Drönitterab, TT-Avant, Jag har grävt lite i problemet.
Har labbat runt lite i WinISD och ser att det är riktigt att man tappar effektålighet. Detta beror på att portens peak resonans ligger så lågt, att den helt enkelt inte får någon positiv inverkan på de frekvenser man vanligen vill åt. Dvs, man får ingen reduktion i konutslag i det området vi vill vara, utan den reduktionen kommer i väldigt låga register. Att man 'tappar effekt' är alltså kort och gott att basen bottnar ut lättare pga konstruktionen.
Men värt att hålla i tungan rätt i mun nu. F-3 har jag i nuvarande ex på 22hz, avstämningen ligger på 26hz, Basens Fs på 26hz och peaken i frekvensrespons ligger på runt 30hz.