4417
Sök

Angående popular sound system i saab 9-5, går det att uppgradera? sätta i fler högtalare?

stahre
19 mars 2011
Trådstartare
#21
ChriZtoffer skrev:
Om du ska stoppa i högtalare i framdörrarna så måste du koppla in dom på befintligt kablage för att drivas av huvudenheten, och då blir det överbelastning om du inte kopplar bort ett par högtalare eller kopplar på delningsfilter.

Jo precis det förstår jag. Men om utrymme för 6,5" finns i framdörrar ser jag inte varför jag ska ha kvar dom trötta 5.25" i bakdörrarna, sämre lär det inte bli om man petar in ett par typ http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=168

I och för sig. Låter inte så bra om man har ett par 3.25" coaxialer i brädan och 6.5 caox i dörrarna?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 mars 2011
#22
Jag kör JL´s 3.5" i brädan (De dyraste) och jag är faktiskt väldigt nöjd, en klar och distinkt diskant men som verkligen inte tar över och skär i öronen, dock har de en tendens att spricka lite lite när man spelar riktigt högt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 mars 2011
#23
stahre skrev:
ChriZtoffer skrev:
Om du ska stoppa i högtalare i framdörrarna så måste du koppla in dom på befintligt kablage för att drivas av huvudenheten, och då blir det överbelastning om du inte kopplar bort ett par högtalare eller kopplar på delningsfilter.

Jo precis det förstår jag. Men om utrymme för 6,5" finns i framdörrar ser jag inte varför jag ska ha kvar dom trötta 5.25" i bakdörrarna, sämre lär det inte bli om man petar in ett par typ http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=168

I och för sig. Låter inte så bra om man har ett par 3.25" coaxialer i brädan och 6.5 caox i dörrarna?

Det funkar, men då rekommenderar jag helt klart att du kör någon form av lågpassfilter till dom! Om du delar 6,5orna kring 150Hz så borde det funka kanon. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
19 mars 2011
#24
ChriZtoffer skrev:
stahre skrev:
ChriZtoffer skrev:
Om du ska stoppa i högtalare i framdörrarna så måste du koppla in dom på befintligt kablage för att drivas av huvudenheten, och då blir det överbelastning om du inte kopplar bort ett par högtalare eller kopplar på delningsfilter.

Jo precis det förstår jag. Men om utrymme för 6,5" finns i framdörrar ser jag inte varför jag ska ha kvar dom trötta 5.25" i bakdörrarna, sämre lär det inte bli om man petar in ett par typ http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=168

I och för sig. Låter inte så bra om man har ett par 3.25" coaxialer i brädan och 6.5 caox i dörrarna?

Det funkar, men då rekommenderar jag helt klart att du kör någon form av lågpassfilter till dom! Om du delar 6,5orna kring 150Hz så borde det funka kanon. smile

Då är det ju onödigt att köpa coax. Sen om han ska fixa så att org stereon driver framdörrarna måste han ju göra åverkan på kablage på ett eller annat sätt. Vilket han kanske inte vill då. Eftersom hans regering sätter stopp för hans intresse.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 mars 2011
#25
Fast lösa middar är sällan särskilt billigt så coax funkar, det är självklart inte det ultimata men ett ok budgetalternativ. Självklart måste det göras åverkan på kablaget, om inte ens det gå så är det ett dött läge.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
19 mars 2011
Trådstartare
#26
Då är det dött läge men får se imorgon när jag ska pilla lite. Nåt gör jag, och som sagt sämre lär det inte bli direkt.

Tack för alla svar

stahre
7 april 2011
Trådstartare
#27
Är det på alla saab högtalargallren sitter fast, men tar man bort dom blir det bara som hål där piggarna från gallret ska sitta fast i. Går alltså inte att fästa tillbaka dom igen. Har aldrig vart med om det, alltid clips som man bara trycker fast o det sitter sen. I instrumentpanelen sitter dom fast med clips, men inte i framdörrar och bakdörrar. Dessutom var det inte ens hål i framdörrarna, satt fortfarande en "osprättad" täcklucka eller vad man ska säga.
Så nu får man limma fast gallren om dom ska sitta kvar... Har ni saab ägare samma på era?

En till sak, 5,25" i bak dörrarna sitter väldigt djupt i dörren, måste man ha nån adapter om man ska sätta i eftermarknads högtalare?
Skulle dessa vara bra eller blir det pannkaka med originalstereo https://www.blekingebilradio.se/product … tz-hcx-130 är dessa mer lättdrivna http://www.brc.se/koaxialhogtalare/hertz/hertz-dcx130/
Mvh
Senast redigerat av stahre (7 april 2011)

3 466 Inlägg
7 april 2011
#28
Jag har för mig att högtalargallren inte är gjorda för att monteras av utan man får ta av hela dörrsidan för att komma åt högtalaren.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

stahre
7 april 2011
Trådstartare
#29
M_icke_ skrev:
Jag har för mig att högtalargallren inte är gjorda för att monteras av utan man får ta av hela dörrsidan för att komma åt högtalaren.

Idiotiskt om du frågar mig, men det verkar ju vara så. Men går ju att limma fast skiten... Bra mkt mer jobb att montera ned dörrsidor än att ta bort gallren

6 851 Inlägg
7 april 2011
#30
dörrsidorna MÅSTE monteras av för att komma åt högtalarna ja. Bus enkelt att göra på 9-5orna. tre bultar, sedan är det bara clips typ.


2 035 Inlägg
7 april 2011
#31
Är ju som sagt ganska lätt att ta bort dörrsidan. Typ max 5 min.

Kommer inte riktigt ihåg nu om du skulle ha slutsteg till dörrarna bak men skulle du driva dem på org stereon så skulle jag ta dem orangea alltså dcx. Likadan känslighet bara mindre effektkrävande.

Du kan ju sätta 5.25 orna där dem gamla har suttit. Kommer du sen satsa lite mer så kan du ju bygga egna bafflar som blir lite stummare. dämpa dörrar osv.

Biljudsveteran sen 1984!

stahre
7 april 2011
Trådstartare
#32
Okej då blir det dom orange. Ska kanske göra lite mera på ljudet senare, men tillfälligt bara en lösning som jag hoppas blir bättre än original.
Men nu har jag redan tagit bort högtalargallren, går det inte att komma åt att ta bort dom gamla o sätta in dom nya alltså?

6 851 Inlägg
7 april 2011
#33
Det går säkert, men det kommer ta så mycke längre tid att försiktigt försöka få bort dina gamla högtalare och ersätta med nya, än vad det tar att lyfta av dörrsidan wink


3 466 Inlägg
8 april 2011
#34
TT-Avant skrev:
Det går säkert, men det kommer ta så mycke längre tid att försiktigt försöka få bort dina gamla högtalare och ersätta med nya, än vad det tar att lyfta av dörrsidan wink

Precis, du har 3 skruvar som är enkla att komma åt och sen är det bara att försiktigt bända loss dörrsidan. Sitter med "clips" runt om. Tar enbart någon minut om man aldrig gjort det innan...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
8 april 2011
#35
En sak att tänka på är att ta bort plast listen/ramen som sitter längst upp vid/runt själva fönstret. Sitter oxå med clips och är i stort sett bara att rycka loss.



Sök