4901
Sök

Remote problem

255 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#1
Nu när jag ska koppla in nytt bättre ljud i nya bilen så kollade jag kabelhärvan på stereon.
Jag hittar ingen REMOTE kabel, det finns, ground, 12v, antenn, ignition, högtalare, men inget mer.
Sen finns det 3 stycken olika lågnivå kablar.

Min fråga är vilken kabel som man kan använda som remote utan att steget ska stå & dra ström när inget används? ignition?

//M

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

474 Inlägg
3 187 Inlägg
8 mars 2011
#3
Alka0512 skrev:
Antenn är det man "brukar" använda.

nej, man brukar använda en blå och vit kabel som heter "reomte control" men man kan använda en gul vid namn "power antenna".
vet du inte vilken remote är så får du mäta med en multimeter smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#4
Gul power antenna?? Den brukar väl ändå vara blå/vit ellet helblå. Gul har då alltid varit konstantspänning på dom maskiner som jag varit i kontakt med. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
8 mars 2011
#5
ChriZtoffer skrev:
Gul power antenna?? Den brukar väl ändå vara blå/vit ellet helblå. Gul har då alltid varit konstantspänning på dom maskiner som jag varit i kontakt med. smile

hmm, har för mig att den är gul med ett svart sträck på sig?.. men brukar inte använda den då jag inte har antenn så du har säkert rätt.. smile

edit: gulsvart kanske är "mute"?
Senast redigerat av big-jepp (8 mars 2011)


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#6
Röd fungerar ju annars nödfall, om den nu ör kopplad till tändningen så att stereon går igång när man startar bilen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 198 Inlägg
8 mars 2011
#7
Gul är den inte. .den brukar va blå/vit.. men annars kan man lägga remote på bakljuset om det tänds med tändningen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#8
Om man har en nyare bil så rekommenderar jag INTE den lösningen då dom ofta har lampövervakning vilken kan flippa ur om man kopplar på extra belastning. 12V uttagen (cigarettändare) är isåfall ett bättre alternaativ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

5 198 Inlägg
8 mars 2011
#9
ChriZtoffer skrev:
Om man har en nyare bil så rekommenderar jag INTE den lösningen då dom ofta har lampövervakning vilken kan flippa ur om man kopplar på extra belastning. 12V uttagen (cigarettändare) är isåfall ett bättre alternaativ.

Jo du har rätt.. men cigguttaget är ju heller inget säkert kort,, finns många med konstant 12volt.. men det lär väl märkas..

2 982 Inlägg
8 mars 2011
#10
känner du dig osäker så drar du ett från bakljuset till steget. då kan du även poppa musik när bilen är av. du vrider då helt enkelt på lyset. smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#11
Rock-Star skrev:
känner du dig osäker så drar du ett från bakljuset till steget. då kan du även poppa musik när bilen är av. du vrider då helt enkelt på lyset. smile

Det funkar ju även när man gör rätt och kopplar på remoten. wink Sen så bör du nog läsa det jag skrev tidigare...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

287 Inlägg
8 mars 2011
#12
ChriZtoffer skrev:
Rock-Star skrev:
känner du dig osäker så drar du ett från bakljuset till steget. då kan du även poppa musik när bilen är av. du vrider då helt enkelt på lyset. smile

Det funkar ju även när man gör rätt och kopplar på remoten. wink Sen så bör du nog läsa det jag skrev tidigare...

vad menar du med nyare? jag har lampövervakning o det funkar att koppla på lampa!

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#13
Det varierar nog mellan märkena men vet att min är väldigt känslig iaf!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

287 Inlägg
8 mars 2011
#14
om det är ss du menar så vet jag det smile

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

2 982 Inlägg
8 mars 2011
#15
ChriZtoffer skrev:
Rock-Star skrev:
känner du dig osäker så drar du ett från bakljuset till steget. då kan du även poppa musik när bilen är av. du vrider då helt enkelt på lyset. smile

Det funkar ju även när man gör rätt och kopplar på remoten. wink Sen så bör du nog läsa det jag skrev tidigare...

jo självklart med lampövervakningen, men BRL har gjort installation på brorsans (BMW-E90 på g.org) och dragit remote från bakljuset trots att bilen har CAN-BUS övervakning. bilen ifråga är en 06a och anses relativt ny enligt mig. men givetvis har du rätt, det kan skita sig.

många bilar har lampövervakning med olika system, vissa skickar pulser till lampan för en kontroll, blir kontrollen underkänd så stänger bilen av strömmen till den lampan.

andra canbus kontrollerar bara hur mycket ström som går åt, dvs om det inte stämmer så uppkommer ett felmeddelande men lampan får fortsatt lysa. Ex min bil. (bmwn) Fick dra det från Cigguttaget i säkringsboxen.

Men men, ja bästa är att få remoten från stereons remote, som Swedenrockers sa: "finns det lågnivå så finns det remote". smile
Senast redigerat av Rock-Star (8 mars 2011)


2 982 Inlägg
8 mars 2011
#16
Aero_9-3 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Rock-Star skrev:
känner du dig osäker så drar du ett från bakljuset till steget. då kan du även poppa musik när bilen är av. du vrider då helt enkelt på lyset. smile

Det funkar ju även när man gör rätt och kopplar på remoten. wink Sen så bör du nog läsa det jag skrev tidigare...

vad menar du med nyare? jag har lampövervakning o det funkar att koppla på lampa!

Detta för att Remoten drar 5Volt, och en extrem liten ström.

men ChriZtoffer menar att vissa bilar kan välja att stänga av strömmen där det dras för mycket. ex om man har en liten strömtjuv på ngn lampa. detta på bilar med pulsövervakning.

Ex. när jag kopplade på xenonkonvert på dimljusen så pulserar ljuset, pga av att xenonsatsen drar 35w mot org 55w. pulserandet är kontrollen, till slut kommer systemet att stänga av lamporna helt.
så det blev inget xenon på dimljusen för min del. sad
Senast redigerat av Rock-Star (8 mars 2011)


2 982 Inlägg
8 mars 2011
#17
C-son skrev:
Ja remote måste ju finnas om det finns lågnivå, annars hade jag kopplat en strömbrytare mellan plus och remote på steget och sätt på ett lättvindigt ställe, det funkar fint och slipper koppla in sig på bakljus m.m och riskera onödiga krångel

Been there, done that..
Jag är inte den som glömmer men det har hänt att man glömt switch eller halvljus på och när man nästa dag ska åka iväg så är bilen död. ( på första s40in)

Men det är ett sätt det också smile

men jag tror att TS hittar remoten tillslut smile
Senast redigerat av Rock-Star (8 mars 2011)


255 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#18
Stereon funkar inte när tändningen är av. Har en ljusblå kabel men den går till "power antenna".. Kan man möjligt vis koppla remote på 12v på stereon eftersom det är kopplat "ignition" på den ?? Vill inte koppla fel..

Gör det ordentligt eller ge fan i det!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2011
#19
Rock-Star skrev:
Aero_9-3 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det funkar ju även när man gör rätt och kopplar på remoten. wink Sen så bör du nog läsa det jag skrev tidigare...

vad menar du med nyare? jag har lampövervakning o det funkar att koppla på lampa!

Detta för att Remoten drar 5Volt, och en extrem liten ström.

men ChriZtoffer menar att vissa bilar kan välja att stänga av strömmen där det dras för mycket. ex om man har en liten strömtjuv på ngn lampa. detta på bilar med pulsövervakning.

Ex. när jag kopplade på xenonkonvert på dimljusen så pulserar ljuset, pga av att xenonsatsen drar 35w mot org 55w. pulserandet är kontrollen, till slut kommer systemet att stänga av lamporna helt.
så det blev inget xenon på dimljusen för min del. sad

Fel, remoten ska ha 12V. Tror inte du får igång ett steg med 5V på remoteingången. Men ja strömmen för att få igång ett steg är liten, men ska man koppla på 2-3 eller fler steg så kommer man lätt över 1A som är max för dom flesta huvudenheters remoteutgångar.

En lösning för ditt xenonproblem är ett motstånd som drar ca 20W, då ska det fungera. Jag fick lov att krångla till det relän på mina för att få det att fungera.

MattiasHedberg skrev:
Stereon funkar inte när tändningen är av. Har en ljusblå kabel men den går till "power antenna".. Kan man möjligt vis koppla remote på 12v på stereon eftersom det är kopplat "ignition" på den ?? Vill inte koppla fel..

Det beror på hur man har kopplat, om du kopplar den gula kabeln till konstantplus eller via separat strömbrytare så kan du få igång stereon utan att tändningen är på. Remoten kan du koppla till "ignition" kabeln ja, men helst till den ljusblå märkt "powerantenna".

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

255 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#20
Kopplade in skiten innan idag, och det gick, jag drog remoten på 12v på stereon, funkade, tills jag vred upp lite, steget i sig har ju redan direkt ström och sen ström från stereon, men pallade inte av det. provade sedan att ta en kabel från + på steget till remote, men orkade inte då heller, han lös rött då med.. vet inte vad det kan vara för fel... steget som är kasst kanske? eller kabelbrott i ngn kabel?:S jag vet inte, är inte proffs på det!

Gör det ordentligt eller ge fan i det!


Sök