2811
Sök

MB 200 SLK -99:a. Hur ska jag kunna ladda batteriet?

22 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Jag har haft bilen stående hela vintern. Nu när jag ska låsa upp den för att ladda batteri och flytta på den, så går det inte att låsa upp dörren manuellt. Får iallafall upp bagageluckan.
Är det någon som vet hur jag ska kunna ladda batteriet så jag får upp dörren?
I bagageutrymmet på höger sida finns det en stålvajer med en ögla, är det någon som vet vad den kan gå till?

Forummoderator
18 315 Inlägg
14 mars 2011
Var är batteriet placerat? Kommer du åt plus under bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Batteriet är under huven. Kommer ej åt under bilen.

Forummoderator
18 315 Inlägg
14 mars 2011
Inte kul. Har du kollat om du kan få upp huven genom att demontera grillen? (om det nu går utifrån) Har råkat ut för liknande händelser och det var väl inte lätt om man säger så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Nä tyvärr så går det inte att demontera grillen utifrån.
Borde det inte gå att ladda batteriet via baklyset?

Avstängd
201 Inlägg
14 mars 2011
Mb har någon sådan grej så att det ska gå, men jag har ingen aning om hur (:

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

Forummoderator
18 315 Inlägg
14 mars 2011
Kom en grej! Har du bagagerumsbelysning? Då kan man ju dunka på laddning/12V där! Lyser den normalt när bagage är öppen så har du ju en "lina" in till batteri!

Bakljuset är ju en idé men lite tveksam. Den är ju inte byggd för att lysa vid nolläge så det sitter nog ett relä nånstans som fixar detta. Reläer gillar inte bakåtspänning i detta fall.

22 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Ja, det finns bagagerumsbelysning! Det provar vi imorgon smile Hoppas det funkar!!!!

Elektriker
718 Inlägg
14 mars 2011
Testat dra i stålvajern i bagaget?
Är väl antagligen tankluckan men, man vet ju aldrig!tongue
Går inte att komma åt huvlåset på nå vis genom grillen då?
Alternativt att du kommer åt generatorn underifrån? Tror det är bättre att ladda genom plus på den å jorde i chassiet helt enkelt=)
Senast redigerat av monno (14 mars 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

22 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Nä jag har inte provat dra i stålvajern. Vi får väl se när vi testat ladda genom bagageutrymmes belysningen. Funkar det inte drar vi i vajern. tongue

Forummoderator
18 315 Inlägg
14 mars 2011
monno skrev:
Testat dra i stålvajern i bagaget?
Är väl antagligen tankluckan men, man vet ju aldrig!tongue
Går inte att komma åt huvlåset på nå vis genom grillen då?
Alternativt att du kommer åt generatorn underifrån? Tror det är bättre att ladda genom plus på den å jorde i chassiet helt enkelt=)

Alla ideér är bra men att vajern till huven skulle gå via bagaget känns lite långsökt..?

22 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Ja det gör det verkligen. Annars så kanske jag ringer Mercedes innan jag drar.

Elektriker
718 Inlägg
15 mars 2011
Haha nä men tror inte bilen faller isär om du drar i den, och är rätt säker på att den är till tanklocket;)
Ladda genom belysningen i bagageluckan kan ju funka. Men bara en kul fundering, tro om det räcker med ett vanligt litet 12v batteri typ till brandvarnare för att låsa upp??tongue Iofs går väl det inte jätte lätt att dra upp låset..
Vad du än gör så va noga med att du tar rätt på plus och minus!! Annars blir inge kul.
Är ju jäkla osis att ingen av dörrarna skall gå att låsa upp, men blir ju så när man aldrig använder dem.. Massa låsolja och en lämplig mängd våld är väl ett sista alternativ annars, dock finns ju risken att man drar av nyckeln.

Som att kasta vatten i sjön.

87 Inlägg
15 mars 2011
går det inte komma åt något under bilen typ startmotor kontakterna eller generator kontakterna och ladda den vägen? eller koppla på ett batteri

bara en tanke

Sök