Valet och kvalet, har man råd och vad kostar egentligen en sommarbil?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
24 mars 2011 · 2 974 Inlägg

Inte värda ett skit sa han ju inte förstås... Ingen här vet mer om framtiden än du själv gör, så att spekulera i hur mycket din eventuella bil av icke specificerad modell är värd om 5 år är tyvärr omöjligt. Du kan ju volta med den och skicka den till skroten, då är den inte värd ett skit.... Så ha helförsäkring wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
huntelaar DLS
24 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Min högerfot är inte så tung wink Jag kör rätt sansat så vi hoppas inte på det.

Syftet med tråden var egentligen att få fram ALLA kostnader med att ha sommarbil. Om det är lönande sett till underhållningsvärdet.

viccoA
24 mars 2011 · 3 111 Inlägg

huntelaar skrev:
Så alla sportbilar man köper för runt 200k klassen är förbrukade om några år och inte värda ett skit? Om man köper en runt -00..

Det man med största säkerhet kan säga är att en entusiastbil håller värdet bättre än en splitterny bruksbil efter 5 års ägande.

Madhouse
24 mars 2011 · 1 079 Inlägg

huntelaar skrev:
Min högerfot är inte så tung wink Jag kör rätt sansat så vi hoppas inte på det.

Syftet med tråden var egentligen att få fram ALLA kostnader med att ha sommarbil. Om det är lönande sett till underhållningsvärdet.

Finns få bilar där det är lönande, skulle också påstå att en entusiastbil håller värdet bättre än en bruksbil. Ska man ha igen pengarna så är det bästa chansningen att köpa en veteranbil. Men med dagens politik osv så kanske bensinpriset får folk att inte köpa sportbilar framöver därför är det omöjligt att sia om prisutvecklingen. Om du har råd med inköp och underhåll/drift så skit i pengarna som du förlorar i värdeminskning och ha kul medans du kan.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
RD_87 Skrotsamlare
24 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Det finns ju så in i helvete många roliga bilar och en begagnad Corvette faller väl inte så jävla mycket mer än till 100k? Billigaste på blocket är en -88 c4 för 73k och då är väl botten nådd. Jag skulle absolut välja en Corvette framför tex Porsche, av flera anledningar men en corvette är betydligt mycket mer lättjobbad. Jag har iofs bara skruvat lite på en C4 en gång men det var som vilken gammal raggarpråm som helst under huven. Dessutom finns det ju hur mycket tillbehör som helst och möjlighet att ta ut rejäl effekt ur maskinen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
9Femma
25 mars 2011 · 342 Inlägg

Med hänsyn till den ekonomiska utgångspunkt som du presenterar i början av tråden så tror jag inte du ska behöva vara särskilt orolig.
Visst kostar det, men du verkar ha rätt skaplig marginal. Dock - ju mindre lån man drar på sig, desto bättre.

Personligen skulle jag nog välja en äldre Corvette framför en nyare, av flera olika anledningar.
Rent subjektivt gillar jag designen bättre på de äldre, men framförallt så sjunker de knappast i värde om de bara är i vettigt skick och sköts rätt.

Tror iofs att även C4 nått botten på prisstegen nu, men C5 lär fortsätta droppa.
Men som du säger - du vill ha en entusiastbil för att just ha som entusiastbil. Inte som någon investering.

Men fördelen med äldre Corvetter (och alla fordon som är över 30 år gamla) är förmånen att slippa fordonsskatten samt ha besiktningsplikt endast vartannat år.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
huntelaar DLS
25 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Vad trevlig fakta!

Jag ska genast in och titta på Corvette C4. Slipper man skatten på en sådan eller när går gränsen? Sen är det ju kanon om botten är nådd prismässigt. smile

Senast redigerat av huntelaar (25 mars 2011)

Mikke_I
25 mars 2011 · 61 Inlägg

Ang. Corvette C4, -92 fick dom betydligt snyggare (?) inredning, var själv ute efter en men snubblade över en C5'a som är betydligt mer "modern" (med USA mått mätt), samt med betydligt mer effekt...

Att köpa en sportbil med typ 20000mil på mätaren blir troligtvis dyrt (reparationer, värdeminskning osv)... troligtvis billigare att köpa en som gått lite mindre...

Senast redigerat av Mikke_I (25 mars 2011)

huntelaar DLS
25 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Snubblade över en Pontiac Firebird -73. Farsan hade en sån när han var i min ålder smile

http://www.blocket.se/jonkoping/Pontiac … 20&w=3

9Femma
25 mars 2011 · 342 Inlägg

Mikke_I skrev:
Ang. Corvette C4, -92 fick dom betydligt snyggare (?) inredning ...

Mjae ...
Inredningens uppdatering, med nya brädan, kom redan 1990, följd av en optisk yttre uppdatering 1991.
År 1992 uppdaterades även motorn, till LT1-maskinen.

Om du vill avnjuta Corvette C4 skattefri så får du vänta minst tre år till, för gränsen för skattefritt går från 30 års ålder eller äldre. Alltså årsmodell 1981 eller äldre idag och Corvette C4 lanserades som 1984 års modell.

Sedan är det viktigt att köpa rätt bil, i rätt skick och därefter underhålla den enligt konstens alla regler.
Det sistnämnda är egentligen det som riskerar att bli den dyra biten i hela kostnadskalkylen som jag ser det.
Slarvar man med underhållet då är risken högre att värdetappet fortsätter, trots att det inte hade behövt göra det egentligen.

Talar vi om veteranare så håller sig fina originalbilar nästan alltid i en helt annan prisliga än ombyggda versioner. Båda kan förvisso stå sig bra i värde, men originalbilarna är ofta de som lyser som allra starkast.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Aero T16
25 mars 2011 · 1 327 Inlägg

huntelaar skrev:
Snubblade över en Pontiac Firebird -73. Farsan hade en sån när han var i min ålder smile

http://www.blocket.se/jonkoping/Pontiac … 20&w=3

Den där ska du nog inte köpa om du vill slippa skruva. Bättre att köpa en med orginalmotor.

huntelaar DLS
25 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Vad säger folket om en 3000 gt tex?

http://www.blocket.se/vastmanland/Mitsu … 20&w=3

R_fused There is no replacement for displacement
25 mars 2011 · 630 Inlägg

knappast förbrukade, nu är ju c5an bra mycket snyggare än c4a men kolla hur en 95 står i pris idag borde ju ge en liten hint om det.
Glöm dock inte de som sagts innan man lever bara en gång!

huntelaar DLS
25 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Känns ju som en C5:a kan gå ner en 100000 lök på enbart 5 år. 20k per år.

Rinnegan Malleus Malificarum
25 mars 2011 · 2 401 Inlägg

huntelaar skrev:
Känns ju som en C5:a kan gå ner en 100000 lök på enbart 5 år. 20k per år.

Det här är inte BMW eller någon annan bil, en Corvette går nästan aldrig ner under 100k när det gäller C5.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
R_fused There is no replacement for displacement
25 mars 2011 · 630 Inlägg

Nä under 100k hamnar väl aldrig en vette om den inte är riktigt dålig, men c5orna har ju en bit ner dit fortfarande.

Janneutanb
25 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Vettefan om jag skulle skenförsäkra en så pass dyr bil...
Kan bli lite tråkigt om försäkringsbolaget väljer att sätta sig emot dig om du råkar vara med om en olycka.

huntelaar DLS
26 mars 2011 · 1 147 Inlägg

R_fused skrev:
Nä under 100k hamnar väl aldrig en vette om den inte är riktigt dålig, men c5orna har ju en bit ner dit fortfarande.

Just den biten kan bilen lätt minska i värde om allt går fel.. wink

Eisenhut
26 mars 2011 · 1 827 Inlägg

huntelaar skrev:
Men finns det en enda bilaffär som man går plus på då? Värdeminskning finns ju alltid så länge man äger bilen. Men då undrar jag vilken sorts typ jag bör kolla efter? Vad är egenskaperna för att slippa problem och att få så lite värdeminskning som möjligt?

Ska du köpa en bil som inte tappar i värde är det BMW M3 E30 eller Honda NSX som gäller... Båda dom två bilarna har vart nere på sin botten och vänt, nu går priserna bara uppåt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
huntelaar DLS
26 mars 2011 · 1 147 Inlägg

Eisenhut skrev:

huntelaar skrev:
Men finns det en enda bilaffär som man går plus på då? Värdeminskning finns ju alltid så länge man äger bilen. Men då undrar jag vilken sorts typ jag bör kolla efter? Vad är egenskaperna för att slippa problem och att få så lite värdeminskning som möjligt?

Ska du köpa en bil som inte tappar i värde är det BMW M3 E30 eller Honda NSX som gäller... Båda dom två bilarna har vart nere på sin botten och vänt, nu går priserna bara uppåt.

Pappa ägde en e30 för några år sedan. Han sålde den riktigt billigt. Telefonen slutade aldrig ringa och han gjorde en dålig affär...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang