20 mars 2011
Trådstartare
Tja har en van som inte vill starta. Till en början fanns det ingen gnista och det kom inte bränsle till förgasaren. Efter jag har bytt tändmodulen som sitter under fördelaren och ngt mer som jag inte kommer ihåg så har jag nu fått gnista och bränslet kommer fram till förgasaren men inte längre. Bränslet pumpas bara runt för att ett "spjäll" inte öppnas. jag förmodar att ECM styr den.
Men det kanske är något annat? tänkte höra här om någon haft samma problem och hur ni löste det, innan jag köper en ny ECM(elektronic control modul), förmodar att den kostar för mycket för att chansa.
Undrar också vad det här "spjället" kan heta på engelska. Antar att den styr hur mycket bränsle som förgasaren ska sörpla i sig, men det är bara en gissning. kanske bara är ett relä som ska öppna den?
Brevid ECM, min satt bakom förardörren i väggen, fanns det två små boxar till som gick in i samma kabelhärva som ECM. Antar att den ena är en bränslemodul, vad jag lyckats läsa mig till, kanske den styr "spjället" som jag talat om? och vad kan den andra boxen vara till?. Det enda som står på den är "A-B-C-D-E-F-G-H" till varje pinne ur den.
Vore tacksam för lite hjälp

astronaut, totally out of ctrl