Brainstorming med hästkrafter per kilo?!

Dogge_93 Under upplärning
10 mars 2011 · 368 Inlägg

Tjena alla bilmänniskor! Sitter och funderar på prestandaökning men kom även in på den rätt så viktiga biten med vikt i förhållande till effekt.

Och i en tråd så var det en kille som frågade om han lättade sin bil 100 kg hur mycket det motsvarade att han behövde öka i effekt för att få samma resultat. (med resultat i prestanda menar jag accerlation eftersom vad jag har förstått att vikten inte spelar någon större roll när man pratar toppfart). Och det går ju givetvis inte att säga för det är ju olika från bil till bil beroende på vikt från början.

Här började mina tankar gå över från småtrim till viktminskning, om man tar t.ex min bil som väger ca 1700kg och har ca 300hk  skulle jag då lätta ner bilen till 1600kg så skulle detta motsvara en effekthöjning till 330hk. Och med andra stolar och huv/framskärmar/baklucka/reservhjulsbalja i glasfiber osv osv så är det nog inte allt för omöjligt att banta bilen. Och detta kan ju vara en roligare start i stället för dyrt småtrim på vägen mot mycket effekt per hästkraft.

Men sen här en sista fråga/påstående, om vi tar t.ex en bil på 100kg med 100hk, skulle den då ha samma prestanda som en bil på 1000kg med 1000hk. Vi får väl säga rakt fram i accerlation eftersom det handlar om andra grejer när det gäller att köra bana med svängar osv. Tanken är då att det hade varigt bättre att använda hk/kg om när man pratade om vem som har bäst prestanda i sin bil? Samma hos biltillverkarna att det hade varigt bättre att de använt hk/kg om man vill ha en överblick på prestandan? För det går ju inte riktigt att jämföra en stor lyxbil på 2 ton+ som en liten porsche GT3 om båda skulle haft samma motor på t.ex 500hk i prestandaväg.

Bara lite tankar och funderingar som jag har och tycker det är kul att diskutera och byta information med varandra så hade varigt kul att se om ni spekulerar på samma sätt? smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!
Eliasson93
10 mars 2011 · 91 Inlägg

väldigt vettigt o bra skrivit, ja man kan fundera länge i dessa bannor. och jag tycker så som du att man borde ange det i hk per kilo. Räknade lite i det innan när jag jämförde en 940gl o 850 turbo, eftersom 850 t5 har dubbelt så många hästar och väger ungefär lika mycket så borde det ju var en jäkla skillnad även fast det är så lite hästar vi talar om.

Skoda Octavia scout "Adventure edition" (2019)
schnauz
10 mars 2011 · 1 758 Inlägg

Hk/kilo är en bra måttstock för förmågan att accelerera. Sen spelar självklart en herrans massa andra saker in som t.ex. drivning, utväxling, luftmotstånd och så vidare.
Men med någorlunda likadana förutsättningar så kommer bilen med högst effekt/vikt-förhållande att ha övertaget.

Trimma motorn kostar i princip alltid pengar, men lätta kan man göra mycket gratis. Sen är det ju samma sak som med trim - det kostar mer och mer ju mer man ska göra. I början kan man ju bara slänga ut allt man inte behöver: reservhjul, verktygsväska, inredning etc. Sen för att jaga de sista kilona så blir det dyrare och dyrare. Kolfiberdelar etc.

En annan trevlig fördel med en lätt bil är att man klarar sig med klenare bromsar, hjulupphängning, växellåda etc. Där finns det ju också väldigt mycket pengar att spara!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2011 · 17 516 Inlägg

Hade en Fiat Uno Turbo I.E. Den vägde 890 kilo och gav (uppskattningsvis) 120 Hk med bra tryck i maskin... Och jodå: Den gick fint!

Utan tvekan den roligaste bil jag haft. Och jag har haft många! Min MB 600SE hade 408 Hk men den var lite tung om man säger så. Säkert piggare än Unon men känslan...

Vet tyvärr inte vad vikt vs kraft påverkar men följer tråden!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
johngbg
11 mars 2011 · 53 Inlägg

Hk/kg används ju ganska ofta redan. Ett annat vanligt sätt att uppge prestanda är ju acceleration 0-100km/h, där kommer de flesta parametrar in och ger en hyfsad bild av hk/kg, grepp osv.

turbos4
11 mars 2011 · 369 Inlägg

Mycket intressant område. Har själv funderat väldigt mycket kring detta. Mina tankar har varit att när man tex. skjussar någon som exempelvis väger 80kg, så kan man ibland känna av den extra vikt man får. Samtidigt så har ja tänkt att det kanske är bara en inbildning och att om det ska kännas av så ska minst 200kg bort. (på en bil som väger mycket)

Men annars så är det som johngbg säger, att det bästa sättet att mäta detta är tiden 0-100km/h. Vore kul att få veta hur mycket tex 100kg mindre skulle minska 0-100 tiden.

Avant för varje slant.
caromania Forummoderator
11 mars 2011 · 9 296 Inlägg

Det finns mycket som är intressant att titta närmre på, tex hjulens vikt påverkar accelerationen enormt mycket och ofjädrad vikt rent generellt är viktigt för väghållningen.

Helt klart är att kan man kapa 50kg på en liten relativt motorsvag bil så ger det så mycket i acceleration att man märker det. Att däremot strippa en 2tonsbjässe som har 400hk på 50kg är mer eller mindre meningslöst.

Det fanns/finns ett klipp på youtube hur de slaktar en vit Primera (tror jag det var) som de sedan kör på strippen med, och de kapar tiden med flera sekunder bara genom att lätta den.

Senast redigerat av caromania (11 mars 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MasterMicke MADMIKE
11 mars 2011 · 152 Inlägg

Dogge_93 skrev:
Här började mina tankar gå över från småtrim till viktminskning, om man tar t.ex min bil som väger ca 1700kg och har ca 300hk  skulle jag då lätta ner bilen till 1600kg så skulle detta motsvara en effekthöjning till 330hk.

Vet inte riktigt hur du räkna nu eftersom power-to-weight förhållandet som du lagt upp (1700kg-300hk) blir 0,176hk per kilo. Plocka bort 100kg så har du hämtat 17,6hk(!) plus/minus nån hk eftersom det inte motsvarar hela sanningen.

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm
BMW 330D "DieselMonstret" (2006)
BMW 520D LCI TOURING "Dagispulkan GTR" (2009)
RD_87 Skrotsamlare
11 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Det är som sagt jävligt många parametrar för att bedöma prestandan på en bil. Vrid/effektkurvorna är ju också av stort intresse, då en strippkörningmotor & en rallymotor skiljer sig mycket. Prestanda i en gatbil är ju ett jävligt stort begrepp.
Vilken bil är snabbast Corvette LS6 eller Subaru impreza? Beror ju pricis på var du kör.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang