5553
Sök

INFO: hur mycket får man bygga om en bil.

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Ja, rubriken säger väl det jag vill ha reda på.
Hur mycket får man bygga om en bil utan att den blir olaglig?

T.ex. får jag ta en (t.ex) Mitsu lancer -93:a och kapa av iprincip allt, tak skärmar dörrar, osv. och bygga en "ny" bil på den, med samma motor, chassit, upphängning etc. och i så fall, måste det vara en "5" sitsig bil (inkl förare) eller kan man bygga en 2sitsig?
- måste jag ha samma framruta/instrumentpanel osv.

om någon orkar svara så är jag tacksam, om ni inte kan svara på min fråga får ni jätte gärna rada upp saker som är lagliga att ändra på en bil.

Mvh Jesper N.A

1 482 Inlägg
14 mars 2011
www.sfro.com

Köp deras bok och läs.

Det du snackar om är Amatörbyggt fordon. Vad man får göra och inte får göra vet SFRO. Vissa saker som man "får" göra enligt lagt är extremt svårt att få igenom då vissa saker kräver intyg och certifikat som är omöjliga att få tag på om man inte sitter på några hundra tusen som man känner för att göra av med.

BLT Service
Theracords Music Label

331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Noxxer skrev:
www.sfro.com

Köp deras bok och läs.

Det du snackar om är Amatörbyggt fordon. Vad man får göra och inte får göra vet SFRO. Vissa saker som man "får" göra enligt lagt är extremt svårt att få igenom då vissa saker kräver intyg och certifikat som är omöjliga att få tag på om man inte sitter på några hundra tusen som man känner för att göra av med.

Tackar för svar.

vad är det för intyg och certifikat vi pratar om, är det ändring av motor avgas etc, eller är det certifikat och intyg på hur många dörrar bilen får ha, vilken typ av bakruta den har eller vilken vinkel rutan har

412 Inlägg
14 mars 2011
Vet inte om det här är till någon hjälp.

För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:

* Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
    * Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:

* Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
    * Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
    * Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

135
├┼┼
24 R

1 482 Inlägg
14 mars 2011
mkII skrev:
Noxxer skrev:
www.sfro.com

Köp deras bok och läs.

Tackar för svar.

vad är det för intyg och certifikat vi pratar om, är det ändring av motor avgas etc, eller är det certifikat och intyg på hur många dörrar bilen får ha, vilken typ av bakruta den har eller vilken vinkel rutan har

Avgacertifikat är ett exempel. Kostar satan att få tag på så det är inte ens värt det.

BLT Service
Theracords Music Label

331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
jag har mailat en ombyggda fordon bes man med frågor som jag väntar på smile

Men så här blir väl läget om jag bygger om t.ex min lancer-93:a.

org: 112hk / 1190kg 4dörrar tak bagagelucka (halvkombi)
ombyggd 112hk / ~900-1000kg 2dörrar targa  baklucka (Sedan) + nya lampor fram, bak och 2 andra dörrar och en annan bakruta, sedan samma framruta som nu läget.

finns det några hinder i mitt bygge?
Senast redigerat av mkII (14 mars 2011)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
14 mars 2011
mkII skrev:

ombyggd 112hk / ~900-1000kg 2dörrar targa  baklucka (Sedan) + nya lampor fram, bak och 2 andra dörrar och en annan bakruta, sedan samma framruta som nu läget.

Som jag ser det nej, men det blir att registrera det som ombyggt fordon.

Dessutom är det vid ombyggt fordon 15Kw/100kg som gäller om adekvata förstärkningar finns.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

331 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
zovix skrev:
mkII skrev:

Som jag ser det nej, men det blir att registrera det som ombyggt fordon.

Dessutom är det vid ombyggt fordon 15Kw/100kg som gäller om adekvata förstärkningar finns.

Mvh Magnus

kommer ha ca 8,24kW/100kg
har haft lite mailkontakt nu med en bes man, den går som jag förstår det inte att regga som ombyggt fordon, men ändrat fordon. men jag är inte 100% säker på vad han menar, väntar än på svar mvh.

Jag har ytterligare än fråga om någon orkar svara, eller kan svara.

Nu har bilen som sagt, en A-B-C stolpe. B stolpen sitter ju som sagt mellan fram o bak säterna. om jag bygger om bilen så att det inte finns några baksäten längre osv plus att flyttar bak B-stolpen och sätter c stolpen lite längre fram på bilen, försvinner då min B stolpe? eller finns det fortfarande fästpunkter i bilen som man kan svetsa förstärkningar till ? undrar detta pga jag skall göra en "stål rörs bur/förstärknings sak för att stärka bilen" som t.ex när man bygger cab o svetsar rör i kors mellan A o B stolpen. (även ett kors skall göras bakom fram säterna från golvet o en bit upp mot taket från förar sidan till passagerar sidan.

tackar för svar på förhand mvh

Sök