3032
Sök

Modifiera USA-lampor - Hummer H3

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#1
Min första post så passar på att säga hej till alla bilintresserade som finns på forumet!

Jag har nyligen köpt en Hummer H3 -06 och behöver lite hjälp med att modifiera lamporna.
Den har tidigare varit inreggad och godkänd med belysning, men en tidigare ägare har av någon märklig anledning valt att koppla tillbaka lamporna till original, nästan!

Den ska snart in på besiktning igen och för att den ska gå igenom måste jag nu reda ut den oreda som just nu råder kring baklamporna.
Det är både avklippta sladdar, nya sladdar och gamla sladdar där bak, ungefär 2 - 3 skarvar på samma sladd, per sladd och färgerna stämmer inte längre. Verkligen en riktig oreda som råder som sagt.

Just nu ser det ut såhär:
* Bakbelysning - fungerar när man slår på halvljus
* Bromsbelysning - fungerar (samma lampa som bakljus)
* Blinkers - Den blinkar rött med bromsljuset

Allt ovanstående på samma lampa.

* Backljus, fungerar när man lägger i backen, blinkar också när man ger signal för att svänga

Jag har köpt orangea lampor som passar i backljus-sockeln.
Dock vill jag koppla bort backljus helt, för att sedan sätta en lampa på stötfångaren.
Jag vill så klart att bromsljusen ska sluta blinka, men fortfarande ge signal när man bromsar.

Någon som har tips på vart man måste "börja" för att få detta att fungera?
Ursäkta för en krånglig post, det kanske är svårt att guida mig igenom detta?

Mvh
duco

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 mars 2011
#2
Jag hade klippt bort allt eget, lödat in nya kablar med rätt färg och sen mätt mig fram var allt skall kopplas smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#3
Ja, det lät ju som det vettigaste. Dock har jag ingen tillgång till multimeter.
Hittade den här, kan det funka?
http://fyndiq.se/elektronik/digital-multimeter-dvm-832/

Hur mäter man exempelvis blinkerslamporna? Man måste ha en plus och en minus va? Sedan misstänker jag att mätaren ska hoppa upp och ner hela tiden?

Det krångliga är väl egentligen att skilja bromsljuset/bakljuset från blinkersen, då de går på samma lampa, och samma sladd!
Några tips på hur man kan göra här och hur det "brukar vara"? Någonstans måste det ju vara en bromsljus-sladd och en blinkers-sladd, brukar de här sladdarna vara framme i bilen eller vart delar de sig?

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#4
börja med att kolla hur dom kopplat det är det dubbelpoliga lampor eller har dom styrt med både plus och minus?
Rensa upp i elen vid ett kontaktstycke så kablarna blir enhetliga .
bakljusen ska fungera även med parkeringsljus om det ej är andra regler på ev import.
voltmät kabel efter kabel och sätt dom som du önskar och ska det fungera som ett normalt bakljus jordas alla kablar på gemensm jord.
bilder hade varit lättare att förklara genom

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 mars 2011
#5
duco skrev:
Ja, det lät ju som det vettigaste. Dock har jag ingen tillgång till multimeter.
Hittade den här, kan det funka?
http://fyndiq.se/elektronik/digital-multimeter-dvm-832/

Hur mäter man exempelvis blinkerslamporna? Man måste ha en plus och en minus va? Sedan misstänker jag att mätaren ska hoppa upp och ner hela tiden?

Det krångliga är väl egentligen att skilja bromsljuset/bakljuset från blinkersen, då de går på samma lampa, och samma sladd!
Några tips på hur man kan göra här och hur det "brukar vara"? Någonstans måste det ju vara en bromsljus-sladd och en blinkers-sladd, brukar de här sladdarna vara framme i bilen eller vart delar de sig?

Ja den bör funka bra smile Jag har dock gjort en egen på jobb, en lamphållare med två sladdar, en där man vill mäta och den andra till jord, och en blinkerslampa, funkar mycket bra wink

Men samma sladd kan de ju inte vara?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#6
MantaRobin skrev:
Men samma sladd kan de ju inte vara?

Nja, det har du rätt i. Det går en plus/minus sladd till backljuset, den andra sladden är kopplad till bromsljuset/broms-blinkers polen. Alla sladdar försvinner så klart in i karossen, så har lite svårt att se vad som försigår där inne.
Ska dock försöka få bilder på det i morgon om det är så bra väder så man kan stå ute och greja.

Ska gå till Cheapy i morgon och köpa en multimeter om jag får tid.
Men det är rätt att den borde hoppa upp och ner när man mäter blinkers va?

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 mars 2011
#7
duco skrev:
MantaRobin skrev:
Men samma sladd kan de ju inte vara?

Nja, det har du rätt i. Det går en plus/minus sladd till backljuset, den andra sladden är kopplad till bromsljuset/broms-blinkers polen. Alla sladdar försvinner så klart in i karossen, så har lite svårt att se vad som försigår där inne.
Ska dock försöka få bilder på det i morgon om det är så bra väder så man kan stå ute och greja.

Ska gå till Cheapy i morgon och köpa en multimeter om jag får tid.
Men det är rätt att den borde hoppa upp och ner när man mäter blinkers va?

Ja den ska pendla mellan 0-12 volt om du har bilen avstängd och färskt batteri smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#8
andreas1 skrev:
är det dubbelpoliga lampor eller har dom styrt med både plus och minus?

bakljusen ska fungera även med parkeringsljus om det ej är andra regler på ev import.

Lampan till bak-/nuvarande blinkers-/bromsljuset är dubbelpolig. Hade den inte varit det tror jag det hade varit betydlig lättare att flytta om sladdarna.
Jag tror bakljuset ska fungera med parkeringsbelysningen då det inte är några andra lampor där bak som lyser, man hade ju tappat konceptet lite ifall det inte skulle funka.
Dock tror jag inte att de är så noga att de kollar det på besiktining då den redan har klarat reg.bes.

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#9
är dom dubbelpoliga är det ju bara plocka bort en sladd se vad som händer med den där sitter kvar
lamporna kan vara kopplade antingen dubbelpolig lampa eller att man styr bakljussladd på plus o minus på blinkersdelens plussida men då blinkar den tvärtom mot vad dom andra gör låter dock som dom bara skarvat vidare från en lampa till en annan .
ta bort alla kablar koppla en pluskabel i taget till en lampa sen ser du om blinkers eller bromsljus lyser behövs knappt en multimeter till detta.
bor du i närheten av skåne kan jag hjälpa dig koppla det rätt på 20 min

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#10
Hur ska jag sedan koppla multimetern? Ena ska ju såklart in i sladden som är kopplad till backljuset, men vart ska den andra? Det är som sagt "seriekopplat" och jag är osäker på vad jag egentligen får reda på.
Jag vet ju redan vart allt är kopplat, frågan är ju hur det är kopplat.
Både bromsljuset och blinkersen går ju via samma sladd, vart brukar sladdarna dela på sig och vart brukar de har sladdarna vara kopplade?
Det ska väl sitta en styrbox (el. likn.) någonstans misstänker jag?

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#11
andreas1 skrev:
bor du i närheten av skåne kan jag hjälpa dig koppla det rätt på 20 min

Tackar ödmjukast för förslaget. Bor dock i Varberg så det blir lite väl långt att köra med tanke på förbrukningen.
Ska bara ha bilen som "söndagsbil" var det tänkt. Och pank som man är efter köpet kommer jag nog knappast kunna tanka mer denna månaden. hmm

Om jag nu skulle koppla "fel", vad är det värsta som kan hända? Kortslutning?
Tänker mer på minus till minus, jord till plus eller liknande.

Jordsladden (den gröna och gula) hänger och dinglar helt löst, den är avklippt.
Vart ska den någonstans om jag nu ska göra det "riktigt"? Eller kan man strunta i den?
Det verkar ju ha fungerat "bra" utan den.

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#12
multimetern kopplas röd på kabelen o svart på en bra jordpunkt eller en skruv se till att ytan är ren annars ger den ej utslag jordpunkt brukar finnas i hörnerna bak i bilen där kablar sitter i en skruv i karossen
bara riva ner sidostyckena i bilen o följa kablarna finns en styrbox hittar du den där

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#13
mät alltid från jordat ställe till kabel då kan det ej bli fel får du inget utslag finns ingen ström eller är ej förbrukaren igång
säkringen ska gå sönder vid felkopplingar så elektroniken ej ska skadas
plus på lamporna är alltid kabel som sitter i botten på lampan

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#14
duco skrev:
andreas1 skrev:
bor du i närheten av skåne kan jag hjälpa dig koppla det rätt på 20 min

Tackar ödmjukast för förslaget. Bor dock i Varberg så det blir lite väl långt att köra med tanke på förbrukningen.
Ska bara ha bilen som "söndagsbil" var det tänkt. Och pank som man är efter köpet kommer jag nog knappast kunna tanka mer denna månaden. hmm

Om jag nu skulle koppla "fel", vad är det värsta som kan hända? Kortslutning?
Tänker mer på minus till minus, jord till plus eller liknande.

Jordsladden (den gröna och gula) hänger och dinglar helt löst, den är avklippt.
Vart ska den någonstans om jag nu ska göra det "riktigt"? Eller kan man strunta i den?
Det verkar ju ha fungerat "bra" utan den.

jord brukar alltid vara svart eller brun på bilel
är det en jord ska den kopplas i karossen sitter redan en skruv med kablar någonstans i närheten i bagaget på bilen

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#15
andreas1 skrev:
multimetern kopplas röd på kabelen o svart på en bra jordpunkt eller en skruv se till att ytan är ren annars ger den ej utslag jordpunkt brukar finnas i hörnerna bak i bilen där kablar sitter i en skruv i karossen
bara riva ner sidostyckena i bilen o följa kablarna finns en styrbox hittar du den där

Men måste jag inte koppla multimetern till en "minuskabel" också?
Jag vill ju ha reda på vilka kablar som "hör ihop" också.
Räcker det att jag har minuskabel på multimetern mot exempelvis en olackad del på karossen?
Kom just på nu att jag inte har en aning om vad det är jordkabeln kommer ifrån.
Det finns ingen jordkabel som går från lamporna i dagsläget.

För att få loss sidostyckena får jag skruva ner typ hela inredningen, men det får det väl vara värt antar jag. :-)
Sitter ju inte alltför många skruvar som håller det på plats inne i bilen, dock måste säkerhetsbältena ner mm.
Får bli ett kul projekt i morgon.

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#16
jord måste finnas i bakljuset annars lyser dom inte
multimeterns minuskabel sätter du på olackerad ren yta i karossen
vilka kablar som hör ihop??? jorden är ej till någon spesifik lampa samma jord till alla det du måste reda upp är pluskablarna vilka ger ström alltid=bakljus ström endast när du bromsar = bromsljus pendlande ström 10 volt till 0 volt i takt = blinkers lägg i backen vilken kabel ger ström då = backljus när du kollat det tar du bort o märker dom kablarna så du vet vilka som e vilka.
sen har multimetern en fiffig funktion om du sätter ihop kablarna till multimetern så piper dom i det läget säter du en kabel från multimetrn i karossen en på kabel piper den har du jordkabel.
ha bilen avstängd när du gör det sistnämda så du ej skadar multimetern om du tar fel

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#17
andreas1 skrev:
ger ström alltid=bakljus ström endast när du bromsar = bromsljus pendlande ström 10 volt till 0 volt i takt = blinkers lägg i backen vilken kabel ger ström då = backljus när du kollat det tar du bort o märker dom kablarna så du vet vilka som e vilka.

Nu känner jag mig lite säkrare. Jorden måste vara kopplad någon annan stans dock, den jordsladden som har suttit där dinglar som sagt löst från en sockerbit just nu.
Det "svåra" kommer nu vara att lista ut hur man ska gå förbi det där att bromslampa och blinkers är samma sladd och lampa.
Det kanske sitter en sladd innan styrboxen till blinkers som man kan dra förbi styrboxen?
Rekommenderas i så fall detta eller kan det gå fel ifall en sladd inte går igenom styrboxen?

11 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#18
Nu är det också möjligt att jag tänker fel.
Men måste inte varje lampa ha en minuskabel också? Det är väl inte jorden som går från lampan?
Spelar det ingen roll vilken minuskabel jag använder till lamporna?
Alla kanske går ihop till samma minuskabel i slutändan ändå.

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#19
var inte det en dubbelpolig lampa?
ta av kabel från lampan o kolla när den har ström först
blinkar blinkers bak samtidigt som fram eller bak blinkar när fram släckts?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 020 Inlägg
20 mars 2011
#20
jord och minus är samma sak alla lampor brukar vara ihopkopplade med en plåt i lampan som ger kontakt på sidan av varje lampa ja vilken jordkabel som funkar alla är kopplade i karossen

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök