Dåligt ljud ur högtalare

Tony_M
8 mars 2011 · 100 Inlägg

Tvättade bilen idag med högtryck men är lite orolig att något har blivit fel efter det. När jag efter tvättat bilen (ca 2-3 timmar senare) åker in till stan så märker jag att en av högtalarna knastrar dock kommer det jämnt ljud ur alla högtalare. Tänkte något kunde eventuellt vara glappigt eller liknande så tog bara och startade om stereon. Efter att startat om så kommer det nu normal ljudnivå ur den högtalaren som tidigare knastrade medan de andra högtalarna har mycket sämre ljudnivå.

Har startat om mitt 4-kanalssteg och kollat så kablarna sitter ordentlig, kollat säkringar och även så att dom inte va fuktiga (eventuella fuktskador efter tvätt) men det verkar okej. Lossade en av högtalarna med dåligt ljud för att se om den var fuktig men allt såg bra ut, kablar fräscha etc. Lossade den högtalaren som tidigare knastrade men även den såg bra ut. Ser varken vatten i bagageluckan där stegen sitter (mono och 4-kanals) eller i dörrarna där högtalarna sitter. Någon som har en blekaste vad som är fel? Diskanterna till systemet fram fungerar som dom ska.

Setup

Gas 2-vägs system (Fram)
Gas Koaxial (Bak)
Magnat 4-kanals


Det är alltså en av Koaxialhögtalarna som fungerar ordentligt.


Tack på förhand

Tony_M
9 mars 2011 · 100 Inlägg

Ingen som har en gissning?

2quick4u
9 mars 2011 · 296 Inlägg

om du postar ditt inlägg i rätt forumsdel ska du nog se om du inte kan få ett vettigt svar smile

MvH

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Tony_M
9 mars 2011 · 100 Inlägg

Oj, men jag kan inte flytta på den. Kan en moderator göra det snälla?

Alecci
9 mars 2011 · 2 014 Inlägg

Tråd flyttad:

Fordonsel & Bilelektronik -> Billjud & Multimedia

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
big-jepp
9 mars 2011 · 3 187 Inlägg

hmmm, kommer det skrapande ljud ur alla högtalare eller bara ur en?

Honda civic "civicen" (1993)
Tony_M
9 mars 2011 · 100 Inlägg

Det kom skrapande ljud ur en högtalare, vänster bak. Sen när jag starta om så var det den som var den dominerande högtalaren. Alltså den låter betydligt mer än de tre andra. Pratade med CD Bilradio idag och ska dit på fredag för en felsökning. Fortsätt gärna hjälpa mig så kanske jag slipper åka dit.

Tack

big-jepp
9 mars 2011 · 3 187 Inlägg

Tony_M skrev:
Det kom skrapande ljud ur en högtalare, vänster bak. Sen när jag starta om så var det den som var den dominerande högtalaren. Alltså den låter betydligt mer än de tre andra. Pratade med CD Bilradio idag och ska dit på fredag för en felsökning. Fortsätt gärna hjälpa mig så kanske jag slipper åka dit.

Tack

skifta högtalare, ta högra och sätt på vänster och vänster på höger och se om det blir bättre smile

Honda civic "civicen" (1993)
Tony_M
9 mars 2011 · 100 Inlägg

Tack för tipset, ska prova detta! Fick en hög med snö idag men hoppas det är borta imorgon så man hinner prova innan den ska till felsökningen :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang