Lättning av volvo 142a + trimmning med mera

gtjim
1 april 2011 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77545/77545-fef2ac9e2900a24a6fc3a4c29cef687c.jpg
hmm lite problem man fick sad 16 " fäljar inga spacers eller nått så blev lite för brett så skrapar i då o då

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Kirre
1 april 2011 · 2 122 Inlägg

kapa bort den kanten som är vikt in smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
gtjim
1 april 2011 · 692 Inlägg

hmm funderar på o vika in kanten  och böja ut skärmen lite:)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Kirre
1 april 2011 · 2 122 Inlägg

funkar de med, valsade mina på 242an

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Knugcab
1 april 2011 · 5 111 Inlägg

GTCOUPE skrev:
måste nu byta fjädrarna runt om men mest bak  . pågrund av  att vid lite högre fart o ett lite gupp så slår däcken i innerskärmarna bak sad  tror det blir förstärkningfjädrar

men dessa fjädrar finns bara till bak  så tänkte köpa 4 stycken endå och kapa av så dom passar fram med det enda som skiljer är ju att fjädrarna bak smalnar av  det gör inte dom där fram . så sitter här funderar på om det kommre att fungera med att kapa

Nja, det är ju inte likadana fjädrar fram som bak, har för mig de bakre är mjukare så även en förstärkt bakfjäder blir för mjuk fram om du ens får dit den.

164-fjädrar, så får du den hårdare fram...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Kirre
1 april 2011 · 2 122 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

GTCOUPE skrev:
måste nu byta fjädrarna runt om men mest bak  . pågrund av  att vid lite högre fart o ett lite gupp så slår däcken i innerskärmarna bak sad  tror det blir förstärkningfjädrar

men dessa fjädrar finns bara till bak  så tänkte köpa 4 stycken endå och kapa av så dom passar fram med det enda som skiljer är ju att fjädrarna bak smalnar av  det gör inte dom där fram . så sitter här funderar på om det kommre att fungera med att kapa

Nja, det är ju inte likadana fjädrar fram som bak, har för mig de bakre är mjukare så även en förstärkt bakfjäder blir för mjuk fram om du ens får dit den.

164-fjädrar, så får du den hårdare fram...

de är nå bakfjädrar till saab 900/99 man ska sätta fram på 140 för att få dom så hårda som möjligt och bak kör man med bmw e39 kombi fjädrar
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Stotd … 99900-BAK/

Senast redigerat av Kirre (1 april 2011)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Knugcab
1 april 2011 · 5 111 Inlägg

Jo om Saab 99ans bakfjädrar passar fram så är det nog ett bra sätt få den hård, för de är stenhårda...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Kirre
1 april 2011 · 2 122 Inlägg

yes men man kan behöva kapa dem för att bilen bli tok hög annars

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
gtjim
2 april 2011 · 692 Inlägg

vad är touring inom bmw ? ;O satt o titta lite men hitta massa fjädrar till bmw e39 men inga som gick till touring

men saab 99 bakfjädrar fram o bmw e39 kombi bak om jag har fattat rätt:)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Knugcab
2 april 2011 · 5 111 Inlägg

Touring = kombi på BMW-språk.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
gtjim
2 april 2011 · 692 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Touring = kombi på BMW-språk.

aah man tackar ^^

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
4 april 2011 · 692 Inlägg

sådär ja nu hittade man lite fjädrar med big_smile .

satt o letade på biltema blandannat o dom grövsta fjädrarna ja kunde hitta var volvo 245 turbo fjädrar  dom var 14mm i tråd diameter och 42 mm långa 10 varv precis som orginal. så nu ska jag bara kapa dom i rätt läge. det enda som inte var sig likt på fjädrarna var upptill och ner till på en volvo 142 var det att dom smalnar av för att passa fästet  o brikan på båda sidor .
men den ny fjädern hade bara en avsmalning däruppe  och var öppen i botten.
upp till så var fästytan som jag mätta (det är den yta där fjädern ligger imot mot hållarens yta) .
den ytan var 6,5 cm raköver upptill och ner till var den 10,5.
orginal så är det 6,5 cm både uppe o nere .

Senast redigerat av GTCOUPE (4 april 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
4 april 2011 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77545/77545-137f58b41e08c2a194ffb0f3d058c4dd.jpg
hmm en styck beggagnad fjäder bak volvo 142 tongue heh
jo om någon känner för så kan ni ju få den  + den på höger sida med om sälnings satts XD fungerar nog fint  . dom var riktigt slut kan ja säga tongue dom ska vara normalt  420mm har ja för mej  men mina var bara 350mm nu XD hehe så hmm låter rätt slut

Senast redigerat av GTCOUPE (4 april 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
4 april 2011 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77545/77545-7dc8aa48fc1a86ed96500ccff73c52d7.jpg
den nya fjädern på platts blev rätt bra dock är den lite för lång ennu men det fixar man snart:D (om ni undrar vad det gröna är så är det mina arbets brallor som speglas i bromskivan

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77545/77545-2ebf58750939d052a7b10e1ef7369b16.jpg
sådär ser det ut  i ovan kant passade perfekt men doch i under kan fick ja sätta en tillfällig håll platta tills jag har fått tag i undre fjäderfästet volvo 245 . sen kan ja sänka den.

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
4 april 2011 · 692 Inlägg

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

här är den fjädern som ja köpte den var visst 14 mm


och här är orginal volvo 142 http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

så lite bättre blev det

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Knugcab
4 april 2011 · 5 111 Inlägg

Det är det ÖVRE fjäderfästet du ska ha från en 240, nu sitter fjädern upp och ner.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
gtjim
4 april 2011 · 692 Inlägg

okej smile så det är bara övre delen man behöver ?  trodde att  den avsmalnade delen satt uppåt ja men men tongue ska leta lite får man se big_smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Knugcab
5 april 2011 · 5 111 Inlägg

Precis och den bultar rakt i karossen.

Inte dyra på KG annars ifall du inte hittar någon frisk.

Det står i biltemas katalog att "fjädern smalnar av endast upptill" men det är fel trots att det stått så i alla år.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
gtjim
5 april 2011 · 692 Inlägg

heh ja blir kg big_smile bättre med fräscha saker smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
5 april 2011 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77545/77545-c84b491675edc44e6a4e4fb4ee9d3cf4.jpg
därja smile bliv lite bättre med den nya en den gamla:P

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77545/77545-30ed400074192f2b15287999644e0b1b.jpg
usch va skitigt men håller på o byte fjäder här  ska snart skrapa underreds massa i allt men måste ta det när det blir lite torrare o varmare .

Senast redigerat av GTCOUPE (5 april 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang