2846
Sök

940 16v turbo

940 16v turbo

274 983 Visningar
Projektet avslutat 2 september 2012
571 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Lite stor turbo kanske med tanke på att turbon säkert är lite "omodern" också!  Jag har lite nya turbo på g. Ska nog handla en av dem snart smile   Är inte helt hundra på vilken kontakt på insuget du tänker på.. jag har inga kontakter på mitt insug, eller så är jag bara senil just nu. Helt grymt trött!

Nej den är inte direkt ny tongue Bara å handla! men drygt å byta. bort med hela grenröret å skiten neutral
Sitter en kontakt på nå insugsrör, eller tryckrör. På original slangarna som satt då tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 772 Inlägg
30 maj 2011
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
Lite stor turbo kanske med tanke på att turbon säkert är lite "omodern" också!  Jag har lite nya turbo på g. Ska nog handla en av dem snart smile   Är inte helt hundra på vilken kontakt på insuget du tänker på.. jag har inga kontakter på mitt insug, eller så är jag bara senil just nu. Helt grymt trött!

Nej den är inte direkt ny tongue Bara å handla! men drygt å byta. bort med hela grenröret å skiten neutral
Sitter en kontakt på nå insugsrör, eller tryckrör. På original slangarna som satt då tongue

har inte heller några kontakter på några tryckrör enda stället är där vevhusslangen går in i slangen mellan lmm och turbon

är 100% då jag just bytt motor och byggt om med stora intercoolern på min 740turbo -91

Kör fort så hinner inget hända...

571 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Growe skrev:
_Persson_ skrev:
Growe skrev:
synd bara att en orginal 940 redan försvunnit i fjärran innan du har något ladd alls..nog läge att göra om och göra rätt ;-)

tror nog mer ett t03/t04 hybrid skulle passa din bil lite bättre

själv förderar jag hellre lite effekt och snabb spolupp brukar kunna inbjuda till roligare lek då
framför allt spontant skoj

Håller med! vart lite stor turbo.. Men har ju en holset med mindre avgashus liggandes smile
Fast ja tror ja tar den på andra motorn.

skönt att du inte tar det på fel sätt ;-)

jag har det problemet att jag inte vågar mig på några andra än "standard" agg eftersom jag inte pallar turbolagg
testa ett sånt där kina skit agg och kolla hur det blir dom kostar inte några sjuka summor
tror du blir posetivt överaskad

den där kontakten du pratar om är väll bara en värmare till vevhuset för att det inte ska bildas is där på vintern
och den bör inte ge någon felkod

Antingen får man ett bra exemplar av ett kina agg eller ett som pajjar vid första uppstart, va ja har läst roll men kostar ju som sagt inte så mycket. Så ett sånt skulle jag säkert kunna prova nångång smile

548 Inlägg
30 maj 2011
Du har inte haft den toppen på din? Eller så?

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

571 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Du har inte haft den toppen på din? Eller så?

Topp?

571 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Toppen, topplocket. smile

Nu hänger jag inte riktigt med tongue

548 Inlägg
30 maj 2011
Jag fick för mig att du hade bytt till 531 eller något, men kanske jag som yrar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 772 Inlägg
30 maj 2011
_Persson_ skrev:
Growe skrev:
_Persson_ skrev:

Håller med! vart lite stor turbo.. Men har ju en holset med mindre avgashus liggandes smile
Fast ja tror ja tar den på andra motorn.

skönt att du inte tar det på fel sätt ;-)

jag har det problemet att jag inte vågar mig på några andra än "standard" agg eftersom jag inte pallar turbolagg
testa ett sånt där kina skit agg och kolla hur det blir dom kostar inte några sjuka summor
tror du blir posetivt överaskad

den där kontakten du pratar om är väll bara en värmare till vevhuset för att det inte ska bildas is där på vintern
och den bör inte ge någon felkod

Antingen får man ett bra exemplar av ett kina agg eller ett som pajjar vid första uppstart, va ja har läst roll men kostar ju som sagt inte så mycket. Så ett sånt skulle jag säkert kunna prova nångång smile

som jag fattat säljer tex kl uppgradera agg med 360 lager eller så köper man ett dåligt agg och byter lager och man har ett agg som håller

polarn kör ett sånt i sin 360 med 16v 2.3 den går oförskämnt bra över hela registret när jag åkte med hade han riktigt lågt ladd men inget lagg eller något drog fint som fan trots endast 275hk
man kände inte ens när turbon spola upp tror han körde 0.7bar när han bromsade den effekten med kina agg

Kör fort så hinner inget hända...

571 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Jag fick för mig att du hade bytt till 531 eller något, men kanske jag som yrar!

Haha jaha, nej den är gammal och orörd, men tror ja åker å köper en tillfixad 531a med rätt vass kam i imorgon, om den finns kvar smile så har ja så gott som en komplett fräsh motor å hissa ner sen.

548 Inlägg
30 maj 2011
Aha där ser man! Kanske därför den inte rör på sig så mycket innan laddet heller. Tror jag fick till min 530 hyfsat faktiskt för den rör på sig litegrann trots att den saknar ladd under 4500rpm.. 

Vad gjorde du för att få din att ladda tidigare?

571 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Aha där ser man! Kanske därför den inte rör på sig så mycket innan laddet heller. Tror jag fick till min 530 hyfsat faktiskt för den rör på sig litegrann trots att den saknar ladd under 4500rpm.. 

Vad gjorde du för att få din att ladda tidigare?

Ja toppen segar nog ner en hel del! Ja pillade på wg, skruvat ut skruven helt nästan (den till fjädern) Öppnat upp litepå pysventilen. Grejat med bränsletrycket roll

56 Inlägg
6 juni 2011
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
Vad laddade du sa du? yikes Den såg lite trött ut faktiskt!  Lambda lampan lyser?  Du har dock fått den att bygga tryck tidigare/bättre än min! smile

Skönt dumpljud också, jag har inget ljud alls knappt fast jag kör utan dump!

Haha ja utan ladd är de inte mycke å komma med tongue
Nyss när ja va ute å körde gick den faktiskt riktigt bra! man hör turbon börjar suga redan innan 3000 varv, och har fått 0,7 redan vid 4000 varv. 1,3 som mest yikes dock vid 6000
Ja vet inte varför lambda lampan lyser hmm ingen tomgång har jag heller efter ja kört ett tag..
Dumpljudet är riktigt fint! gäller å få upp lite ladd bara wink

Ungefär lika som för mig! tomgången försvinner efter man kört ett tag och jag tror att det är då som lambda lampan tänds. Jag kör också utan dump och har fullt ladd vid ca 5000 varv = 1,4 bar.

571 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Johan-Westin skrev:
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
Vad laddade du sa du? yikes Den såg lite trött ut faktiskt!  Lambda lampan lyser?  Du har dock fått den att bygga tryck tidigare/bättre än min! smile

Skönt dumpljud också, jag har inget ljud alls knappt fast jag kör utan dump!

Haha ja utan ladd är de inte mycke å komma med tongue
Nyss när ja va ute å körde gick den faktiskt riktigt bra! man hör turbon börjar suga redan innan 3000 varv, och har fått 0,7 redan vid 4000 varv. 1,3 som mest yikes dock vid 6000
Ja vet inte varför lambda lampan lyser hmm ingen tomgång har jag heller efter ja kört ett tag..
Dumpljudet är riktigt fint! gäller å få upp lite ladd bara wink

Ungefär lika som för mig! tomgången försvinner efter man kört ett tag och jag tror att det är då som lambda lampan tänds. Jag kör också utan dump och har fullt ladd vid ca 5000 varv = 1,4 bar.

De är väl samma som för mig då, för stort avgashus tongue Men de där med tomgången vet jag inte..

2 415 Inlägg
6 juni 2011
alltid svårt med tongång på en 940 turbo, jag hade också problem med min

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

214 Inlägg
6 juni 2011
ursäkta att jag stör men visst kopplade man bara ihop alla kablar till spridarmotstånden som sitter lite snett
ovanför batteriet. jag ha 3 ohm orginal och dom nya va på 12.

153 Inlägg
6 juni 2011
sawander skrev:
ursäkta att jag stör men visst kopplade man bara ihop alla kablar till spridarmotstånden som sitter lite snett
ovanför batteriet. jag ha 3 ohm orginal och dom nya va på 12.

alla kablar ihop till en.

571 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Nej nu är ja trött på bilfan så imorgon åker toppen av och skickas till Tommy Luhr på overboost racing smile
Är riktigt sugen på å skicka i andra blocket jag har medans den är iväg! Sen blir det på med holset turbon wink
Sen borde de bli lite mer fart i bilen.

571 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47913/47913-00376f25a16b59535ca9e12d8559b766_large.jpg
Här va de tomt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47913/47913-2e6260a98722290485f3651a0078e812_large.jpg
Tycker nog de ser ganska bra ut iaf.
Nehe åka å jobba nu då... tvätta rent toppen å skicka den imorrn.

548 Inlägg
8 juni 2011
Härligt! Portad 530? Han annonserade en riktigt fint portad på sävar. Sugen blev man när man såg den.  På med ny packning sen bara o gasa wink

Sök