Panik.. S40 T4 vs 9-3 Aero

torpis Forummoderator
25 mars 2011 · 10 572 Inlägg

BMWgrabben skrev:

LimpanS skrev:
Enligt vägverket och volvia så är denna en 2.0T.. Men där är ju ett T4 märke på bilen... Vad händer??

2.0T och T4 är samma motor, bara det att T4an är upptrimmad med 40hk smile Så på pappret är det samma motor osv..

hmmmm......

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
25 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Felplacerad skrev:

BMWgrabben skrev:

LimpanS skrev:
Enligt vägverket och volvia så är denna en 2.0T.. Men där är ju ett T4 märke på bilen... Vad händer??

2.0T och T4 är samma motor, bara det att T4an är upptrimmad med 40hk smile Så på pappret är det samma motor osv..

Nej det stämmer verkligen inte. Läs motordatatråden så finns en lista över motorerna i X40.

stjärna till dig!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
LimpanS
25 mars 2011 · 351 Inlägg

Men det står 120kw på vägverket... De borde väl visa rätt?

Lexus IS250 "Executive" (2006)
Busgrabb Rejsa ?
25 mars 2011 · 2 959 Inlägg

MantaRobin skrev:

Rquired skrev:
Saab 9-3 har usel väghållning och mycket svårt att tygla kraften, jag hade valt en Volvo S40 istället även om Saaben i övrigt är trevligare och mer förfinad. Men söker du en bil med prestanda motsvarande en Aero eller T4 så skall en sådan aldrig uppträda som 9-3 gör, därför är den inaktuell i mina ögon. smile

Håller med där smile 9-3 kan va väldigt äcklig att köra. S/V40 har dålig kvalité överlag, så det är som att välja mellan pest eller kolera wink Hade de varit jag så hade jag nog köpt en fin gammal damcykel istället wink haha

Har dom dålig kvalité överlag ?
Märker att du inte har någon koll på vad du yrar om.

Det är ingen lyxig premiumbil med V70 komfort men det är inte samma sak som dåligt kvalité.
Har haft X40 bilar i 6 år och dom har hållt ihop betydligt bättre än övriga Volvomodeller och då har dom fått veta att dom lever i mitt ägo.

Autotech
BMW 335D (2008)
trippelturbo Trucker
25 mars 2011 · 2 710 Inlägg

Felplacerad skrev:

BMWgrabben skrev:

LimpanS skrev:
Enligt vägverket och volvia så är denna en 2.0T.. Men där är ju ett T4 märke på bilen... Vad händer??

2.0T och T4 är samma motor, bara det att T4an är upptrimmad med 40hk smile Så på pappret är det samma motor osv..

Nej det stämmer verkligen inte. Läs motordatatråden så finns en lista över motorerna i X40.

Alltid haft för mig att det varit så faktiskt.. men men

Fart missbrukare
Rquired Allmänt envis
25 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:

MantaRobin skrev:

Rquired skrev:
Saab 9-3 har usel väghållning och mycket svårt att tygla kraften, jag hade valt en Volvo S40 istället även om Saaben i övrigt är trevligare och mer förfinad. Men söker du en bil med prestanda motsvarande en Aero eller T4 så skall en sådan aldrig uppträda som 9-3 gör, därför är den inaktuell i mina ögon. smile

Håller med där smile 9-3 kan va väldigt äcklig att köra. S/V40 har dålig kvalité överlag, så det är som att välja mellan pest eller kolera wink Hade de varit jag så hade jag nog köpt en fin gammal damcykel istället wink haha

Har dom dålig kvalité överlag ?
Märker att du inte har någon koll på vad du yrar om.

Det är ingen lyxig premiumbil med V70 komfort men det är inte samma sak som dåligt kvalité.
Har haft X40 bilar i 6 år och dom har hållt ihop betydligt bättre än övriga Volvomodeller och då har dom fått veta att dom lever i mitt ägo.

Nu tror jag inte det var mig du syftade på? Men om jag skrivit något om låg kvalité på Volvo x40 så har jag endast syftat på utförandet och på detaljnivå där jag tycker modellen känns för billig i förhållande till Volvo-varumärket. Dock hade x40 mycket barnsjukdomar och inledningsvis väldigt låga resultat i kvalitétsundersökningar, både fas 1 och 2. Men det bör vara åtgärdat idag? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
25 mars 2011 · 2 959 Inlägg

Rquired skrev:

Busgrabb skrev:

MantaRobin skrev:

Håller med där smile 9-3 kan va väldigt äcklig att köra. S/V40 har dålig kvalité överlag, så det är som att välja mellan pest eller kolera wink Hade de varit jag så hade jag nog köpt en fin gammal damcykel istället wink haha

Har dom dålig kvalité överlag ?
Märker att du inte har någon koll på vad du yrar om.

Det är ingen lyxig premiumbil med V70 komfort men det är inte samma sak som dåligt kvalité.
Har haft X40 bilar i 6 år och dom har hållt ihop betydligt bättre än övriga Volvomodeller och då har dom fått veta att dom lever i mitt ägo.

Nu tror jag inte det var mig du syftade på? Men om jag skrivit något om låg kvalité på Volvo x40 så har jag endast syftat på utförandet och på detaljnivå där jag tycker modellen känns för billig i förhållande till Volvo-varumärket. Dock hade x40 mycket barnsjukdomar och inledningsvis väldigt låga resultat i kvalitétsundersökningar, både fas 1 och 2. Men det bör vara åtgärdat idag? smile

Nope var inte dig jag syftade på smile

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
25 mars 2011 · 2 959 Inlägg

Felplacerad skrev:
Personligen skulle jag valt volvo s40 T4 2002-2003. Oftast finare än 2001.
Samt vad jag själv haft erfarenhet av är det en pålitligare och bättre bil än Saab 9-3 Aero.
Ska inte säga för mycket då jag aldrig ägt en 9-3:a. Men jobbat i bilaffär och vi bytte 3 st 9-3 Turbos på ett halvår på grund av ras. Alla var lågmilare. Sen är ju 9-3 i min mening så fruktansvärt fula både in och ut.

Framförallt invändigt, ser ungefär ut som Saab 900 från mitten på 80 talet.

Autotech
BMW 335D (2008)
Sotam
25 mars 2011 · 95 Inlägg

Busgrabb skrev:
Har dom dålig kvalité överlag ?
Märker att du inte har någon koll på vad du yrar om.

Det är ingen lyxig premiumbil med V70 komfort men det är inte samma sak som dåligt kvalité.
Har haft X40 bilar i 6 år och dom har hållt ihop betydligt bättre än övriga Volvomodeller och då har dom fått veta att dom lever i mitt ägo.

Instämmer! Körde en fas1 s40 T4 från -99 i 12'mil och sålde den när den hade gått över 18' mil. Hade inga som helst problem med varken rost eller kvalitet på den bilen. Allt beror väl på hur man sköter den. S40n är en väldigt lätt bil (ca 1300 kg tomvikt) vilket också återspeglades i ljudisolering och komfort jämfört med andra volvo-modeller. Enligt min mening har de oförtjänt dåligt rykte, förmodligen beroende på första årsmodellens barnsjukdomar.

JinXr2
25 mars 2011 · 248 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Felplacerad skrev:

BMWgrabben skrev:

2.0T och T4 är samma motor, bara det att T4an är upptrimmad med 40hk smile Så på pappret är det samma motor osv..

Nej det stämmer verkligen inte. Läs motordatatråden så finns en lista över motorerna i X40.

Alltid haft för mig att det varit så faktiskt.. men men

T4 har en 1.8 motor.

jimbon
25 mars 2011 · 711 Inlägg

LimpanS skrev:
hehe, här blev det diskussion.. smile

Söker inte en spännande bil egentligen.. Utan en "lagom" bil som ändå tar sig fram bra (200hk). Lutar åt S40'n pga det billiga ägandet.. (Sen har man alltid varit volvo frälst)

Volvo vs saab brukar spåra ur,men denna tråd är lugn än så länge.
Saab 9-3 har jag aldrig provkört så jag kan inte yttra mig nått om den rättvist.
Eftersom jag själv kör S40 T4(1999)och är rätt nöjd med den,förutom att rosten har börjat
leta sig fram på dom vanliga ställena.Och att ljudisoleringen inte är den bästa,men där spelar också
däckvalet in på vägljud.

Annars en bil som är skoj att köra och effekt som "räcker".Men skulle jag vara du så skulle jag
spana efter en FasII,klarar sig bättre mot rosten och känns fräschare interiört och det lilla som är gjort
på utsidan.

Provkör en 9-3 och S/v40 och bilda dig en egen uppfattning,istället för att lyssna på alla om deras
snack.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Senast redigerat av jimbon (25 mars 2011)

Busgrabb Rejsa ?
26 mars 2011 · 2 959 Inlägg

JinXr2 skrev:

BMWgrabben skrev:

Felplacerad skrev:

Nej det stämmer verkligen inte. Läs motordatatråden så finns en lista över motorerna i X40.

Alltid haft för mig att det varit så faktiskt.. men men

T4 har en 1.8 motor.

Inte om den är nyare än 2001, då är det samma borrning som 2.0T

Autotech
BMW 335D (2008)
TireSlayer Tvivlare
26 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Busgrabb skrev:

MantaRobin skrev:

Rquired skrev:
Saab 9-3 har usel väghållning och mycket svårt att tygla kraften, jag hade valt en Volvo S40 istället även om Saaben i övrigt är trevligare och mer förfinad. Men söker du en bil med prestanda motsvarande en Aero eller T4 så skall en sådan aldrig uppträda som 9-3 gör, därför är den inaktuell i mina ögon. smile

Håller med där smile 9-3 kan va väldigt äcklig att köra. S/V40 har dålig kvalité överlag, så det är som att välja mellan pest eller kolera wink Hade de varit jag så hade jag nog köpt en fin gammal damcykel istället wink haha

Har dom dålig kvalité överlag ?
Märker att du inte har någon koll på vad du yrar om.

Det är ingen lyxig premiumbil med V70 komfort men det är inte samma sak som dåligt kvalité.
Har haft X40 bilar i 6 år och dom har hållt ihop betydligt bättre än övriga Volvomodeller och då har dom fått veta att dom lever i mitt ägo.

Jag har skruvat en hel del X40 och jo, jag vet att dom är skit i kvalité. Den jag sist skruvade på var en -98 V40 T4, sen om det är fas 1 eller 2 vete fan. Ingen Volvo efter -98 har ju iofs ingen direkt kvalité så känns fel att säga så kanske.

EDIT: De va visst en -00 2,0T. http://www.garaget.org/?car=175219

EDIT2: Jag vet ju dock inte vilken körkvalité eller komfortkvalité dom bilarna har så i de fallet ska jag inte yttra mig. Men rent mekaniskt är dom skit i mina ögon. Motorerna är väl de enda som är OK.

Senast redigerat av MantaRobin (26 mars 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
JinXr2
26 mars 2011 · 248 Inlägg

Busgrabb skrev:

JinXr2 skrev:

BMWgrabben skrev:

Alltid haft för mig att det varit så faktiskt.. men men

T4 har en 1.8 motor.

Inte om den är nyare än 2001, då är det samma borrning som 2.0T

1

jag hade en 2003 T4 och fick fram att motorstorlek va 1798cc ? men det kanske bara va så i pappret? jag vet inte.

Busgrabb Rejsa ?
26 mars 2011 · 2 959 Inlägg

JinXr2 skrev:

Busgrabb skrev:

JinXr2 skrev:

T4 har en 1.8 motor.

Inte om den är nyare än 2001, då är det samma borrning som 2.0T

1

jag hade en 2003 T4 och fick fram att motorstorlek va 1798cc ? men det kanske bara va så i pappret? jag vet inte.

1855cc fram till 2001.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
26 mars 2011 · 2 959 Inlägg

MantaRobin skrev:

Busgrabb skrev:

MantaRobin skrev:

Håller med där smile 9-3 kan va väldigt äcklig att köra. S/V40 har dålig kvalité överlag, så det är som att välja mellan pest eller kolera wink Hade de varit jag så hade jag nog köpt en fin gammal damcykel istället wink haha

Har dom dålig kvalité överlag ?
Märker att du inte har någon koll på vad du yrar om.

Det är ingen lyxig premiumbil med V70 komfort men det är inte samma sak som dåligt kvalité.
Har haft X40 bilar i 6 år och dom har hållt ihop betydligt bättre än övriga Volvomodeller och då har dom fått veta att dom lever i mitt ägo.

Jag har skruvat en hel del X40 och jo, jag vet att dom är skit i kvalité. Den jag sist skruvade på var en -98 V40 T4, sen om det är fas 1 eller 2 vete fan. Ingen Volvo efter -98 har ju iofs ingen direkt kvalité så känns fel att säga så kanske.

EDIT: De va visst en -00 2,0T. http://www.garaget.org/?car=175219

EDIT2: Jag vet ju dock inte vilken körkvalité eller komfortkvalité dom bilarna har så i de fallet ska jag inte yttra mig. Men rent mekaniskt är dom skit i mina ögon. Motorerna är väl de enda som är OK.

Det dåliga på Fas 1 dvs 98-99 är rosten. Resten av bilen håller ihop bra.
Har haft två st 940 Turbo med och motor och drivlina håller inte alls lika bra för lite våldskörning som X40 gör.
Vet inte vad du gämför med när du tycker kvalitén är kass ?

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
26 mars 2011 · 10 572 Inlägg

JinXr2 skrev:

Busgrabb skrev:

JinXr2 skrev:

T4 har en 1.8 motor.

Inte om den är nyare än 2001, då är det samma borrning som 2.0T

1

jag hade en 2003 T4 och fick fram att motorstorlek va 1798cc ? men det kanske bara va så i pappret? jag vet inte.

Det stämmer inte.

är ni nyfikna på hur det ligger till så står här en del bra att veta: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

1855cc och 1947cc finns att välja på, dvs ingen av dem är 2.0 utan bägge är 1.9l avrundat!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
LimpanS
7 april 2011 · 351 Inlägg

Uppdatering.. Blev varken S40 eller 9-3. S70 för hela slanten! Ni ser den på min profil smile

Sjukt nöjd över mitt beslut. Visst S70 kan tyckas gubbigare än S40, men kvalitén och hela bilen överlag är mycket bättre än min gamla V40..

Lexus IS250 "Executive" (2006)
Phed
7 april 2011 · 242 Inlägg

Måste faktiskt fråga om ni diskuterar NG9-3 mot en S40 T4. Sinnessjuk diskussion, bilarna borde inte få nämnas under samma dag ens. Sen kräks det över aerons väghållning neutral Det är för fan den som bilen är känd för. Allvarligt, varför spyr ni över en ng 9-3 om ni inte ens har ägt en?

s40 vs 9-3 aero, det är som att jämföra en suzuki swift och en porsche 911. Skärpning!

Grattis till köpet för övrigt.

LimpanS
7 april 2011 · 351 Inlägg

Jag provkörde en 9-3 Aero (2002) medans jag ägde en V40.. Vet inte vad du baserar dina fakta på, men jag tyckte inte 9-3an var något speciellt när det gäller väghållningen.

Lexus IS250 "Executive" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang