Dodge dart -65 - Förstabilen, deadline 120101

Thedriftking
14 mars 2011 ·

Nu börjas det..

Bilen är en Dodge dart från 1965.
Min pappas första bil! Som jag nu tagit över.
Bilen är väldigt fin i skicket förutom Huven, framskärmarna som är lite rostiga och så klart så är lacken matt och lacksläpp. Men det kommer ändras! rosten kommer att lagas seriöst, kommer lackas om och en Ny huv kommer antingen gjutas eller köpa bättre begagnad.
Bilen har stått i ca 10 månader, då starta den och gick bra. Så efter en lätt uppsyn ska den startas och granskas.

Bilen har en 318 (5,2L v8), som är uppborrad till 323 (ca 5,4L) och även utrustad med lågkompskolvar, egenbyggda headers och större förgasare!
Effekt original ~230hk
Effekt Nu ~ 260hk
Effektmål ~ 350hk

Målet är att bli klar till min arton-årsdag, alltså den 1 januari, 2012.

vad som ska göras;
[]- byta olja, kylarvätska, pumpa däck, leta rost osv
[]- test starta
[]- test köra en bit, kolla bromsar osv
[]- tvätta HELA bilen
[]- laga rost, spackla
[]- leta huv + andra delar
[]- leta fälgar, däck
[]- fundera på vad som ska göras mer, t.ex färg, fälgar, inredning och motor etc.
[]- slipa spackel osv
[]- lacka
[]- montera allt man köpt osv

I motor väg;
[]- bygga om avgassystemet (kanske 3" liten bit med dubbla slutrör)
[]- linda headers med avgasbandage
[]- lacka detaljer
[]- större luftfilter

vad som kanske kommer hända;
[]- turbo- eller kompressor konvertering
[]- "sportstolar"


KÖPES:
[]- Huv
[]- Baklycktglas
[]- fälgar (lilla mopar bultcirkeln)


ska även försöka fixa sponsorer.. färg och motordels sponsorer helst.
vill ni skänka nått? skicka PM, så kommer vi överens om "sponsorkrav".

BILDER KOMMER UPP OM NÅGRA DAGAR!

Tack till;
Pappa som gett mej bilen och ger mig tillträde till alla verktyg, svetsar, svarvar, fräsar osv
Syster som ska hjälpa till med tvättning, polering och rost letande under- och på karossen.

Senast redigerat av Thedriftking (14 mars 2011)

vw_nicko
14 mars 2011 · 954 Inlägg

en liten fråga bara tongue va ska du ha i ljud väg??

Thedriftking skrev:
Nu börjas det..

Bilen är en Dodge dart från 1965.
Min pappas första bil! Som jag nu tagit över.
Bilen är väldigt fin i skicket förutom Huven, framskärmarna som är lite rostiga och så klart så är lacken matt och lacksläpp. Men det kommer ändras! rosten kommer att lagas seriöst, kommer lackas om och en Ny huv kommer antingen gjutas eller köpa bättre begagnad.
Bilen har stått i ca 10 månader, då starta den och gick bra. Så efter en lätt uppsyn ska den startas och granskas.

Bilen har en 318 (5,2L v8), som är uppborrad till 323 (ca 5,4L) och även utrustad med lågkompskolvar, egenbyggda headers och större förgasare!
Effekt original ~230hk
Effekt Nu ~ 260hk
Effektmål ~ 350hk

Målet är att bli klar till min arton-årsdag, alltså den 1 januari, 2012.

vad som ska göras;
[]- byta olja, kylarvätska, pumpa däck, leta rost osv
[]- test starta
[]- test köra en bit, kolla bromsar osv
[]- tvätta HELA bilen
[]- laga rost, spackla
[]- leta huv + andra delar
[]- leta fälgar, däck
[]- fundera på vad som ska göras mer, t.ex färg, fälgar, inredning och motor etc.
[]- slipa spackel osv
[]- lacka
[]- montera allt man köpt osv

I motor väg;
[]- bygga om avgassystemet (kanske 3" liten bit med dubbla slutrör)
[]- linda headers med avgasbandage
[]- lacka detaljer
[]- större luftfilter

vad som kanske kommer hända;
[]- turbo- eller kompressor konvertering
[]- "sportstolar"


KÖPES:
[]- Huv
[]- Baklycktglas
[]- fälgar (lilla mopar bultcirkeln)


ska även försöka fixa sponsorer.. färg och motordels sponsorer helst.
vill ni skänka nått? skicka PM, så kommer vi överens om "sponsorkrav".

BILDER KOMMER UPP OM NÅGRA DAGAR!

Tack till;
Pappa som gett mej bilen och ger mig tillträde till alla verktyg, svetsar, svarvar, fräsar osv
Syster som ska hjälpa till med tvättning, polering och rost letande under- och på karossen.

BMW e36 "mein fraulein" (1995)
johanboden
14 mars 2011 · 129 Inlägg

honda_nicko skrev:
en liten fråga bara :P va ska du ha i ljud väg??

Ljud väg???! Han har ju V8 :cool:

jävla kul projekt du har, jag skulle själv ha nå liknande om jag hade råd:)

Senast redigerat av johanboden (14 mars 2011)

vw_nicko
14 mars 2011 · 954 Inlägg

har du vart inne o kolla på mitt ljud?? ja skulle med säga vägg big_smile men du ägaren till darten va har du för budjet på ljudet??

johanboden skrev:

honda_nicko skrev:
en liten fråga bara tongue va ska du ha i ljud väg??

Ljud väg???! Han har ju V8 cool

jävla kul projekt du har, jag skulle själv ha nå liknande om jag hade rådsmile

BMW e36 "mein fraulein" (1995)
Thedriftking
14 mars 2011 ·

honda_nicko: V8 blir ljudet wink sitter just nu org stereo i den, men den lär åka ut och göra plats för två - tre mätare istället smile

johanboden: V8 står för ljudet ja smile
tackar, alltid kul med en "udda" förstabil smile skulle inte vilja ha 740, allt för vanligt som förstabil känns det som, fast 740 blir dte nog som vinterbil wink

hoppas ni båda tittar in här ibland smile

vw_nicko
14 mars 2011 · 954 Inlägg

för mig blir de att kolla in varje dag big_smile ne inte 740 varenda j!vel har ju fan de så en dart blir GRYMT COOLT big_smile antingen ska man ju bygga ljud-bil eller ''stylad'' elle motor-bil big_smile o du har ju redan v8 bil tongue så inge turbo snälla ta kompressor big_smile

Thedriftking skrev:
honda_nicko: V8 blir ljudet wink sitter just nu org stereo i den, men den lär åka ut och göra plats för två - tre mätare istället smile

johanboden: V8 står för ljudet ja smile
tackar, alltid kul med en "udda" förstabil smile skulle inte vilja ha 740, allt för vanligt som förstabil känns det som, fast 740 blir dte nog som vinterbil wink

hoppas ni båda tittar in här ibland smile

BMW e36 "mein fraulein" (1995)
Thedriftking
14 mars 2011 ·

honda_nicko skrev:
för mig blir de att kolla in varje dag big_smile ne inte 740 varenda j!vel har ju fan de så en dart blir GRYMT COOLT big_smile antingen ska man ju bygga ljud-bil eller ''stylad'' elle motor-bil big_smile o du har ju redan v8 bil tongue så inge turbo snälla ta kompressor big_smile

Thedriftking skrev:
honda_nicko: V8 blir ljudet wink sitter just nu org stereo i den, men den lär åka ut och göra plats för två - tre mätare istället smile

johanboden: V8 står för ljudet ja smile
tackar, alltid kul med en "udda" förstabil smile skulle inte vilja ha 740, allt för vanligt som förstabil känns det som, fast 740 blir dte nog som vinterbil wink

hoppas ni båda tittar in här ibland smile

har mer erfarenhet av turbo, så lättast med det, ska snacka med några om hur man lättast bygger kompressor smile

bilder och mer fakta kommer nog upp på onsdag/torsdag smile

Mattfolk mekare
14 mars 2011 · 45 Inlägg

honda_nicko skrev:
för mig blir de att kolla in varje dag big_smile ne inte 740 varenda j!vel har ju fan de så en dart blir GRYMT COOLT big_smile antingen ska man ju bygga ljud-bil eller ''stylad'' elle motor-bil big_smile o du har ju redan v8 bil tongue så inge turbo snälla ta kompressor big_smile

Thedriftking skrev:
honda_nicko: V8 blir ljudet wink sitter just nu org stereo i den, men den lär åka ut och göra plats för två - tre mätare istället smile

johanboden: V8 står för ljudet ja smile
tackar, alltid kul med en "udda" förstabil smile skulle inte vilja ha 740, allt för vanligt som förstabil känns det som, fast 740 blir dte nog som vinterbil wink

hoppas ni båda tittar in här ibland smile

håller med kompressor eller inget alls:D men skall bli kul å följa å se hur slutresultatet blir smile

Volvo S40 "Black Angel" (2001)
Thedriftking
14 mars 2011 ·

Mattfolk skrev:

honda_nicko skrev:
för mig blir de att kolla in varje dag big_smile ne inte 740 varenda j!vel har ju fan de så en dart blir GRYMT COOLT big_smile antingen ska man ju bygga ljud-bil eller ''stylad'' elle motor-bil big_smile o du har ju redan v8 bil tongue så inge turbo snälla ta kompressor big_smile

Thedriftking skrev:
honda_nicko: V8 blir ljudet wink sitter just nu org stereo i den, men den lär åka ut och göra plats för två - tre mätare istället smile

johanboden: V8 står för ljudet ja smile
tackar, alltid kul med en "udda" förstabil smile skulle inte vilja ha 740, allt för vanligt som förstabil känns det som, fast 740 blir dte nog som vinterbil wink

hoppas ni båda tittar in här ibland smile

håller med kompressor eller inget alls:D men skall bli kul å följa å se hur slutresultatet blir smile

vi får se va det blir, först ska bilen bli i bättre skick, sen påbörjas motorbygge smile man får ta en sak i taget smile

vw_nicko
14 mars 2011 · 954 Inlägg

ja för v8 med turbo går lixom inte ihop, v8 o turbo går ju inte hand i hand men v8 o kompressor e typ gifta med varandra big_smile

Mattfolk skrev:

honda_nicko skrev:
för mig blir de att kolla in varje dag big_smile ne inte 740 varenda j!vel har ju fan de så en dart blir GRYMT COOLT big_smile antingen ska man ju bygga ljud-bil eller ''stylad'' elle motor-bil big_smile o du har ju redan v8 bil tongue så inge turbo snälla ta kompressor big_smile

Thedriftking skrev:
honda_nicko: V8 blir ljudet wink sitter just nu org stereo i den, men den lär åka ut och göra plats för två - tre mätare istället smile

johanboden: V8 står för ljudet ja smile
tackar, alltid kul med en "udda" förstabil smile skulle inte vilja ha 740, allt för vanligt som förstabil känns det som, fast 740 blir dte nog som vinterbil wink

hoppas ni båda tittar in här ibland smile

håller med kompressor eller inget alls:D men skall bli kul å följa å se hur slutresultatet blir smile

BMW e36 "mein fraulein" (1995)
Thedriftking
14 mars 2011 ·

honda_nicko skrev:
ja för v8 med turbo går lixom inte ihop, v8 o turbo går ju inte hand i hand men v8 o kompressor e typ gifta med varandra big_smile

Mattfolk skrev:

honda_nicko skrev:
för mig blir de att kolla in varje dag big_smile ne inte 740 varenda j!vel har ju fan de så en dart blir GRYMT COOLT big_smile antingen ska man ju bygga ljud-bil eller ''stylad'' elle motor-bil big_smile o du har ju redan v8 bil tongue så inge turbo snälla ta kompressor big_smile

håller med kompressor eller inget alls:D men skall bli kul å följa å se hur slutresultatet blir smile

tycker det går rätt bra ihop smile ... titta bara här, samma motor som jag har.. http://www.youtube.com/watch?v=B74ACQbowas

Thedriftking
15 mars 2011 ·

snart kommer bilder på hur den ser ut nu smile

Edit; här är några bilder smile kommer ju mera bilder senare när jag börjat fixa med den!
Kommentera och ge tips och råd smile

http://img34.imageshack.us/img34/1592/dsc09676z.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img64.imageshack.us/img64/6491/dsc09675.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img854.imageshack.us/img854/9528/dsc09672.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img9.imageshack.us/img9/9277/dsc09669s.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img15.imageshack.us/img15/7653/dsc09665o.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img51.imageshack.us/img51/1231/dsc09666sz.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img855.imageshack.us/img855/7811/dsc09678.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img848.imageshack.us/img848/7830/dsc09679.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img857.imageshack.us/img857/3853/dsc09681.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img98.imageshack.us/img98/4936/dsc09684z.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Senast redigerat av Thedriftking (15 mars 2011)

vw_nicko
15 mars 2011 · 954 Inlägg

så JÄVLA snygg big_smile

BMW e36 "mein fraulein" (1995)
Thedriftking
15 mars 2011 ·

honda_nicko skrev:
så JÄVLA snygg big_smile

bättre kommer det bli, med ny huv, rostlagad + ny lack smile
blir att fixa nya fälgar + slicks sen också smile

vw_nicko
15 mars 2011 · 954 Inlägg

fy fan men e de lugnt om ja gifter mig med din bil då? big_smile

Thedriftking skrev:

honda_nicko skrev:
så JÄVLA snygg big_smile

bättre kommer det bli, med ny huv, rostlagad + ny lack smile
blir att fixa nya fälgar + slicks sen också smile

BMW e36 "mein fraulein" (1995)
Thedriftking
15 mars 2011 ·

honda_nicko skrev:
fy fan men e de lugnt om ja gifter mig med din bil då? big_smile

Thedriftking skrev:

honda_nicko skrev:
så JÄVLA snygg big_smile

bättre kommer det bli, med ny huv, rostlagad + ny lack smile
blir att fixa nya fälgar + slicks sen också smile

du har min tillåtelse att gifta dej med den smile om jag får bli tsm med en av dina basar wink

vw_nicko
16 mars 2011 · 954 Inlägg

o fan big_smile du kan bli tsm med min nya bas som e på ingång ist big_smile lite finare om man säger så wink

Thedriftking skrev:

honda_nicko skrev:
fy fan men e de lugnt om ja gifter mig med din bil då? big_smile

Thedriftking skrev:

bättre kommer det bli, med ny huv, rostlagad + ny lack smile
blir att fixa nya fälgar + slicks sen också smile

du har min tillåtelse att gifta dej med den smile om jag får bli tsm med en av dina basar wink

BMW e36 "mein fraulein" (1995)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Lägg lågkompskolvarna på hyllan för framtida bruk och bygg dig en frän sugmotor istället. Nytt fint insug och leta roligare toppar samt kanske en roligare kam och förgasare så är du på god väg

Senast redigerat av TenZer (16 mars 2011)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Thedriftking
16 mars 2011 ·

TenZer skrev:
Lägg lågkompskolvarna på hyllan för framtida bruk och bygg dig en frän sugmotor istället. Nytt fint insug och leta roligare toppar samt kanske en roligare kam och förgasare så är du på god väg

tanken är ju överladd nu när dom väl sitter i smile
men ska fundera på det, eller kanske till o med köpa en helt ny motor, typ en 340 (har för mej dom passa bolt on) smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Thedriftking skrev:

TenZer skrev:
Lägg lågkompskolvarna på hyllan för framtida bruk och bygg dig en frän sugmotor istället. Nytt fint insug och leta roligare toppar samt kanske en roligare kam och förgasare så är du på god väg

tanken är ju överladd nu när dom väl sitter i smile
men ska fundera på det, eller kanske till o med köpa en helt ny motor, typ en 340 (har för mej dom passa bolt on) smile

Låter bra, är inte så hemma på MoPar än men det är mycket möjligt att den gör

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang