Snålfråga: Köra utan slutsteg

jakobw
17 mars 2011 · 52 Inlägg

Seat Cordoba fr 99 med en vanlig JVC HU:

Bör det gå att köra 1 par Hertz 4" koaxar och 2 par 6,5" DLS midbasar utan slutsteg? Har i nuläget bara 1 par DLS 6,5" och för att göra ett riktigt budgetbygge så har det blivit riktigt bra faktiskt. Dessa har jag byggt in i två 10L-12L -lådor som står i bakluckan (kombi). Koaxarna är på brädan fram.

Nu vill jag alltså köpa ett par 6,5" till och sätta i dörrarna fram så jag får lite mer dynamik för en billig summa. Hur tror ni resultatet blir utan slutsteg?

Och hur kopplar jag isf lämpligast ihop 4" koaxarna med 6,5" DLSarna i dörrarna? Bara att grena ihop dom till samma utag på HUn?

Jag vill alltså hålla detta så billigt det bara går, sitter i en bil som ändå kommer att säljas relativt snart...

Tack!

nucleardonkey
17 mars 2011 · 251 Inlägg

Köp ett billigtslutsteg. En huvudenhet ligger väl ofta på en 75w per kanal. Rekomenderar inte att serie/paralell koppla in fler högtlare på 75w.

Honda Shuttle "Wagon" (1989)
Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
jocke_gronberg
17 mars 2011 · 4 586 Inlägg

nucleardonkey skrev:
Köp ett billigtslutsteg. En huvudenhet ligger väl ofta på en 75w per kanal. Rekomenderar inte att serie/paralell koppla in fler högtlare på 75w.

75w big_smile tror du menar 20-25w per kanal

Finns billiga steg som lyfter ljudet till en helt annan nivå. har själv bränt en enhet genom att köra 2st högtalare per kanal.

Senast redigerat av jocke_gronberg (17 mars 2011)

nucleardonkey
17 mars 2011 · 251 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

nucleardonkey skrev:
Köp ett billigtslutsteg. En huvudenhet ligger väl ofta på en 75w per kanal. Rekomenderar inte att serie/paralell koppla in fler högtlare på 75w.

75w big_smile tror du menar 20-25w per kanal

Finns billiga steg som lyfter ljudet till en helt annan nivå. har själv bränt en enhet genom att köra 2st högtalare per kanal.

My bad, inte vaknat än :-P

Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
Honda Shuttle "Wagon" (1989)
jakobw
17 mars 2011 · 52 Inlägg

Okej, tack för svaren!

Tips på billigt slutsteg? Hur bör jag då koppla ihop allt, 6 högtalare inkl HU och steg?
Samt finns det någon bra och enkel sida där de visar hur man smidigast kopplar in ett steg?

michieff ljudfantast
17 mars 2011 · 1 372 Inlägg

6 högtalare? två fram två bak och två i hatthyllan?

edit: My bad, jag läste inte

Din setup låter inte direkt effektiv om du vill ha ett bra dunk. Skulle definitivt satsat på en bra ordentlig bas, antingen 10 eller 12 tum och ett steg till denna. Sedan kan du köra koaxerna på stereon om du verkligen inte har råd med ett steg men ingen bra idé att köra midbasar på stereon.

Senast redigerat av michieff (17 mars 2011)

zrken
17 mars 2011 · 329 Inlägg

75w... 25w... heh, de flesta HU även av bättre kvalitet ger inte mer än 14-15w rms =/

Ge fan i burkarna i bagaget, flytta fram dom, och köp ett steg istället för mer högtalare! En tusing på ett steg tar dig oändligt mkt längre än fler högtalare. Ett beg steg för ett par hundra är sällan fel heller!

jakobw
17 mars 2011 · 52 Inlägg

Eftersom ljudet vart skitkasst när jag satte 6,5"orna i dörrarna och 4"orna på brädan plockade jag ur midbasarna från dörrarna och satte dessa i hemmabyggda MDF-låder i bakluckan (kombi). Resultatet har faktiskt blivit förvånansvärt bra, riktigt bra bas också (allt är relativt).

Så om vi låter mitt hemmabygge stå kvar i bagagen och sedan köper ett par till 6,5" så anser ni alltså att jag lär kvadda HUn om jag hoppar slutsteg?

Eller vore det bättre att köpa en baslåda, typ denna http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=112 , ett billigt slutsteg och flytta fram 6,5" till dörrarna igen?

Kan låta drygt, men problemet är inte att ha råd, det är snarare att jag inte vill lägga några stora pengar på den här bilen.

Senast redigerat av jakobw (17 mars 2011)

jakobw
17 mars 2011 · 52 Inlägg
michieff ljudfantast
17 mars 2011 · 1 372 Inlägg

Förstår dig, men du vill ju uppenbarligen ha bra ljud och då finns det inga genvägar.

Du får helt enkelt köpa dig ett steg, antingen bara till basen (om du nu köper en ny bas) och flytta fram 6,5orna igen, eller om du köper ett 4kanaligt tex så kan du driva basen på två kanaler bryggat och sedan ett par högtalare fram. Du behöver kablage till steget, slutsteg och då en baslåda. Det är inga 500 spänn om du inte köper beggat.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Ett alternativ om du absoolut måste köra allt på huvudenheten är att sätta ett passivt delningsfilter mellan midbas och koaxial, då belastas huvudenheten fortfarande med 4Ohm och varje högtalare får spela dom frekvenser som den är avsedd för. Men passiva filter tar effekt, och ett som delar kring 100Hz kostar nog några kronor. Så ett bättre alternativ är då som det redan nämts, ett billigt litet 2-kanals steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
huntelaar DLS
17 mars 2011 · 1 147 Inlägg

DLS 426 går att driva på din HU. Inte optimalt kanske men dom är lättdrivna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang