5287
Sök

Etanol i oljan!? varför?

181 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Bytade till mig en saab förra året i september månad som är lagom modifierad. Bilen är mappad på etanol. Men iallafall till problemet. När jag bytade till mig bilen så kom förra ägaren med bilen på transportsläp till mig. Oljan var ren o fin o ny. Bilen gick bra, men den höll bara max 2 km för mig. Ett växellåds fäste som gav sig. Så jag fick parkera bilen i garaget tills nu. Men upptäckte redan när bilen kördes in i garaget att de luktade etanol i oljan. Men har hunnit byta toppackning (pågrund av olje läckage) och annat dylikt. Så olja bytades på bilen samtidigt. Nu efter bilen hade blivit renoverad så har jag precis tagit ut den på en prov runda när snön har försvunnit. har inte kört långt.. då pratar vi max om 2-3 km igen. Nu är det etanol i oljan igen. Men inget vatten! Bara etanol.! Har börjat misstänka att jag har blivit ordentligt lurad av förra ägaren! Men vet någon vad felet kan vara? vart etanol söker sig ner? kanske kolvringar? Bilen är ordentligt modifierad. För spec lista så kolla min sida. bilen har inte gått långt med dessa grejerna heller. Boxen med mappet är ur taget ikväll för de ska kollas över. men bilen går fortfarande bra som den gjorde när jag fick den. Tackar för alla svar!

429 Inlägg
19 mars 2011
Hur tjock olja kör du med?
För etanol har lättare för att passera kolvringarna än vad bensin har.
Luktar det etanol i oljan eller vad menar du med etanol i oljan?
Går bilen rent för övrigt? För går den för fett så kan den trycka ner etanol i oljan...

Men ta en komp. prov så du vet att det är bra iaf. En bra början.

181 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Hejsan jonas. Ett komptest gjordes innan bytet av toppackningen o då sa killen till mig som komptestade bilen 14,5 per cylinder. Men nu efter bytet e det ej gjort. Kör på en rätt tunn olja, men kommer ej ihåg här o nu vad exakt vad de var för olja. Vet också att etanolen har lättare o passera kolvringarna. Men så här mycket ska den ju inte passera som den har gjort.. Oljan blir nästan vattnig.. Stinker riktigt mycket etanol. Bilen går rent i övrigt. Märker inget när man kör eller står stilla att den går orent. Men en sak som jag glömde skriva innan är att bilen faktiskt kan baktända efter man har haft igång den o sen stänger av den.

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 mars 2011
bluie skrev:
Hejsan jonas. Ett komptest gjordes innan bytet av toppackningen o då sa killen till mig som komptestade bilen 14,5 per cylinder. Men nu efter bytet e det ej gjort. Kör på en rätt tunn olja, men kommer ej ihåg här o nu vad exakt vad de var för olja. Vet också att etanolen har lättare o passera kolvringarna. Men så här mycket ska den ju inte passera som den har gjort.. Oljan blir nästan vattnig.. Stinker riktigt mycket etanol. Bilen går rent i övrigt. Märker inget när man kör eller står stilla att den går orent. Men en sak som jag glömde skriva innan är att bilen faktiskt kan baktända efter man har haft igång den o sen stänger av den.

kanske är taskigt mappad å du aldrig varmkör den redigt så du ventilerar oljan ?
hur bra funktion har din vevhus ventilation ?

181 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
bluie skrev:

kanske är taskigt mappad å du aldrig varmkör den redigt så du ventilerar oljan ?
hur bra funktion har din vevhus ventilation ?

Hejsan xuri. Jo du kan ha rätt om att den e taskigt mappad. Men boxen är urplockad ikväll för jag ska lämna vidaren imorrn för den ska kollas över! Men man tycker att den borde vara bra för dahlbäck racing har mappat den. Men visst alla kan ju inte vara bra smile Jo motorn har blivit varm körd några gånger.. så det e ju inte problemet. Vevhus ventalionen funkar bra faktiskt. Inget stopp eller nått sånt.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 mars 2011
Alltså varmkörd och sträckkörd några mil på vägen? Du skrev nåt innan om 2-3 km körning innan och det blir motor med vätskor inte genomvarm på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

429 Inlägg
19 mars 2011
Det hjälper inte att du skickar iväg boxen för felsökning om det är själva mappen i boxen det är fel på.
Vet du ingen som har tillgång till en avgasmätare? Går det koppla in bredbands lambda?
Så du ser om bilen går fett...

2 174 Inlägg
19 mars 2011
hur långt har bilen gått sen oljebyte? När du kör etanol max 500 mil sen byta olja sen stinker det, speciellt när det är kallt ute passerar oljan kolvringarna och ner i oljan, precis som en diesel när man ställer på den för mycket...det rinner ner i oljan.

etanol suger, drar mer, tätare service intervaller, och inte ens billigt längre, och miljön blir inte bättre.

181 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Alltså varmkörd och sträckkörd några mil på vägen? Du skrev nåt innan om 2-3 km körning innan och det blir motor med vätskor inte genomvarm på.

Bilen har stått ett bra tag på tomgång innan man kört den. Den har kommit upp i arbets temp o stått på tomgång ett tag efter så varm har den blivit.. Alltså Ni skriver om att den ska bli varm  o dylikt.. Men innan påpekar mer om att den ska bli varm så ta hänsyn till att jag skrev att jag vet att etanol har lättare att tränga igenom! Men så MYCKET etanol den har trängt igenom nu på denna korta tiden ska den inte göra... då påverkar knappt att den ska bli varm.. För de tränger igenom för mycket o de e ju problemet.

181 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
jonas 740 skrev:
Det hjälper inte att du skickar iväg boxen för felsökning om det är själva mappen i boxen det är fel på.
Vet du ingen som har tillgång till en avgasmätare? Går det koppla in bredbands lambda?

Okej då vet jag de. Funderar på tanka i vanlig bensin o kolla hur den går med en orginalbox i. Jo det går att koppla in. Får kolla de såfall.

181 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
hangman skrev:
hur långt har bilen gått sen oljebyte? När du kör etanol max 500 mil sen byta olja sen stinker det, speciellt när det är kallt ute passerar oljan kolvringarna och ner i oljan, precis som en diesel när man ställer på den för mycket...det rinner ner i oljan.

etanol suger, drar mer, tätare service intervaller, och inte ens billigt längre, och miljön blir inte bättre.

Haha jo du har ju en poäng i de om etanolen. Men som jag skrev innan. Det handlar om 2-3 kilometer. Sen e den full med etanol.. Lite aningen mindre än 500 mil sad dfr jag funderar på kolvringar?

429 Inlägg
19 mars 2011
bluie skrev:
jonas 740 skrev:

Okej då vet jag de. Funderar på tanka i vanlig bensin o kolla hur den går med en orginalbox i. Jo det går att koppla in. Får kolla de såfall.

Har du orginal spridarna med? Isåfall kan man testa det och kolla på den trycker ner bensin i oljan med och då är det nästan säkert att kolvringarna är slut.

181 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
Tjena jonas. Nej det är ej orginala spridare i bilen. skriver in spec listan här så ni kan få se vad som finns i motorn.

Mappad på Dahlbäck Racing av Robert Uhr, Ca 400hk

Portad Topp
Styvare ventilfjädrar
ARP-toppbultar
TROLLSPEED special toppackning
Portat. insug

2,0 block med pluggade balansaxlar
Pyramidringar (Trollspeed)
Smidda JE-kolvar
Smidda Verdi-stakar
Balanserad vevaxel
ARP-bultar Ramlageröverfall

Td04-19T
Extraktor grenrör
EXD-custom modellanpassad IC
EXD-custom slangsats IC
Forge WG (grundladd 0,6)
HKS dumpventil
Org Tryckrör
3" insugssugrör
Sportluftfilter
3" avgassystem, en ljuddämpare + racekatalysator
3bars mapsensor
Trionic5 styrsystem

Org. Kyl
19 radigt Oljekyl
16" elfläkt

875cc Siemens Spridare
Bosch 044 Inline bränslepump
Org bränsleledningar & fuelrail
E85

Nyrenoverad med nya lager & packningar
Förstärkt med saab 9000 fäste "övre" för de ska hålla.

Lättat svänghjul
Viggentryckplatta
6puckad kolfiber lamell

KHRacing
19 mars 2011
Min bil gjorde precis likadant, skör ur sig över en liter vattnig blandning av E85 & motorolja på mindre än en timmes körande (hårt)

vi mappade om den rejält & då slutade detta,, nu tömmer jag mitt expansionskärl som rummer 6dl, kanske var 10:de timme o då är det inte ens fullt.

Turbo lover
555 Inlägg
20 mars 2011
Original BTR alltså? Det sitter en rätt liten skit original på dem och den kanske inte klarar av det ökade flödet från Bosch 044:an (BTR:en klarar alltså inte av att ge ett ökat returflöde tillbaks till tanken som krävs med en så pass mycket vassare pump). Vet att vissa har haft problem redan med en Walbro 255.
Senast redigerat av Turbovin (20 mars 2011)

234 Inlägg
20 mars 2011
Vad har du för vevhusventilation?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 mars 2011
bluie skrev:
henke_99 skrev:

Bilen har stått ett bra tag på tomgång innan man kört den. Den har kommit upp i arbets temp o stått på tomgång ett tag efter så varm har den blivit.. Alltså Ni skriver om att den ska bli varm  o dylikt.. Men innan påpekar mer om att den ska bli varm så ta hänsyn till att jag skrev att jag vet att etanol har lättare att tränga igenom! Men så MYCKET etanol den har trängt igenom nu på denna korta tiden ska den inte göra... då påverkar knappt att den ska bli varm.. För de tränger igenom för mycket o de e ju problemet.

Att "varmköra" på tomgång ger inte den värme som behövs, framför allt för oljans del. Det tar även mycket längre tid för motorn att bli varm vilket ger större genomsläpp vid kolvringarna (och ökad brämslemängd eftersom den går på choke tills den blivit varm) än om motorn fått arbeta lite lagom.

Det är klart möjligt att mappningen av motorn är det huvudsakliga problemet, men en känslig motor (tänker på etanolkonverteringen osv) från början kommer inte direkt uppföra sig bättre av att köras på fel sätt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 mars 2011
hur är gången på den när du startar upp den kall respetive varm på tomgång ? 900cc spridare på 2 liters spis kan vara lite väl. jag kör 895cc å bensin på 2.3 liter å tomgången är lite väl fet. även om kärran går.
med E85 blir problemet betydligt bättre, men frågan är ju hur den är mappad i kallstart osv.

du kan inte låna bredbandslambda av nån ?
Om den läcker igenom så himla mycke pga av dåliga kolvringar, då borde fan knappt skiten gå på tomgång.

181 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Min bil gjorde precis likadant, skör ur sig över en liter vattnig blandning av E85 & motorolja på mindre än en timmes körande (hårt)

vi mappade om den rejält & då slutade detta,, nu tömmer jag mitt expansionskärl som rummer 6dl, kanske var 10:de timme o då är det inte ens fullt.

Okej låter som de e mappningen som behöver kollas över igen då..

181 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Turbovin skrev:
Original BTR alltså? Det sitter en rätt liten skit original på dem och den kanske inte klarar av det ökade flödet från Bosch 044:an (BTR:en klarar alltså inte av att ge ett ökat returflöde tillbaks till tanken som krävs med en så pass mycket vassare pump). Vet att vissa har haft problem redan med en Walbro 255.

Okej de har jag inte tänkt på. De ska kollas över imorrn eftermiddag. Tack för tipset!

Sök