3532
Sök

Trasig instru belysning (MB 230E)

124 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Som rubriken säger..

problemet skedde när jag skulle sätta i en lampa (satt ingen där tidigare) i den högra varmlufts utblåset mot sidorutan, då släktes all instrumentbelysning.    Förmodligen någon kortslutning men vars kan problemet ligga, har förståss kollat säkringarna, men kanske det finns något relä eller liknande, kan någon ha nån aning?   

Tack på förhand // jerre smile

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

124 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
OpelAscona skrev:
Som rubriken säger..

problemet skedde när jag skulle sätta i en lampa (satt ingen där tidigare) i den högra varmlufts utblåset mot sidorutan, då släktes all instrumentbelysning.    Förmodligen någon kortslutning men vars kan problemet ligga, har förståss kollat säkringarna, men kanske det finns något relä eller liknande, kan någon ha nån aning?   

Tack på förhand // jerre smile

årsmodell -89

Forummoderator
18 306 Inlägg
17 mars 2011
Kan ju börja med att rulla lite på reostaten fast det har du väl redan gjort... Den kan vara lite dum ibland. Ska ta fram Haynes och kolla lite...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

124 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Kan ju börja med att rulla lite på reostaten fast det har du väl redan gjort... Den kan vara lite dum ibland. Ska ta fram Haynes och kolla lite...

jo det har ja gjort, den dimmar mätarhuset faktist, men latt i mittkonsollen och annat småpjosk är dött

Forummoderator
18 306 Inlägg
17 mars 2011
Från instr. panel matar den som jag tolkar schemat:

Vä + Hö Luftmunstycke
Mittre Luftmunstycke
Belysning Ljusströmbrytare
Varningsblinkers (lampan i den då antar jag)

De går vidare sedan till bak i bilen men via en backdiod så det bör väl vara stopp där?
Du kan ju prova med en ny säkring med släckt belysning och öppna en bakdörr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

124 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:

Vä + Hö Luftmunstycke
Mittre Luftmunstycke

De går vidare sedan till bak i bilen men via en backdiod så det bör väl vara stopp där?

fan nu när du säger det, så fick jag problem med lyset bak efter kortisen, det lös konstant fast dörrarna var stängda, så jag tog ur den lampan, om jag inte minns fel!  jag är så kass på bilel :S
vore sjukt nöjd om du kunde klura ut de här :p

Forummoderator
18 306 Inlägg
17 mars 2011
OpelAscona skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Vä + Hö Luftmunstycke
Mittre Luftmunstycke

fan nu när du säger det, så fick jag problem med lyset bak efter kortisen, det lös konstant fast dörrarna var stängda, så jag tog ur den lampan, om jag inte minns fel!  jag är så kass på bilel :S
vore sjukt nöjd om du kunde klura ut de här :p

Jo, jag är ju elektriker till yrket men bilel är mer utmanande!

Tänkbara felkällor bak är:
vä + hö dörrkontakter (De verkar bryta på plussidan vilket jag finner ovanligt..)
Kontakten i mittpanelen "Bakre takbelysning" där sitter dioden dessutom!

Har inte rivit så mycket i w124:ans el. Mina har aldrig krånglat smile
Börja med kontakten i mittpanelen och koppla ur!

Får hoppas nån annan som är mer kunnig svarar med!

Sök