7484
Sök

Hur byta regskyltar Volvo V70?

2 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
Tjena!

Tänkte byta regskyltar på min Volvo V70, gamla karossen (-98), och tänkte det skulle vara gjort på 3 röda. Men så läste jag på nya skyltarna att de ska hållas med muttrar på baksidan. Hur tusan kommer jag åt skylten bakifrån? Kan inte se nån annan lösning än att demontera stötfångaren fram och dörrsidan i luckan bak. Eller hur gör man? Ska det va så krångligt att byta regskyltar?

//Anders

1 268 Inlägg
29 juli 2006
såg när brorsan tog bort sin plåt på hojen.... det är tydligen bara pilla bort dom där vita plupparna fram....

4 824 Inlägg
29 juli 2006
smurfus skrev:
Tjena!

Tänkte byta regskyltar på min Volvo V70, gamla karossen (-98), och tänkte det skulle vara gjort på 3 röda. Men så läste jag på nya skyltarna att de ska hållas med muttrar på baksidan. Hur tusan kommer jag åt skylten bakifrån? Kan inte se nån annan lösning än att demontera stötfångaren fram och dörrsidan i luckan bak. Eller hur gör man? Ska det va så krångligt att byta regskyltar?

//Anders

Till och börja med så sitter det "muttrar" (någon slags gängad hylas) på bag.luckan och oftast även i kofångaren fram (annars skruvar man rätt i plasten).

Du har garanterat någon form av reg.hållare.

Har du dom gamla plast skyltarna eller dom nya alu.skyltarna idag?

Om du har plast skyltar så sitter den i en i plåt med en plastskena under som låser fast skylten och för att få bort skylten så är det "bara" (sitter hårt så det är bara att använda hammare och något trubbigt att slå med) att skjuta den i sidled.

Om du har alu. skyltar så sitter den i en i plast med en plastskena under som låser fast skylten och för att få bort skylten så är det bara att ta en skruvmejsel och bända plastskenan rätt ut.

Det hade varit lättare med en bild så man såg hur det ser ut men du borde ha något av dom allternativen som jag skrev åvan då man inte brukar borra hål i skylten utan använder en hållare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 Inlägg
29 juli 2006
Trådstartare
Tack för svaret! Ok, så man behöver kanske inte sätta dit de medföljande muttrarna på insidan trots allt...Har bara gjort det där en gång och då på en 740, där kunde man komma åt skylten "inifrån" kofångaren resp. kofferten. Dessutom var jag inte så rädd om den bilen så bända o bryta gjorde inget, nu är det lite annorlunda wink Tyvärr har spåren på skruvarna rostat bort så det kanske blir till att köra vinkelkapen iaf...

Nån reg.hållare finns inte, det är väl bara på "nyare" bilar?

Jag planerar att borra hål i nya skyltarna (gamla modellen, ej EU-skyltar)...

//Anders
Senast redigerat av smurfus (29 juli 2006)

4 824 Inlägg
29 juli 2006
smurfus skrev:
Nån reg.hållare finns inte, det är väl bara på "nyare" bilar?

Jag planerar att borra hål i nya skyltarna (gamla modellen, ej EU-skyltar)...

//Anders

Det brukar sitta reg. hållare även på "älder" (typ 850 och framåt), det har suttit det på alla X70 jag har haft (är inne på min 4:e nu smile ) och dom jag har haft har varit från 97-99.

Det blir snyggare och enklare att montera om du använder reg.hållare, finns ju både med och utan "reklam".

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök