2868
Sök

940 16v turbo

940 16v turbo

275 027 Visningar
Projektet avslutat 2 september 2012
571 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
Drygt.. vad körde du med för wastegate? Min tomgång är också skit, allra helst när den är varm och man ger på och släpper.

Men tror jag måste ställa in TPS, man kan bli tvungen o ändra den när man ändrat så pass mycket annat på och runt omkring motorn.

Kan vara värt att testa.

Är en 40mm hks kopia nu, rostig å sliten. Beställt en 50mm nu! tps ? roll

Kl racing? Modell två, den lila har jag 50mm. Den är tätad av klracing, fast kan läcka på andra ställen, men upplever att min verkar funka bra faktiskt, tror mer på att det är kamaxeln som inte står riktigt på min.

Throttle position sensor, du vet den där svarta grejen på sidan av spjällhuset? Den som gör att det klickar när du vrider på gasrullen. Den ska ha typ 0.3mm spel innan den klickar före stängning. Den går nämligen att lossa och vrida lite lätt på, det är så man ställer den.

Kl racing tror jag, kan inte ha en sån där fin lila för ja har modell 1 fläns på grenröret. Ahaa ja den. den plockade jag av när ja lacka insuget. Men är ju inte jobbigt å skruva lite på den.

548 Inlägg
31 juli 2011
_Persson_ skrev:
Kl racing tror jag, kan inte ha en sån där fin lila för ja har modell 1 fläns på grenröret. Ahaa ja den. den plockade jag av när ja lacka insuget. Men är ju inte jobbigt å skruva lite på den.

Aha trist, men dem andra ska nog lira bra dem med. Provtryck den innan du monterar och kolla att ventilen löper lätt. Såg att någon skrev till mig att man kunde behöva porta dem pga gjutningen runt sätet.

Då sitter nog din lite halvgalet misstänker jag!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

571 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Fixade dit ett fäste till nya oljekylaren, vart helt ok sitter stumt iaf. Är en 19 raders setrab med termostat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/48/47913/47913-43d5271c83ee1dbc0deeb58d8b45ca51_large.jpg
Senast redigerat av _Persson_ (1 augusti 2011)

571 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
Bytte wg idag, trodde aldrig ja skulle få dit den. Bra mycke större än den gamla 40mm. Kört lite mer och fan va den laddar tidigt, börjar redan vid 2500 de lilla ja prova. Har 055bars fjäder i nu så de blir lagom å puttra på med ett tag smile Ligger ja i 100 km/h på 5an med 3000 varv blir de fullt ladd på en gång iof bara 06 nu. Kommer nog gå bra sen med 1,4 bar big_smile
Senast redigerat av _Persson_ (2 augusti 2011)

571 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Jävlar va fint de går nu big_smile laddar 1,3 ungefär. Börjar ladda vid 2500 och fullt vid 3500, jämt å fint över hela registret smile Men fortfarande små justerningar kvar, går på tok för fett nu. Och fy fan vilket fäste med torsen diffen, kan ge fullt från 1an och de spinner bara till lite mellan växlingarna. Bjusar på ett klipp snart också wink

1 147 Inlägg
3 augusti 2011
ja det vill vi ha big_smilebig_smile

548 Inlägg
3 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Jävlar va fint de går nu big_smile laddar 1,3 ungefär. Börjar ladda vid 2500 och fullt vid 3500, jämt å fint över hela registret smile Men fortfarande små justerningar kvar, går på tok för fett nu. Och fy fan vilket fäste med torsen diffen, kan ge fullt från 1an och de spinner bara till lite mellan växlingarna. Bjusar på ett klipp snart också wink

Låter underbart!  Vad kör du för turbo? Har du mått på inducer på kompressorn och exducer på avgas? Vilket avgashus?  Vilken kamaxel kör du nu?

Vill se film ;-)  Men inte kan du väl starta så hårt på 1an?

571 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Låter underbart!  Vad kör du för turbo? Har du mått på inducer på kompressorn och exducer på avgas? Vilket avgashus?  Vilken kamaxel kör du nu?

Vill se film ;-)  Men inte kan du väl starta så hårt på 1an?

Holset hx35 med 12ans avgashus roll Vet inga mått, är nog en äldre modell av hx35an.
A kam kör ja med nu, drar fint hela vägen smile körde inte fullt stillaståandes men sjukt va de greppar!

548 Inlägg
3 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Holset hx35 med 12ans avgashus roll Vet inga mått, är nog en äldre modell av hx35an.
A kam kör ja med nu, drar fint hela vägen smile körde inte fullt stillaståandes men sjukt va de greppar!

Okej, typ minsta avgashuset, jo lite skillnad på storleken på avgashuset såg jag nu!! Du hade inga bilder på din portade 530? wink

Verkar som du fått ett fint register, bara gratulera!  Ska skaffa ställbart kamdrev och labba lite med kamaxeln, och antagligen byta kamaxel igen också.

Borde få min att ha fullt ladd vid runt 3500rpm också istället för 4000rpm som nu.

571 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:

Okej, typ minsta avgashuset, jo lite skillnad på storleken på avgashuset såg jag nu!! Du hade inga bilder på din portade 530? wink

Verkar som du fått ett fint register, bara gratulera!  Ska skaffa ställbart kamdrev och labba lite med kamaxeln, och antagligen byta kamaxel igen också.

Borde få min att ha fullt ladd vid runt 3500rpm också istället för 4000rpm som nu.

Tackar! Ja de är bra litet jämfört med min förra tongue Ne ja va för ivrig å få på toppen så tog aldrig nå bilder i den.. Men iaf är flödet i cmf ? 180 nånting enligt flödestesterna. Ja de är bara labba på, har mycke å förbättra jag med säkert, va laddar du nu?

548 Inlägg
3 augusti 2011
Aha va trist, ville jämföra mot min portning wink  Okej, beror lite på vilket lyft den flödade 180 också, men flödar bättre än orginal i alla fall!

Jo förstår det,  jag laddar 1.2bar nu.  Ryter på ordentligt kan jag säga, men när jag tänker efter så känns motorn "stor och slö"

Alltså enkelt förklarat, ger jag fullt på 1an är den inte så varvvillig, känns som att min kamaxel står kraftigt fel (räcker ju med 1 kugg)

Jag hade lite bråttom ut på kvällen när jag bytte kamaxel och nollade motorn.  Så när jag kontrollerade märkningen såg de bra ut. Sedan när jag starta motorn såg jag att kamremmen var lös. Så var tvungen att lossa spännaren igen och fixa det (då rör sig ju kamaxeln medsols, alltså avanceras) när man får spänning på kamremmen...

ska nog kika lite på de där imorgon, för ska ut o ryta lite snart igen wink

Vill se film på din!

571 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
Aha va trist, ville jämföra mot min portning wink  Okej, beror lite på vilket lyft den flödade 180 också, men flödar bättre än orginal i alla fall!

Jo förstår det,  jag laddar 1.2bar nu.  Ryter på ordentligt kan jag säga, men när jag tänker efter så känns motorn "stor och slö"

Alltså enkelt förklarat, ger jag fullt på 1an är den inte så varvvillig, känns som att min kamaxel står kraftigt fel (räcker ju med 1 kugg)

Jag hade lite bråttom ut på kvällen när jag bytte kamaxel och nollade motorn.  Så när jag kontrollerade märkningen såg de bra ut. Sedan när jag starta motorn såg jag att kamremmen var lös. Så var tvungen att lossa spännaren igen och fixa det (då rör sig ju kamaxeln medsols, alltså avanceras) när man får spänning på kamremmen...

ska nog kika lite på de där imorgon, för ska ut o ryta lite snart igen wink

Vill se film på din!

Ja nog flöder den nog bättre än vanligt smile den känns mycke piggare även utan laddtryck. Ah okej, på så sätt. De är bara ta å kolla upp de. Ja väntar på bror som ska skicka filmen. ja vill ju också se hur den låter utifrån tongue

548 Inlägg
3 augusti 2011
Bra ser fram emot den sen då!

Ska försöka filma min med, har tyvärr bara en mobil att göra de med.. men men!

571 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:

Aja man ser ju mätaren iaf smile ska filma mätar film sen jag å

548 Inlägg
3 augusti 2011
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:

Kika lite youtube filmer på 940 95/96or, dem flesta gör runt 180 km/h på 4an strax efter 5000rpm, min mätare visar ju knappt 160 och är skitseg efter 100 km/h.. så hoppar nog mätarfilm då de inte är rättvist..

Kanske gör en gps film istället, och en hel del material utifrån smile

571 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Drift-is-the-shit skrev:
_Persson_ skrev:
Drift-is-the-shit skrev:

Kika lite youtube filmer på 940 95/96or, dem flesta gör runt 180 km/h på 4an strax efter 5000rpm, min mätare visar ju knappt 160 och är skitseg efter 100 km/h.. så hoppar nog mätarfilm då de inte är rättvist..

Kanske gör en gps film istället, och en hel del material utifrån smile

HEhe okej, men den visar väl rätt acceleration upp ? Utifrån är ju alltid trevligt också smile

548 Inlägg
3 augusti 2011
_Persson_ skrev:
HEhe okej, men den visar väl rätt acceleration upp ? Utifrån är ju alltid trevligt också smile

Nej mätaren är slöare också på något vis, har ju o göra med att jag filade givaren själv för att få den att gå fritt emot kransen..  tyvärr. Är i alla fall inte rättvist, men visst kan jag filma där också om du är nyfiken.

Men mest rättvist är nog att jag mäter upp bilen med gps pucken och Racechrono en vända för lite 402m och 201m med tider och hastighet ;-)

snickare
612 Inlägg
3 augusti 2011
min har autotec steg 2 chips och allt annat e orginal i princio,bara uppställt ladd till 0,5 den gjorde 180 men varva bara 4000 varv i 180 ^^

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

548 Inlägg
3 augusti 2011
allenalle skrev:
min har autotec steg 2 chips och allt annat e orginal i princio,bara uppställt ladd till 0,5 den gjorde 180 men varva bara 4000 varv i 180 ^^

Okej! Har du M90?  Då har du 3:31 utväxling på bakaxeln också som jag eller?  Kul att veta hur fel min mätare visar ungefär..

snickare
612 Inlägg
3 augusti 2011
Drift-is-the-shit skrev:
allenalle skrev:

Okej! Har du M90?  Då har du 3:31 utväxling på bakaxeln också som jag eller?  Kul att veta hur fel min mätare visar ungefär..

jopp m90 men den axeln e bytt för ena lagret blev dåligt (stora fälgar) o de var billigare och köpa ny axeln och renovera bakvagnen än och åka till volvo o byta lager ^^

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Sök