2736
Sök

Basen slår konstigt vid hög volym

17 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
tjena .

mina basar börja spela jävligt konstigt nu för ngn dag sen . innan har ja hatt riktigt fett tryck i dom men så någon dag när ja öka volymen så lätt de helt konstigt. typ som dom blir över belastade?
någon ska kan komma med något tips på vad de kan vara ?

mvh kimzaaan

DLS
1 147 Inlägg
11 mars 2011
Skriv med basar och steg så kanske det finns någon som kan hjälpa dig..

Enormous Musical Performance
644 Inlägg
11 mars 2011
Vad har du för huvudenhet också. Plus det som föregående talare skrev. smile

17 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
jag har 2 stycken soundfors f 15 och steget är ett spectron sp-a2200 . , huvudenheten är en jvc KD-R511E

DLS
1 147 Inlägg
12 mars 2011
Hittar varken någon info om basarna eller om steget. Men förstår att steget är ett två-kanal, och du driver två basar. Ett två-kanalsteg är till för högtalare eller en mindre bas i bryggat läge.

Jag utgår nu från att basarna drivs i varsin kanal och att de ej är på något annat än 4 ohm styck.

Edit: Är det dessa du har?

http://www0.shopping.com/Soundstorm-FOR … -600W/info

I vilket fall lär dina basar blivit rätt överdistade..
Senast redigerat av huntelaar (12 mars 2011)

451 Inlägg
12 mars 2011
1. Stäng av ljudsystemet helt och hållet
2. placera din hand mitt på baskonen
3. pumpa basen fram och tillbaka så linjärt (rakt) du kan
4. lyssna efter skrapljud

Hör du skrapljud så vill jag välkomna dig i bränd-bas klubben.

17 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
nej asså basarna e helt nya så där e inget fel på dom . sen spela dom bra för en vecka sen . och då va allt detta kopplat då med så har kört med samma saker hela tiden . men tror de e batteriet som gett upp hoppet .

451 Inlägg
13 mars 2011
Kimzaaan skrev:
nej asså basarna e helt nya så där e inget fel på dom . sen spela dom bra för en vecka sen . och då va allt detta kopplat då med så har kört med samma saker hela tiden . men tror de e batteriet som gett upp hoppet .

Men nu får du ge dig. är dem nya så skall du spela in dem innan du höjer upp. Det vill säga du borde inte ens kunna avgöra om det är något fel på dem än. Du får aldrig pressa nya grejer.

Om batteriet har gett upp hoppet så har detta lett till att slutsteget fått för lite ström, vilket i sin tur tydligen lett till "WTF" tankar som i sin tur lett till att du höjt upp och bränt basarna och/eller slutsteget.

Jag finner det lite lustigt att du redan har en teori men inte orkar plocka fram multimetern och kontrollera... Man vill ju kolla de uppenbara sakerna ASAP innan man lägger ned massa bajsjobb på att leta detaljfel.
Senast redigerat av Rigan (13 mars 2011)

322 Inlägg
13 mars 2011
eller så är de bara för de är kallt ute=) basarna blir stela o låter sämre då=)

21 761 Inlägg
13 mars 2011
Kimzaaan skrev:
men tror de e batteriet som gett upp hoppet .

Om du misstänker dålig strömförsörjning så får du göra en spänningsmätning direkt på stegets plint där strömkablarna sitter fast, vid mätningen börjar du med "normal" ljudnivå och höjer successivt för att se om spänningen börjar sjunka märkbart. smile

DLS
1 147 Inlägg
13 mars 2011
Kimzaaan skrev:

Men fortfarande. Två basar på ett tvåkanalsteg.

Det finns stor chans att du får kassera in dig i Rigans "Brända-bas-klubben".

2 914 Inlägg
13 mars 2011
Rigan skrev:
Men nu får du ge dig. är dem nya så skall du spela in dem innan du höjer upp. Det vill säga du borde inte ens kunna avgöra om det är något fel på dem än. Du får aldrig pressa nya grejer.

det kan man ju, dom kanske inte spelar samma nyans, eller lika högt innan det "lossnat", men låter det bra vid max volym så är det bara lira på, allt handlar om att man ska lyssna på hur det låter, låter det bra, så mår utrustningen bra,

21 761 Inlägg
13 mars 2011
Kimzaaan skrev:
jag har 2 stycken soundfors f 15 och steget är ett spectron sp-a2200 .

Skriv hur du har kopplat basarna till steget, dvs om det är en bas till varje kanal eller om båda basarna är bryggkopplade på steget. Om basarna är bryggkopplade så får du också ange ifall de är serie eller parallellkopplade ihop.

Slutsteget tål 2 Ohm per kanal och varje bas har 4 Ohms impedans, dvs antingen måste basarna kopplas en per kanal eller så ska basarna serieekopplas ihop och sedan bryggkopplas på steget. smile

DLS
1 147 Inlägg
13 mars 2011
Dessvärre är ju steget bara kompatibelt i 4 ohm vid bryggkoppling. Oavsett hur jag vrider och vänder på det får jag hela kombinationen som helt fel.

21 761 Inlägg
13 mars 2011
Steget tål 4 Ohm som lägst vid bryggkoppling, däremot kan man naturligtvis ha högre impedans. Fast då ger ju steget ut betydligt lägre effekt. smile

DLS
1 147 Inlägg
13 mars 2011
Jo så är det ju. Men ett monoblock vore på sin plats så TS slipper misshandla sina basar som han tyvärr gör med ett tvåkanalsteg som inte orkar driva dom.

17 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
skrev fel de är ett spectron sp-a 2100 steg. och nej ja har inte maxat stegtt men har ja volym och drar upp steget så slår de konstigt. ja kör en på varje kanal. och som sagt de spela bra innan men en dag när ja börja spela så lätt de så här konstigt. så ja antar ju att de e något som hänt med strömförsörjningen för de lätt bra innan och då hade ja bara steget lite upp skruvat.

17 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
sen innan man börjar kolla massa så där kanske någon som hatt något tips på vad de har kunnat va . men ska ut och kolla nu för har legat dålig i 2 veckor så man har ju inte hatt något ork till att kolla upp vad de kunnat vara

DLS
1 147 Inlägg
13 mars 2011
Jag länkade en bas tidigare, är det dom basarna du har?

Oavsett vilket så pallar inte ett tvåkanalsteg driva två basar. Bara att inse fakta...

Edit: Såg att ditt steg ger ut 2x60 rms. Som det funkar nu misshandlar du dina basar med oren effekt. Köp ett monoblock innan dina basar brinner upp, om dom inte redan gjort det.
Senast redigerat av huntelaar (13 mars 2011)

451 Inlägg
13 mars 2011
kalle_kalle skrev:
Rigan skrev:

det kan man ju, dom kanske inte spelar samma nyans, eller lika högt innan det "lossnat", men låter det bra vid max volym så är det bara lira på, allt handlar om att man ska lyssna på hur det låter, låter det bra, så mår utrustningen bra,

Sluta sitt och hitta på! Ange källa eller var tyst.
Jag trodde inte att jag behövde ange en källa på att man alltid skall spela in högtalare, men här kommer den!
"DO NOT play subwoofers at max amplifier power in the first couple of days, give the suspensions a chance to loosen up." http://ddaudio.com/caraudio/Woofers/Z91/Specs.aspx

Allmänt:
Spindlar görs mycket styvare än optimalt vid tillverkningen. Detta får sedan får spela till sig med tiden. Tanken med detta är då att basen under resterande del av sin livslängd skall ha det spindelmotståndet den egentligen var designad för. En ny spindel är hård som knäckebröd vilket bör säga sig självt att den inte bör utsättas för ett xmax-test...

Fråga: varvar du ur nya motorer det första du gör? Det är i princip lika illa. Motorn går inte sönder, men du försämrar dess livslängd.
Senast redigerat av Rigan (13 mars 2011)

Sök