4335
Sök

Angående popular sound system i saab 9-5, går det att uppgradera? sätta i fler högtalare?

stahre
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej. Har köpt ny bil nyligen, en saab 2.3t vector från 03. Allt är tipp topp på bilen förutom ljudet...
Är det vad jag tror minsta ljudpaketet med två högtalare i instrumentpanel och två i bakdörrar. Storlek och så vet jag inte. Men det låter inget vidare i alla fall.
Vad jag förstått finns tre olika paket, popular, premium och prestige?

Min fråga är då om man kan uppgradera med små medel på något sätt? finns det färdigt dragna kablar för att sätta i högtalare i framdörrar och hatthylla?

MVH
Senast redigerat av stahre (16 mars 2011)

3 466 Inlägg
16 mars 2011
#2
Det är AS1 som du har. Om jag minns rätt så sitter där enbart 3,5" i brädan och 5,25" i bakdörrarna. Allt drivs på HU.

AS2 och AS3 har ju slutsteg och grejjer.. Fruktansvärd skillnad på ljudet...!
Och vad jag har förstått så är det inte särskillt billigt och bygga om.. hmm

Farsan har samma problem i sin 9-5 Vector -03.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2011
#3
Byt huvudenhet så är det fritt fram sen, eller så kopplar du på en kabel för att få ut lågnivå (kan inte länka just nu). Men innan dess så kan du börja med att stoppa i ett par 3,5" koaxialer i brädan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
17 mars 2011
Trådstartare
#4
Vad är det som sitter i brädan nu då? Vill ju inte göra för stora ingrepp, tjejen blir tokig då. Men det finns inte fördragna kablar till dom andra högtalarna?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2011
#5
3,5" bredbandare, så det är bara att byta rakt av. smile Vågar inte svara på om det är fördraget kabel till dörrarna eller ej, men tror att det ska finnas. Dock så är dom isåfall inte inkopplade till nåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
17 mars 2011
#6
grattis till saaben stahre, nu jävlar vill vi se bygge här

stahre
17 mars 2011
Trådstartare
#7
michieff skrev:
grattis till saaben stahre, nu jävlar vill vi se bygge här

haha nja, får se hur det blir med det. Skulle vilja ha ett lite bättre ljud nu, as1 låter ju skit. Men blir det stor skillnad om jag sätter i typ Hertz ECX 87? Och passar dom rakt i utan några större problem?  Får kolla om det finns kablar, men om inte huvudenheten driver mer än 4 högtalare så spelar det ju inte nån roll om man sätter i högtalare där tongue

Tror ni det blir nån direkt stor skillnad om jag sätter i ett par bättre 3,35" i brädan och ett par andra 5,25" i dörrarna? Eller ska man bara köra i brädan? Länka till något vettigt mina vänner!

Fan tipp topp bil med all utrustning, förutom ett okej originalljud... Bajs smile
Senast redigerat av stahre (17 mars 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2011
#8
Nya koaxialer i brädan och middar i dörrarna (som du driver på steg) så är du en bit på väg. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
17 mars 2011
Trådstartare
#9
Vad tror du om dom hertz 3.5"arna? Läste i någon annan tråd att det finns kablar framdragna till framdörrarna för 6,5? Stod även att det var 4" i bakdörrar ?

Är ju inte ute efter något mosterljud, får inte göra några stora ändringar. Så blir nog inga steg installerade tyvärr sad

Så blir ljudbilden av bättre kvalitet om man petar in nya coax i brädan och i bakdörrar åtminstånde?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2011
#10
Högtalarna i bakdörrarna gör ingen större skillnad för dig som förare, ger väl något mer bas än 3,5orna på brädan men ändå, inte direkt högprioriterat. Hertz koaxialerna låter trevligt för priset, men har man råd så finns det roligare saker. smile

Är lite osäker på hur det är med högtalarna i bakdörrarna, men jag har för mig att det sitter 4" där origina (om man inte har H/K system, då är dert 2,5" mellanregister eller nåt sånt) men det ska få plats 5,25" med enklare modifiering.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
17 mars 2011
Trådstartare
#11
ChriZtoffer skrev:
Högtalarna i bakdörrarna gör ingen större skillnad för dig som förare, ger väl något mer bas än 3,5orna på brädan men ändå, inte direkt högprioriterat. Hertz koaxialerna låter trevligt för priset, men har man råd så finns det roligare saker. smile

Är lite osäker på hur det är med högtalarna i bakdörrarna, men jag har för mig att det sitter 4" där origina (om man inte har H/K system, då är dert 2,5" mellanregister eller nåt sånt) men det ska få plats 5,25" med enklare modifiering.

Är ju just basen som fattas mest tycker jag, låter ansträngt när man vrider upp lite grand. Förstår att det inte kommer ske några mirakel med små medel men sämre blir det ju knappast.
Tips på bra 3,25" som inte kostar satan?
Hur får man upp högtalargallren utan att paja dom? Som vanligt, att dom sitter med typ clips?
Senast redigerat av stahre (17 mars 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2011
#12
Hertz ECX87 är dom som jag tycker ligger bäst till bland dom billigare, rätt så balanserat ljud men ok "midbas", men är man ute efter 3,5" koaxialer med drag så är det Amegas som gäller. För att få lös gallren så tar du enkalst en vanlig bordskniv och sätter in under gallret och bänder, ska hoppas lös om ingen tidigare ägare limmat fast gallret.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
17 mars 2011
Trådstartare
#13
Ok blir till att beställa ett par sånna då. Får vi se om det blir lite bättre i alla fall.

Förresten, hade en äldre saab ett tag förut och där satt det någon mongokontakt fast i alla högtalare. Är det nån sån på 9-5 också, om ni hajar vad jag menar?
Senast redigerat av stahre (17 mars 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2011
#14
Rätt säker på att det är "mongokontakt" på högtalarkablarna ja, så du får antingen klippa dom och sätta dit kabelskor eller så gör du adapterkablar med kabelskor i båda ändar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
18 mars 2011
#15
1: Kablar till dörrarna fram finns framdraget och ändarna finns på passagerarsidan tror det var grön brun röd och blå. en lös kontakt bara. Lätt att hitta.
2: Jag körde på  ecx 87 orna men testa kickers 3.5" istället. Och hoppas på mera rock. Hertzen har dålig diskant tycker jag.
3: Bak i dörrarna sitter det 5.25" are.
4: Varför ska din tjej bestämma??

Jag tror det blir svårt att få nåt bättre ljud om du bara byter högtalarna. Spara lite pengar, kör med det du har ett tag. Köp sen steg ny stereo nya högtalare och börja bygg!!

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2011
#16
Nya högtalare (3,5" koaxialer) kommer göra underverk! Iaf för mellanregister och diskant, basen påverkar dom inte direkt. Om man vill ha mer diskant än i Hertzarna så finns ju alltid JBL...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
18 mars 2011
#17
ChriZtoffer skrev:
Nya högtalare (3,5" koaxialer) kommer göra underverk! Iaf för mellanregister och diskant, basen påverkar dom inte direkt. Om man vill ha mer diskant än i Hertzarna så finns ju alltid JBL...

Ja JBL funkar nog bra. Men kicker finns fortf =OP

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2011
#18
Oja! Har själv inte lyssnat på dom från Kicker så kan inte uttala mig om dom, men vet att JBLs har rejält med diskant, för mycket för min del. Hertz är mer neutrala i ljudet, men gillar man mycket diskant så är dom inte helt rätt. JLs låter också trevligt, ungefär som Hertz men lite mer diskant.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
18 mars 2011
Trådstartare
#19
anledningen till att jag inte kommer modifiera nåt är för att vi har halva bilen i var... Och vill inte pilla för mkt heller. Ska byta ut 3.5" så länge, för diskanten låter bara ansträngd. Basen är ändå typ obefintlig.

bosabengt: Du menar att man kan pilla in högtalare till det framdragna kablaget i framdörrar och driva med stereon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2011
#20
Om du ska stoppa i högtalare i framdörrarna så måste du koppla in dom på befintligt kablage för att drivas av huvudenheten, och då blir det överbelastning om du inte kopplar bort ett par högtalare eller kopplar på delningsfilter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök