4333
Sök

problem med nätagg!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
Hej!

Har ett problem med nätagget på datorn. när jag skulle sätta i strömkabeln råkade jag komma åt knappen som ändrar från 230 volt till 115 volt. det komm en j*vla knall och en blixt ur nätagget och sen började hela skiten att lukta bränt sad .
så frågan är: är det nån som vet vad som har hänt? har bara säkringen i nätdelen gått eller har jag bränt upp hela nättagget? hmm och kan jag isåfall ha skadat resten av datorn också? hmm
är mycket tacksam för svar!

MVH. Fredrik

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
27 juli 2006
De är nättaget som har gått. Bara att byta de. Och nej...jag tror inte något annat har gått sönder.

Allt för den där jävla hatten!

www.rallyshop.se
551 Inlägg
27 juli 2006
Tror också att det bara är nätagget som har smällt.
Köt ett minst 300w nätag om du ska ha. Och sen kan även datorn tagit skada för sånna saker är sjukt kännsliga. Om du int evet hur man ska göra så hör av dig....

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

1 903 Inlägg
27 juli 2006
Trådstartare
okej. tack så mycket smile
men kan jag plocka ut ett nätagg ur en annan dator och använda? nätagget jag tänkte använda är på 120 watt? (det som smällde var på 145 watt)
och finns det någon risk att hårdisken e skadad? (har nämligen viktiga saker där)
och kan ramminnena ha gått sönder? (har precis köpt nya så det vore lite surt) hmm

MVH. Fredrik

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
27 juli 2006
_Fredde_volvo_ skrev:
okej. tack så mycket smile
men kan jag plocka ut ett nätagg ur en annan dator och använda? nätagget jag tänkte använda är på 120 watt? (det som smällde var på 145 watt)
och finns det någon risk att hårdisken e skadad? (har nämligen viktiga saker där)
och kan ramminnena ha gått sönder? (har precis köpt nya så det vore lite surt) hmm

MVH. Fredrik

Nej de tror jag inte...nättaget ska ju skydda så att andra komponenter inte tar stryk....

Allt för den där jävla hatten!

www.rallyshop.se
551 Inlägg
27 juli 2006
Det ska inte ta stryk. Köp för s-tan en sån antistat sladd som du jordar dig själv igenom så att du iinte bränner kretsar.. Var bor du?

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

8 156 Inlägg
27 juli 2006
Normalt sett så klarar övriga komponenter i datorn en sådan pärs.
Jag skulle inte rekommendera dig att använda dig av ett nätagg på mindre än 200W.
Ska du köpa nytt så ska du inte köpa något svagare än 300W.

En PII processor (Klamath) drar över 40W, dom nyaste Intel processorerna drar över 100W. Sen tillkommer grafikkortet på ungefär 20-30W för ett gammalt grafikkort och över 60W om du har ett värstingkort av senare generation. Ljudkortet drar typ 10W. Hårddiskar drar ungefär 25W styck, likaså dvd/cd-rw enheter. 2 st ramminnen drar typ 20W...
Sen tillkommer ju några watt för fläktar, nätverkskort och usb-enheter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 903 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
ogio skrev:
Det ska inte ta stryk. Köp för s-tan en sån antistat sladd som du jordar dig själv igenom så att du iinte bränner kretsar.. Var bor du?

okej, bra. jag bor utanför karlskrona smile

MVH. Fredrik

1 903 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Normalt sett så klarar övriga komponenter i datorn en sådan pärs.
Jag skulle inte rekommendera dig att använda dig av ett nätagg på mindre än 200W.
Ska du köpa nytt så ska du inte köpa något svagare än 300W.

En PII processor (Klamath) drar över 40W, dom nyaste Intel processorerna drar över 100W. Sen tillkommer grafikkortet på ungefär 20-30W för ett gammalt grafikkort och över 60W om du har ett värstingkort av senare generation. Ljudkortet drar typ 10W. Hårddiskar drar ungefär 25W styck, likaså dvd/cd-rw enheter. 2 st ramminnen drar typ 20W...
Sen tillkommer ju några watt för fläktar, nätverkskort och usb-enheter.

okej smile  men datorn funkade utmärkt med ett nätagg på 145 watt hmm men jag ska iaf testa att byta säkringen innan jag ger mig på att byta ut hela nätdelen. man får hoppas att det bara är den som har gått smile

MVH. Fredrik

Sök