5051
Sök

Köpråd: Billig Opel Omega / Rekord

R_Weber
29 juli 2006
#1
Har blivit lite sugen på att prova om Opel Omega eller Rekord passar bra som bruks och vinterbil...

Eftersom varken jag eller någon i min närhet har ägt någon av dessa bilar så behöver jag lite tips och råd.. 
Vad ska man titta noga på och se upp med vid köp?
Vilka motorer är bäst och vilka bör man undvika? (Billig i drift och hållbar är viktigast för mig!)

Bilen får kosta max 6000-7000 kr...

Alla tips och råd är intressanta!

9 108 Inlägg
29 juli 2006
#2
Omega 2,0i GLS är den bästa du får för de pengarna! Rekorden är nog ingen höjdare i jämförelse med omegan!

I GLS får du färddator, dimljus, taklucka, sidokjolar och lite annat småpill som är kul att ha! En GL funkar dock också såklart.. Motorn (C20NE) är väldigt skottsäker, min nuvarande bruksbil Omega 2,0i GLS har gått 34.000 (välservade) mil och puttrar på som aldrig förr, enda problemet jag haft med den på ett år är att en tändkabel gick sönder.

Underbara som bruksbilar är de, lättkontrollerade när man vill leka och låg ljudnivå när man kör fort. Har kört Omega 2,0i GLS fyra av fem vintrar wink (förra vintern körde jag Vectra 2000 4x4 men jag bytte tillbaks mig till bakhjulsdrift!)
Senast redigerat av MilleN (29 juli 2006)


R_Weber
30 juli 2006
#3
Okej, tack för tipsen!  Verkar ju med andra ord vara en ganska vettig bil....
När jag kollade på blocket så såg ja även att det fanns bilar med en 2,4 liters maskin... hur är den i jämförelse med 2,0:an?

2 594 Inlägg
30 juli 2006
#4
eliza här på gorg ska sälja sin riktigt fin bil kolla på den=)

9 108 Inlägg
30 juli 2006
#5
Det är 125 hk i 2,4 istället för 115. Ingen större skillnad.


2 122 Inlägg
30 juli 2006
#6
det är cih i 2.4 och ohc i 2.0an. sen så är ju omegan bättre än rekorden... men rekord är ingen dum bil specielt om du köper en 2.2a med abs å grejer en gls altså de ligger mellan 1000-5000 i pris 1000 = obes, 5000 - bes och kom ihåg burna aldrig med en opel utan aga eller lamelldiff då få man byta axel smile
Senast redigerat av Kirre (30 juli 2006)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

R_Weber
1 augusti 2006
#7
Kirre skrev:
burna aldrig med en opel utan aga eller lamelldiff då få man byta axel smile

Gäller det även om man vill lattja lite på vintern?  hmm

9 108 Inlägg
2 augusti 2006
#8
R_Weber skrev:
Kirre skrev:
burna aldrig med en opel utan aga eller lamelldiff då få man byta axel smile

Gäller det även om man vill lattja lite på vintern?  hmm

nej då kööör bara!!! smile Perfekta vinterbilen! Jag har burnat rätt rejält med en 2,0 omega utan diff så nog går det alltid..


269 Inlägg
2 augusti 2006
#9
Hehe

Har också funderingar på att skaffa mig omega som vinterbil ...
KTror ni dom kommer att gå upp i pris nu infor vintern

Kolla rosten noga bara så det inte är några bärande delar som har tat stryk

VW Passat R Tdi 4motion

R_Weber
2 augusti 2006
#10
Tack för alla tips!  Jag har nu hittat Rekord 2.2i GLS -86:a som jag ska köpa...  6 papp och nybesiktigad..! smile     
Fick tag i den av en kompis till min kompis...  Han skulle bara byta nån elgrej i tändningslåset som var glapp så jag ska hämta den mot slutet av veckan..
Relativt rostfri var den också kan tilläggas...

Så nu behöver man i alla fall inte nöta krycka i vinter..!  tongue

Rallyförare
1 075 Inlägg
R_Weber
6 augusti 2006
#12
Nu har jag fått hem "pärlan"... tongue   Får se om den blir insläppt på garaget för den är ju inte i nyskick direkt...

Har bara en lite fråga som plötsligt slog mig: Behövs det blyersättning i bensinen till denna bil?  Motorn är en 2,2:a med insprutning och utan katalysator...


Sök