Ångerrätt vid bilköp

SAAB_4ever
26 mars 2011 · 767 Inlägg

Skall köpa en bil som finns ca 115 mil ifrån mig, säljaren som jobbar på en stor bilförsäljnings firma, säger att dom står för transporter fram och tillbaka (deras bil till mig och min bil till dom). Han kräver bara att jag skall testa min bil på en auktoriserad verkstad så dom kolla att den är trafik säker,så det inte läcker olja och att motorn är ok. Detta är jag helt överrens med dom om.

Men så är det så här att när bilen väl kommer ner till mig så får jag ingen chans att provköra den innan jag köper den, utan det kommer gå till så att min bil kommer med en last bil. Han lastar av min nyare bil och lastar på min gamla.

Nu till frågan: Finns det på något sätt ett ånger rätt när man köper bilar på detta vis som man kan be domskriva i kontraktet, får 6 mån garanti el upp till 500 körda mil.

Kan tillägga att säljaren sa att dom skickar inte bilen förrens vi båda överrens till 100% för att bilen väl kommer så måste jag ta den.

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Janneutanb
26 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Bilar som säljs av bilhandlare har 6 månaders garanti enligt lag.
Gäller inte slitagedelar eller felen som finns med i kontraktet.
Även lite osäker på hur det fungerar om bilen ligger långt under marknadsvärdet.

Någon ångerrätt har du däremot inte.

SAAB_4ever
26 mars 2011 · 767 Inlägg

oki den kostar 260.000:- och det är ett bra pris

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Janneutanb
26 mars 2011 · 7 272 Inlägg

Något att tänka på också, om det visar sig att du har något fel så kan det vara lite bökigt att behöva åka 115 mil för att låta handlaren fixa det.

Ta upp det med honom.

Jag personligen hade nog åkt upp dit just för att kunna se och prova bilen innan köpet.

SAAB_4ever
26 mars 2011 · 767 Inlägg

mm jo sant men dom har sagt att jag kan lämna den på en verkstad här hos mig så kan verkstaden bara fakturera det till dom har ju garantin men har hört att de skall finnas en försäkring mot dolda fel, Kan de vara nått?

Han säger att han lovar att bilen är som ny och i topp skick

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
killercow
26 mars 2011 ·

om man ska köpa en bil för det priset så bör man nog åka å testköra innan. är nog värt dom 115milen.

man brukar ju ha 14dagar ånger rätt vid köp via internet och telefon. i det här fallet är jag lite osäker då det handlar om en beg.bil. och du lämnar din bil i inbyte om jag fattat rätt?

kolla med konsumentverket. i vilket fall som helst så ångrar du dej så får du ändå åka dom 115milen

SAAB_4ever
26 mars 2011 · 767 Inlägg

oki, japp skall lämna min i inbytte dom kör ner min med biltransport sen tar dom min med sig

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
killercow
26 mars 2011 ·

tror inte ångerrätten gäller när man köper beg.

Hamilton
26 mars 2011 · 8 873 Inlägg

Fri ångerrätt har du bara om detta särskilt utlovats och i det här fallet så är det nog inte så.
Köpa bil på det här viset kan medföra problem vid evt reklamation och garantier du som köpare kan aldrig friskriva dig från undersökningsplikten och det här lär en säljare trycka hårt på vid en evt tvist

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
killercow
26 mars 2011 ·

läste lite på konsumentverkets sida. verkar som du måste skriva ett avtal med firman om att du har rätt att ångra köpet inom en viss tid. gör du inte det så har du ingen rätt att ångra ditt köp efter leverans, ägarbyte och betalning. dock har du ju en garanti på minst 6mån när du köper via bilfirma. men endast på fel som inte är påtalade innan köp och fanns innan köpet. hit hör inte förslitningsfel som kan ses som normala på bilen ålder/miltal.

SAAB_4ever
26 mars 2011 · 767 Inlägg

hmm oki bilen är en 08:a som gått 5000mil, så det lär väl inte vara så mycket slitage på bilen? ok man vet inte men om man snackar med  säljaren då om att han skriver i kontraktet att jag måste kunna få ångra köpet.

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
killercow
26 mars 2011 ·

har ni skrivit ett avtal om att du har rätt byta så är det ju inga problem. men jag tror inte säljaren är så intresserad av detta och det kommer absolut vara du som får åka dom 115milen för att byta tillbaka.

då kanske det är lika bra att åka dom 115milen direkt å kolla på bilen innan köp för att slipa krångel om man inte är nöjd

SAAB_4ever
26 mars 2011 · 767 Inlägg

mm sant

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Muttley
26 mars 2011 ·

Ja åk dit med dig. Tar inte så lång tid att köra 115 mil i sträck. Ta med en polare och så sträckkör ni allt rätt snabbt.
För att få en beg bil levererad på lastbil och se sin egna försvinna och inte hinna provköra , de känns rätt korkat. Tycker ju jag. Försäljare ska du inte lita på.

killercow
26 mars 2011 ·

tror som sagt inte bilfirman är så intresserad av att ge dej nån prövotid på 14dagar till en månad då dom nog knappast vill ha din gamla bil stående utan vill serva den å få ut den till försäljning.

jag ställer mej oxå lite frågande till deras "vänlighet" till att köra en transport på 230mil för att bli av med den bilen du tänker köpa. känns lite som dom hittat ett guldläge då du inte kommer och tittar eller provkör

s_cehlin Mensa -09
26 mars 2011 · 182 Inlägg

Vad kostar det att köra dom milen? Enbart bensin? 2'500 ungefär, och det anser iaf jag, säkert många fler med mig, att det är en piss i Mississippi om man jämför med 260'000 som bilen kostar.. Så ta dig tid till att köra och kolla den, och skulle det va en så fin och bra bil som säljaren säger, så är det bara att byta in din gamla mot den nya, och pruta ner priset ytterligare 10'000 typ wink Var står bilen ngnstans?

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Muttley
26 mars 2011 ·

killercow skrev:
tror som sagt inte bilfirman är så intresserad av att ge dej nån prövotid på 14dagar till en månad då dom nog knappast vill ha din gamla bil stående utan vill serva den å få ut den till försäljning.

jag ställer mej oxå lite frågande till deras "vänlighet" till att köra en transport på 230mil för att bli av med den bilen du tänker köpa. känns lite som dom hittat ett guldläge då du inte kommer och tittar eller provkör

Den fria transporten är antagligen inkluderat i bilen han ska köpa alternativt prutat i bilen han ska sälja. Farsan fick sin ena mc levererad på sådant vis och de gick ju bra. Skillnaden var att han var på plats och inspekterade motorcykeln innan leverans.

Evildan
26 mars 2011 ·

killercow skrev:
läste lite på konsumentverkets sida. verkar som du måste skriva ett avtal med firman om att du har rätt att ångra köpet inom en viss tid. gör du inte det så har du ingen rätt att ångra ditt köp efter leverans, ägarbyte och betalning. dock har du ju en garanti på minst 6mån när du köper via bilfirma. men endast på fel som inte är påtalade innan köp och fanns innan köpet. hit hör inte förslitningsfel som kan ses som normala på bilen ålder/miltal.

Får fram samma uppgifter, dessutom blir det väldigt svårt att åberopa garantin då det eventuella felet kan ha funnits innan köp och köparen har undersökningsplikt även hos en bilhandlare.

Andromeda Rumpmas
26 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Evildan skrev:

killercow skrev:
läste lite på konsumentverkets sida. verkar som du måste skriva ett avtal med firman om att du har rätt att ångra köpet inom en viss tid. gör du inte det så har du ingen rätt att ångra ditt köp efter leverans, ägarbyte och betalning. dock har du ju en garanti på minst 6mån när du köper via bilfirma. men endast på fel som inte är påtalade innan köp och fanns innan köpet. hit hör inte förslitningsfel som kan ses som normala på bilen ålder/miltal.

Får fram samma uppgifter, dessutom blir det väldigt svårt att åberopa garantin då det eventuella felet kan ha funnits innan köp och köparen har undersökningsplikt även hos en bilhandlare.

Instämmer. Undersökningsplikten för köparen är stor, och med detta upplägg avsäger du dig frivilligt att undersöka bilen innan köpet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
volvoentusiasten
26 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Jag hade nog ta det de 1% av köpvärdet och kört upp bilen, lite semester. att köpa en bil för dem pengarna utan att ha provkört är ju galet!!!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang