Missljud från bakom instrumentpanel? Jetta -87 1,6litern

johanbjork
26 mars 2011 · 137 Inlägg

Tjena!

Har en nyinksaffad Jetta från 87, 1,6 litern.

När jag körde till tjejen idag, 2 mil från mig var bilen kall och det gick bra förutom, förutom att något vibrerande missljud kommer bakifrån instrumentpanelen. Det kommer och går och verkar nästan bero på om jag kör över gupp eller liknande, för ibland försvinner det. Det är inte så jätteirriterande.

Anlände hur som helst till tjejen vid 8-tiden, och var där till klockan halv 12. på vägen hem började ljudet igen. Bör tillägga att bilen startades och kördes kall båda gångerna. Det konstiga är bara att på vägen hem, började missljudet/vibrationerna låta mer och mer, samt högre ju snabbare jag körde. Vid 75-100km/h var det så snabba vibrationer att ljudet nästan övergick till ett tjut, som en tondöv fisk som sjöng...

Vet någon vad det kan bero på, testade att "dunka" lite ovanpå instrumentpanelen, utan resultat.

Tacksam för svar, MVH Johan

Berry Audi/Wv mek
26 mars 2011 · 148 Inlägg

Inte någon hjullager som låter då?

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
johanbjork
26 mars 2011 · 137 Inlägg

Berry skrev:
Inte någon hjullager som låter då?

Njaäe, det känns inte som det eftersom ljudet låter som det kommer precis bakom intstrumentpanelen. Det är som ett susande/tjutande ljud när man kör fort, och mer ett vibrerande ljud i lägre hastighet.

Muckluck
26 mars 2011 · 248 Inlägg

låter nästan som att det är dags att smörja eller byta hastighetsmätarwire smile

johanbjork
26 mars 2011 · 137 Inlägg

Muckluck skrev:
låter nästan som att det är dags att smörja eller byta hastighetsmätarwire smile

Ja det kan ju vara en bra  början, så slipper man gå iväg i pris så jävligt.

johanbjork
26 mars 2011 · 137 Inlägg

fick reda på svaret nu,  det är ett drev som sitter bak på instrumentpanelen, ska byta det på måndag, så det löser sig nu (:

Muckluck
26 mars 2011 · 248 Inlägg

Gött att de löste sig;)

johanbjork
27 mars 2011 · 137 Inlägg

Muckluck skrev:
Gött att de löste sig;)

Jajemen! Och billigt, finns en skrot i Brunflo som har det jag behöver för 50 kr!

Mycket bättre än alla skrotar som tar överpris (:

Muckluck
27 mars 2011 · 248 Inlägg

ja men de var ju ett vettigt pris:) gött när man får tag i delar billigt och bra:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang