6455
Sök

Råd vid köp av högtalare.

20 mars 2011
Trådstartare
Tjenare.

Jag har nu under ett tag funderat på nya högtalare till min bil, kollade runt lite på nätet och fann dessa högtalare ( http://www.mds.se/sv/product/815/MDS-Fanatic-FGP700).
Så min fråga är om dom verkar vara vettiga och vad behöver jag för högtalarkablage och eventuellt slutsteg, och vad menas med 4-vägs?.
Annars vad rekommenderar ni för högtalare? Runt 1000 lappen.

Tack på förhand!

21 761 Inlägg
20 mars 2011
Det som egentligen menas med 4-vägs konstruktion är att det finns ett flertal element som spelar 4 olika frekvensområden. Om man tar FGP-700 så borde det innebära en bas, ett mellanregister och två olika diskanter, men enligt produktspecifikationen får jag känslan av att det bara spelar 3 olika frekvensområden (trots 4 element).

En sak får man dock tänka på, ibland skrivs "4-vägs" men det handlar istället om "4-elements". Detta är två skilda saker, bara för att en högtalare innehåller 4 st element så behöver det inte innebära att den spelar 4 st olika frekvensområden. smile

Hoppas du inte blev ännu mer förvirrad nu.

20 mars 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det som egentligen menas med 4-vägs konstruktion är att det finns ett flertal element som spelar 4 olika frekvensområden. Om man tar FGP-700 så borde det innebära en bas, ett mellanregister och två olika diskanter, men enligt produktspecifikationen får jag känslan av att det bara spelar 3 olika frekvensområden (trots 4 element).

En sak får man dock tänka på, ibland skrivs "4-vägs" men det handlar istället om "4-elements". Detta är två skilda saker, bara för att en högtalare innehåller 4 st element så behöver det inte innebära att den spelar 4 st olika frekvensområden. smile

Hoppas du inte blev ännu mer förvirrad nu.

Okej, men kan du rekommendera dessa högtalarna för detta pris och prestanda, samt vilka högtalarkablar ska ja använda för bäst ljud smile

21 761 Inlägg
20 mars 2011
Jag har inte provat FGP-700 och kan inte uttala mig om ljudet. Arean på högtalarkablarna kan vara 1,5 mm2 om kablarna inte är alltför långa, väljer du 2,5 mm2 så räcker det garanterat till såna högtalare. smile

Sök