2603
Sök

Varför startar inte elfläkten.

44 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Undrar om jag gjort något fel med el draningen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43767/43767-dd0b6a8b531d126a9c30c5c2c3f8060a.jpg


Tvivlare
2 266 Inlägg
9 mars 2011
#2
japp.

1. Ingen säkring.
2. Fläktens jord ska till bilens chassi.
3. Reläets jord ska till bilens chassi.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

44 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#3
Ja det är det. Jag har allt det.


Tvivlare
2 266 Inlägg
9 mars 2011
#4
Då är det svårt att hitta felet om inte ditt kopplingsschema stämmer överens med verkligheten.

:Edit:

1. Kört direktström på fläkten? Om det funkar;
2. Kört direktström på reläet?
Senast redigerat av MantaRobin (9 mars 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

16 197 Inlägg
9 mars 2011
#5
va e de för typ av givare?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

44 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#6
En från biltema. artnr 61-580


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 mars 2011
#7
provat brygga givaren och kolla om det hoppar igång?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

537 Inlägg
9 mars 2011
#8
Är det inte fel att givaren får + matning från relä 30?

46 Inlägg
10 mars 2011
#9
86 är väll jord och 85 styrström?

Volvo 242

44 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#10
Kan det vara att den inte kom upp i rätt temp.? Men jag hade bra tryck i slangaran och dom var bra varma.


Forummoderator
18 276 Inlägg
10 mars 2011
#11
Mr_Makkan skrev:
Kan det vara att den inte kom upp i rätt temp.? Men jag hade bra tryck i slangaran och dom var bra varma.

Kan det ju vara. Kör så den är varm. Tomgång eller lite gas sen och INGEN värme på! Den fungerar som kylare! Men som nån nämnde: Brygga givaren - Då ska den gå.

En liten mätning med multimeter brukar lösa många problem. Kostar bara en hundring på biltema och den duger utmärkt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
10 mars 2011
#12
Prova att ta bort termostat-givaren å sätt ihop dom kablarna då ska fläkten gå. Eller så kokar du givaren och mäter på den!

44 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#13
Jag har kollar fläkten och den går. Men Wk du kanske kan kolla på det när du har tid.


Forummoderator
18 276 Inlägg
10 mars 2011
#14
Mr_Makkan skrev:
Jag har kollar fläkten och den går. Men Wk du kanske kan kolla på det när du har tid.

Ja äldre Audi har ju problem med just givaren och de är inte svåra att få att koka! Haft flera. Så se till att fläkten fungerar innan du ger dig ut i köer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#15
Ja men jag åker inte audi smile Ja har ju kollat fläkten och den går men den vill inte gå när jag sätter den på relät.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 mars 2011
#16
Går fläkten om du bryggar givaren?

om JA - fel på givaren
om NEJ - du har kopplat fel

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
18 276 Inlägg
10 mars 2011
#17
Mr_Makkan skrev:
Ja men jag åker inte audi smile Ja har ju kollat fläkten och den går men den vill inte gå när jag sätter den på relät.

Sorry. My bad.

Relä:
30 ständig och avsäkrad plus
85 Jord
86 Signal från givare
87 plus till fläkt

Mät upp reläet. Verkar som det felar där. Vad är det för typ/ålder på det?

Givaren. Har du en bil som klarar en "nästan kokning" så gör det. Mät!

Det borde väl vara allt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#18
Brygga? Dum fråga kanske. Ben då är det väl bara dra så en tråd mellan stiften på givaren.


44 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#19
Relät är ju helt nytt köpte det igår.


Forummoderator
18 276 Inlägg
10 mars 2011
#20
Mr_Makkan skrev:
Relät är ju helt nytt köpte det igår.

Då måste du nog tyvärr mäta dig fram. Är ju bara 2 saker som kan krångla eftersom fläkten går.

Kan vara dåliga kontaktpunkter på +/- Man vet aldrig. Den drar ju en del ampere.

Kolla alla kabelskor att de sitter ordentligt! Minsta lilla glapp kan faktiskt ställa till det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök