Ångerrätt vid bilköp

SAAB_4ever
26 mars 2011 · 767 Inlägg

mycket kloka ord från er alla detta måste noga tänkas igenom!

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
killercow
26 mars 2011 ·

precis som det skrivs så har du som köpare en undersöknings plikt som köpare. fel som du borde upptäckt på bilen innan köpet kan du inte komma å ta på den 6mån långa (korta) garantin. garantin är bara till för fel som fanns innan köpet men inte kunde upptäckas vid en vanlig undersökning av bilen eller som inte borde ha uppkommit innom 6mån efter köpet (hit hör inte fel som såkallade förslitnings fel)

SAAB_4ever
27 mars 2011 · 767 Inlägg

oki får nog ta och tänka igenom detta och diskutera med honom wink

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Dozan Civilekonom
27 mars 2011 · 35 Inlägg

Sitter med lagboken i knät så jag saxar lite gobitar från den vad gäller distanshandel som gäller vid detta köp.

Distans- och hemförsäljningslagen gäller för dig som konsument (= du som slutkund, alltså ej någon näringsverksamhet/firma etc.) och vid köp av "lös egendom", alltså inte vid köp av typ tomt/mark (köp av lotter, mat osv. så gäller den inte heller). Kravet är att affären ska ha skett uteslutande på distans. Du har därför ångerrätt på 14 dagar, räknat från den dagen du tar emot varan. Säljaren ska också ge information till dig om "konsumentens ångerrätt enligt denna lag" när du genomför köpet. Om ångerrätten avsägs i ett avtal så gäller inte den delen i avtalet om det är till nackdel för dig. Däremot så om du väljer att ångra köpet så måste du stå för returfrakten inom 30 dagar från att du meddelat om ett ångrat köp. Skicket måste vara i sort sätt oförändrat på varan.

Alltså, du är skyddad i 14 dagar vad jag kan tyda från lagboken. Men det kan bli dyrt med en tillbakafrakt om du inte skulle vara nöjd. Om jag har fel så kan gärna någon annan inflika med detta.

Själv så skulle jag ha skrivit ett riktigt bra avtal om jag skulle genomfört affären. Köpa bil på distans är inte så jättevanligt när det sker inom Sverige vad jag kan förstå men det importeras ju bilar från USA osv. som enbart säljaren har bedömt skicket på innan. Hur du gör är ändå upp till dig smile

Edit: Grammatikmiss.

Senast redigerat av Dozan (27 mars 2011)

Crille77
27 mars 2011 · 251 Inlägg

Fråga här på garaget om det finns någon vänlig person i området som har lust att åka och kolla på bilen och testköra den osv. Då får du en objektiv bedömning iaf. Sen får du ju lita på hans ord förvisso. Men dom du berättar vad du har för krav och förväntningar så får ju personen försöka se om allt uppfylls.
Detta är ju också en chansning så klart. Men annars hade jag också tagit mig en lite semestertripp.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!
SAAB_4ever
28 mars 2011 · 767 Inlägg

Dozan skrev:
Sitter med lagboken i knät så jag saxar lite gobitar från den vad gäller distanshandel som gäller vid detta köp.

Distans- och hemförsäljningslagen gäller för dig som konsument (= du som slutkund, alltså ej någon näringsverksamhet/firma etc.) och vid köp av "lös egendom", alltså inte vid köp av typ tomt/mark (köp av lotter, mat osv. så gäller den inte heller). Kravet är att affären ska ha skett uteslutande på distans. Du har därför ångerrätt på 14 dagar, räknat från den dagen du tar emot varan. Säljaren ska också ge information till dig om "konsumentens ångerrätt enligt denna lag" när du genomför köpet. Om ångerrätten avsägs i ett avtal så gäller inte den delen i avtalet om det är till nackdel för dig. Däremot så om du väljer att ångra köpet så måste du stå för returfrakten inom 30 dagar från att du meddelat om ett ångrat köp. Skicket måste vara i sort sätt oförändrat på varan.

Alltså, du är skyddad i 14 dagar vad jag kan tyda från lagboken. Men det kan bli dyrt med en tillbakafrakt om du inte skulle vara nöjd. Om jag har fel så kan gärna någon annan inflika med detta.

Själv så skulle jag ha skrivit ett riktigt bra avtal om jag skulle genomfört affären. Köpa bil på distans är inte så jättevanligt när det sker inom Sverige vad jag kan förstå men det importeras ju bilar från USA osv. som enbart säljaren har bedömt skicket på innan. Hur du gör är ändå upp till dig smile

Edit: Grammatikmiss.

Tack för denna infon! skall prata med honom om detta

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Rock-Star
28 mars 2011 · 2 982 Inlägg

Hamilton skrev:
Fri ångerrätt har du bara om detta särskilt utlovats och i det här fallet så är det nog inte så.
Köpa bil på det här viset kan medföra problem vid evt reklamation och garantier du som köpare kan aldrig friskriva dig från undersökningsplikten och det här lär en säljare trycka hårt på vid en evt tvist

Mvh
Hamilton

men om säljaren garanterar el lämnar enuntiationer/utfästelser så krymper undersökningsplikten ska du veta...
sedan skall detta ställas mot hur gammal bilen är mot vilket pris man betalar.
köper du en splittny bilen så har du inget att misstänka varav graden på din undersökningsplikt sjunker så länge som priset är rimligt. köper du din bil skitbilligt så ÖKAR din undersökningsplikt markant.
lagen menar då att man bör misstänka och undersöka varför varan är så pass billig etc.

SAAB_4ever
28 mars 2011 · 767 Inlägg

Billen är en 08:a som gått 5000mil och kostar 259.000:-

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Klii
28 mars 2011 · 195 Inlägg

Är ju inte så viktigt men får man fråga vad det är för bil?

DavidSan
28 mars 2011 · 227 Inlägg

Klii skrev:
Är ju inte så viktigt men får man fråga vad det är för bil?

Tänkte precis fråga detsamma... Och vart finns bilen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2011 · 17 568 Inlägg

Hamilton skrev:
Fri ångerrätt har du bara om detta särskilt utlovats och i det här fallet så är det nog inte så.
Köpa bil på det här viset kan medföra problem vid evt reklamation och garantier du som köpare kan aldrig friskriva dig från undersökningsplikten och det här lär en säljare trycka hårt på vid en evt tvist

Mvh
Hamilton

Så är det. Denna lag är inte tillämpbar i detta fallet. Alla bilar är olika och lagen gäller inte vid vara som är speciell på ett eller annat sätt. Kraftigt förenklat! En Beg bil är inte lik den andra...

Har sålt bilar på distans i egenskap av bilhandlare i några fall. Enbart om bilen i fråga är trafikfarlig kan du som privatperson ha något att säga till om.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SAAB_4ever
29 mars 2011 · 767 Inlägg

det är en SAAB 9-3 Turbo X som finns i umeå

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Dozan Civilekonom
29 mars 2011 · 35 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Hamilton skrev:
Fri ångerrätt har du bara om detta särskilt utlovats och i det här fallet så är det nog inte så.
Köpa bil på det här viset kan medföra problem vid evt reklamation och garantier du som köpare kan aldrig friskriva dig från undersökningsplikten och det här lär en säljare trycka hårt på vid en evt tvist

Mvh
Hamilton

Så är det. Denna lag är inte tillämpbar i detta fallet. Alla bilar är olika och lagen gäller inte vid vara som är speciell på ett eller annat sätt. Kraftigt förenklat! En Beg bil är inte lik den andra...

Har sålt bilar på distans i egenskap av bilhandlare i några fall. Enbart om bilen i fråga är trafikfarlig kan du som privatperson ha något att säga till om.

Mvh
Alexander

Antar att du menar att Hamilton har rätt och jag har fel? Nu har inte jag gjort så många bilaffärer i mitt liv utan jag har lärt mig civilrätt på högskola. Dessutom kan jag googla och då fann jag (jag orkar inte sitta och skriva ur lagboken själv, tar lite väl långt tid, utan väljer att citera andra juridikstuderande):

"Köpte du bilen som konsument av en näringsidkare så blir konsumentköplagen tillämplig. Detta gäller även om du köpte bilen av en privatperson fast genom en näringsidkare. Det finns ingen uttrycklig undersökningsplikt i lagen, men för att du ska kunna kräva rättelse av säljaren krävs det att bilen var felaktig vid köpet. Bilen var felaktig vid köpet om den avvek från säljarens beskrivning, om säljaren underlåtit att informera om förhållanden som inverkat på köpet eller om bilen inte med fog stämde överens med vad du som köpare kunnat förutsätta,16 §. Det gäller även om säljaren har marknadsfört bilen på ett felaktigt sätt (19 §)."
Utdrag från: http://lawline.se/answers/9666

Jag finner inte heller något ur min egna lagbok som tyder på att distans- och hemförsäljningslagen inte gäller. Alltså har TS 14 dagar på sig att ångra köpet utan någon direkt anledning (det som jag skrev tidigare). TS har även 2 månader på sig att åberopa fel enligt konsumentköplagen (som då har "alltid meddelats in i rätt tid" enligt lagboken, KKL §23, första stycket) men också gäller det upp till 6 månader (KKL §20a, första stycket). Felets art måste självklart vara sådan som inte innefattar normal förslitning m.m. Tiderna gäller från den dagen då risken för varan har övergått från säljaren till köparen, alltså när köparen har varan i besittning (dvs. nycklarna i handen). Jag kan börja rabbla upp paragrafer och stycken om ni vill, så därför hoppas jag att den som motsätter sig finner sin text i lagbok eller finner domar där jag blir tillrättavisad. Att säga att "ja, men så är det, jag vet, jag har pratat med advokater, jag kan det där" tar jag tyvärr inte.

Mycket intressant det här smile
Mvh
Robert

volvoentusiasten
29 mars 2011 · 4 005 Inlägg

Det som är intressant är även nä köpekontraktet skrivs under. Vid leverans eller i förväg?

Otroligt luddigt att tolka lagens innebörd i detta fall när man inte vet omständigheterna.

killercow
29 mars 2011 ·

Dozan skrev:
Sitter med lagboken i knät så jag saxar lite gobitar från den vad gäller distanshandel som gäller vid detta köp.

Distans- och hemförsäljningslagen gäller för dig som konsument (= du som slutkund, alltså ej någon näringsverksamhet/firma etc.) och vid köp av "lös egendom", alltså inte vid köp av typ tomt/mark (köp av lotter, mat osv. så gäller den inte heller). Kravet är att affären ska ha skett uteslutande på distans. Du har därför ångerrätt på 14 dagar, räknat från den dagen du tar emot varan. Säljaren ska också ge information till dig om "konsumentens ångerrätt enligt denna lag" när du genomför köpet. Om ångerrätten avsägs i ett avtal så gäller inte den delen i avtalet om det är till nackdel för dig. Däremot så om du väljer att ångra köpet så måste du stå för returfrakten inom 30 dagar från att du meddelat om ett ångrat köp. Skicket måste vara i sort sätt oförändrat på varan.

Alltså, du är skyddad i 14 dagar vad jag kan tyda från lagboken. Men det kan bli dyrt med en tillbakafrakt om du inte skulle vara nöjd. Om jag har fel så kan gärna någon annan inflika med detta.

Själv så skulle jag ha skrivit ett riktigt bra avtal om jag skulle genomfört affären. Köpa bil på distans är inte så jättevanligt när det sker inom Sverige vad jag kan förstå men det importeras ju bilar från USA osv. som enbart säljaren har bedömt skicket på innan. Hur du gör är ändå upp till dig smile

Edit: Grammatikmiss.

Ånger rätten gäller väl inte vid beg.köp. vare sig det är ett företag du köper av eller inte.


Dessutom får du ju inte pilla på bilen eller rulla den en meter för då är den ju inte oanvänd. så då kan du ju ändå inte testa den. köparen ska oxå betala frakten vid ångerrätt och får inte köra tillbaka bilen. då blir det bra dyrt.

Dozan Civilekonom
30 mars 2011 · 35 Inlägg

killercow skrev:

Dozan skrev:
Sitter med lagboken i knät så jag saxar lite gobitar från den vad gäller distanshandel som gäller vid detta köp.

*en massa text*

Hur du gör är ändå upp till dig smile

Edit: Grammatikmiss.

Ånger rätten gäller väl inte vid beg.köp. vare sig det är ett företag du köper av eller inte.


Dessutom får du ju inte pilla på bilen eller rulla den en meter för då är den ju inte oanvänd. så då kan du ju ändå inte testa den. köparen ska oxå betala frakten vid ångerrätt och får inte köra tillbaka bilen. då blir det bra dyrt.

Jaha... Vilka referenser har du att komma med? Jag som satt med lagboken i knät har missat något kanske? Då citerar jag från ytterligare ett ställe (orkar inte skriva ner hela lagboken):

Distansköp och ångerrätt
Om man köper en vara på distans (t.ex. via telefon eller Internet) eller via hemförsäljning har man rätt att ångra sitt köp i 14 dagar.
Det blir allt vanligare att avtal sluts på distans, d.v.s. att parterna inte träffas utan sluter avtal t.ex. via Internet. Distansavtalslagen innehåller de regler som gäller vid distansköp. Lagen bygger på ett EU-direktiv och syftet har varit att skapa liknande lagstiftningar i alla EU:s medlemsländer.
För att distansavtalslagen skall gälla krävs att ett köpeavtal (köp av lös egendom), tjänsteavtal eller ett hyresavtal har ingåtts mellan en konsument och en näringsidkare. Det betyder att lagen inte tillämpas när privatpersoner handlar med varandra. Dessutom krävs naturligtvis att avtalet har ingåtts på distans (t.ex. via e-post, postorder, telefon, TV-shopping, eller Internet) eller vid hemförsäljning.
Undantag
Lagen gäller inte distansavtal och hemförsäljningsavtal som exempelvis avser försäkringar. Lagen gäller inte heller hemförsäljningsavtal som understiger 300 kr.
Som konsument har du rätt att ångra ett distansköp under 14 dagar. Något skäl till varför man ångrar sig behöver inte anges. Ångerfristen börjar löpa från den dagen man tar emot varan. En förutsättning för att man ska få utnyttja sin ångerrätt är att varan inte har försämrats. Endast försiktiga undersökningar av varan är tillåtna.


Taget från: http://www.juridikfokus.se/vardagsjurid … lja/#third

Då har vi konstaterat att den lagen finns och den gäller vid köp av "lös egendom" = en bil (ny, begagnad, skrotfärdig, i delar, avkapad etc). Jag håller hårt på att lagen gäller så länge som ingen kommer med något konkret.

Själv så _antar jag_ att det inträder en sorts undersökningsplikt när köparen (TS) tar emot bilen. TS bör därför få chans till att köra motorn varm och ta en kort tur på låt säga 30 minuter (ungefär som att provköra en bil på firma). Om TS inte tycker om att det är en liten fläck på bagagerumsmattan, en äcklig fluga på rutan eller helt utan anledning, så får TS alltså åberopa sin ångerrätt inom 14 dagar. Förutsättningen är att bilen är i oförändrat skick (provkörningen måste tillåtas). Självklart så bör allt dokumenteras in i minsta detalj då bilen levereras så det kan användas vid ett eventuellt tvistemål. Gärna också med ett vittne som uppger miltalet i en videoinspelning då bilen lastas av eller liknande. Sen att självaste frakten tillbaka blir dyr eftersom TS inte får köra ner bilen själv är en annan sak, men det är upp till TS att besluta om.

Nu har jag inte tagit upp KKL igen. Vänligen men bestämt inga fler som försöker sig på nu utan att komma med någon referens, tack! Kanske det finns någon som snart håller med mig eller står jag här helt ensam och hävdar TS rättigheter? Kan vi också snart slå fast att "distansförsäljningslagen" gäller även för bilar vid handel på distans mellan en näringsidkare och en konsument, oavsett skick (åtminstone inom Sverige, med ett litet undantag för specialbeställda bilar enligt §4, 2:a numrerade raden)?

Med vänliga hälsningar
/Robert

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2011 · 17 568 Inlägg

Whatever. Distansköplagen är nog inget jag skulle vilat mig emot. Om inte bilen är ny. Men då har du ju garantin. Har ju som sagt jobbat som bilhandlare! Faktum kvarstår att du som konsument har undersökningsplikt. Är den trafikfarlig så är det en sak men så länge bromsarna fungerar så är den inte det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viktore
30 mars 2011 · 187 Inlägg

Jag tycker det är rentav korkat att köpa en bil för 260 lax som man bara sett på bild. Som tidigare sagts, dra med någon polare och kör upp. Blir det köp av så har du en trevlig hemfärd att se framemot.

Andromeda Rumpmas
30 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Det djävliga är att du måste vara noga med att inte bestämma i förväg att du ska köpa bilen när du åker så långt. Och nämn det inte för handlaren, då är du i underläge direkt när du ska pruta. Han vet ju att du är riktigt sugen om du åker 100 mil för att titta på bilen wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
jimmzzan
30 mars 2011 · 1 168 Inlägg

Andromeda skrev:
Det djävliga är att du måste vara noga med att inte bestämma i förväg att du ska köpa bilen när du åker så långt. Och nämn det inte för handlaren, då är du i underläge direkt när du ska pruta. Han vet ju att du är riktigt sugen om du åker 100 mil för att titta på bilen wink

han är nog medveten om att han är sugen på bilen med tanke på att dom ska frakta bilen 115mil åt honom och byta in hans gamla och köra den 115mil hem igen, så JA. säljaren är nog medveten om att han är sugen på bilen. och om bilen är så ny och ska enligt säljare vara nyskick så finns de ingen ide och "gå runt och sparka däck och tröskellådor" för hitta skador. pruta ner priset lite för avståndet, att pruta på "backspegeln är 2grader fel vridet, ena fälgen hade en tvättrepa på en eker samt att de va en hackig cd skiva i stereon med"
men visst, ska bilen servas eller något snarast kan du ta upp detta med försäljaren men gör inte så du är tvungen och serva den i umeå

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang