol

hahah Jo det e klart, jag hade ju inte lackerat själv ju tongue haha Jag lämnade ju min bil till min bror så han fick bygga motorn, så jag kan ju inte säga att jag har gjort de smile
så hade varit kul å kunna säga att, titta här, detta har jag gjort tongue haha
Om du förstår vad jag menar !

BMW 320 "äpplet" (2009)
Skaune
3 april 2011 ·

BecciiD skrev:

Polestar skrev:

BecciiD skrev:

Nej, exakt, jag känner med så, att har jag inte provat så vet jag inte. Och jag vill gärna göra något själv ! Och inte behöva lämna iväg, men kanske blir snyggast att lämna iväg det, men då kan jag inte säga att jag har gjort det smile

Jag får testa på pappas gamla 240 först kanske ? tongue hahah
Tack För tips !

Det är inte vem som gjort det som spela nån roll, det är resultatet! wink allt e roligare o göra själv, men vill jag t.ex ha en motivlack lämnar jag nog helst bort det! lol

hahah Jo det e klart, jag hade ju inte lackerat själv ju tongue haha Jag lämnade ju min bil till min bror så han fick bygga motorn, så jag kan ju inte säga att jag har gjort de smile
så hade varit kul å kunna säga att, titta här, detta har jag gjort tongue haha
Om du förstår vad jag menar !

jo absolut! men om jag skulle gett mig på en bil i den kalibern som din är, hade jag velat att resultatet skulle bli perfekt! Jag tvivlar inte på att du inte skulle göra ett kanonjobb! Men jag hade kanske hellre precis som du säger tränat på den gamla 240in först, så man får lite förståelse för hur de funkar! wink
Men tummen upp för för ideen o viljan! man ska göra saker själv och bli duktigt på det! alla börjar ju nånstasn right? smile

BecciiD
3 april 2011 · 15 Inlägg

Polestar skrev:

BecciiD skrev:

Polestar skrev:

Det är inte vem som gjort det som spela nån roll, det är resultatet! wink allt e roligare o göra själv, men vill jag t.ex ha en motivlack lämnar jag nog helst bort det! lol

hahah Jo det e klart, jag hade ju inte lackerat själv ju tongue haha Jag lämnade ju min bil till min bror så han fick bygga motorn, så jag kan ju inte säga att jag har gjort de smile
så hade varit kul å kunna säga att, titta här, detta har jag gjort tongue haha
Om du förstår vad jag menar !

jo absolut! men om jag skulle gett mig på en bil i den kalibern som din är, hade jag velat att resultatet skulle bli perfekt! Jag tvivlar inte på att du inte skulle göra ett kanonjobb! Men jag hade kanske hellre precis som du säger tränat på den gamla 240in först, så man får lite förståelse för hur de funkar! wink
Men tummen upp för för ideen o viljan! man ska göra saker själv och bli duktigt på det! alla börjar ju nånstasn right? smile

Du har kanske rätt..
Kanske skulle lämnat i vägen den? Vart lämnar man i väg sånt då?
Det är nog svårt å hitta grejor och så ju, rätt tråd och allt.
Jag e mest förvirrad nu, för när jag verkligen vill göra något så vet jag inte vart jag ska börjar eller hur jag ska börjar eller vem jag ska fråga ? hahah big_smile
Men ja, skitsamma, smile Det löser sig alltid !

BMW 320 "äpplet" (2009)
Skaune
3 april 2011 ·

BecciiD skrev:

Polestar skrev:

BecciiD skrev:

hahah Jo det e klart, jag hade ju inte lackerat själv ju tongue haha Jag lämnade ju min bil till min bror så han fick bygga motorn, så jag kan ju inte säga att jag har gjort de smile
så hade varit kul å kunna säga att, titta här, detta har jag gjort tongue haha
Om du förstår vad jag menar !

jo absolut! men om jag skulle gett mig på en bil i den kalibern som din är, hade jag velat att resultatet skulle bli perfekt! Jag tvivlar inte på att du inte skulle göra ett kanonjobb! Men jag hade kanske hellre precis som du säger tränat på den gamla 240in först, så man får lite förståelse för hur de funkar! wink
Men tummen upp för för ideen o viljan! man ska göra saker själv och bli duktigt på det! alla börjar ju nånstasn right? smile

Du har kanske rätt..
Kanske skulle lämnat i vägen den? Vart lämnar man i väg sånt då?
Det är nog svårt å hitta grejor och så ju, rätt tråd och allt.
Jag e mest förvirrad nu, för när jag verkligen vill göra något så vet jag inte vart jag ska börjar eller hur jag ska börjar eller vem jag ska fråga ? hahah big_smile
Men ja, skitsamma, smile Det löser sig alltid !

www.bilsadelmakare.nu men jag tycker inte du ska ge upp, klart du ska träna på den gamle bilen o göra det själv om u tycker de gick bra!

Clippe
3 april 2011 · 16 Inlägg

marbling skrev:
Kvaliten verkar helt ok och passar alldeles utmärkt i min bil.Både smidig och stryktålig.Sen återstår det att se hur sommaren sliter på det i en öppen roadster,givetvis:).Har inte anv det på några sittytor,utan bara detaljer.

Har kvar orig.skinnklädsel.

Tror inte att det är något fel på kvaliteten om det är Ultrasuede, bara att den inte är anpassad och lika slitstark som Cover och Panel. Funderar själv på att köpa från jofotex. Är ju så billigt att jag funderar på om det är äkta. Fanns det något tryck på baksidan med Alcantara? Funkar säkert på bra där det inte är någon större påfrestning som detaljer och innertak tex. Inte helt ovanligt heller att billiga kopior som Faux Suede blir kallat för Alcantara.. Det visar sig om materialet tappar färg av solen eller tappar formen. Men det finns nog sämre och bättre kopior. Vill man vara på den säkra sidan så satsar man på Cover och Panel. Synd bara att det är så svårt att få tag på.. Ända återförsäljaren jag vet om är Gulf fabrics.

Mitsubishi Eclipse GST "Copper Penny" (1998)
Clippe
6 april 2011 · 16 Inlägg

Jofotex´s "Alcantara" är inte äkta, men jag ska nog köpa en meter ändå för innertaket.

Mitsubishi Eclipse GST "Copper Penny" (1998)
marbling
6 april 2011 · 781 Inlägg

Det är möjligt,men nu sitter det i min bil,känns kanon och verkar vara mkt för pengarna:cool:jag bryr mig inte så mkt om det där med äkta eller inte.

Lycka till!..

Senast redigerat av marbling (6 april 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang