Projekttråd Jom´s SAAB 9-5

Ett projekt att förfina min 9-5 för att kunna användas som gatbil och kunna köras på bana och ställas ut till vis del. Så den är tänkt att ha lite extra av det mesta utan att det syns.
  • 33 Följare
  • 45 039 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 juni 2012
pontiacen
17 maj 2011 · 1 080 Inlägg

Sjukt nice bilder smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Jom
17 maj 2011 · 55 Inlägg

Tack smile

Tack smile

Jag skall bara justera mätarna lite. Jag upptäckte inte att de var lite sneda förrän jag laddade upp bilden.

Jom
3 juni 2011 · 55 Inlägg

Blev 10h bilmek. i garaget igår, så nu är allt motor relaterat klart inför kullen.
Dock känns det idag som min högerhand är dubbelt så stor som min vänsterhand. big_smile

Passade även på att mäta original fläktarna för att köpa sparfläktar istället. Blir dock efter bankörningsveckorna, vill ha lite koll på bilen efter utan att pressa den. Så här ser originalfläkten ut, det kommer att bli lite skillnad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-808cc5b315c82fa5608d0cf97ffb5ed9.jpg

Jom
9 juni 2011 · 55 Inlägg

Lite sista minuten fix innan Kinnekulle på lördag. Tog och målade om instegslisterna från silver(original) till exteriör färgen(Imola röd).

Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-8845a20a4d48a311bdaf225a31941907.jpg

Jämförelse före silver och efter Imola röd
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-b792dbfb14d781310db057acadbd3e8b.jpg

Efter Imola röda instegslister samma färg som exteriören. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-177aaec39f0492fcb0c724a1f707d106.jpg

I övrigt är bilen klar bara att tvätta imorgon. Bytte hjul igår till banhjulen, det var punktering på ett och en dålig ventil på ett så det tog lite längre tid än tänkt. Hade punktering på tre ställen på samma däck, hur gick det till?! roll

Senast redigerat av Jom (10 juni 2011)

Jom
13 juni 2011 · 55 Inlägg

Var på Kinnekulle Ring i lördags och körde med STCS men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig..... Min lagning av turbo-ic slangen höll ej. Tack till MrTurbo för bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-7f67583c0413f94af01b08733dc8e712.jpg
Tack till de som försökte hjälpa mig och för lånet av verktyg.

Men bilen gick väldigt bra tillsdess. Starten i acc:n var mycket bättre än innan så det var kul, men det var ju bankörningen jag var där för och det blev det ingen, så...... Ja, vissa saker får man lära sig den hårda vägen......

Blir inget gatbil för mig i helgen.

Ny slang är på gång. Har även beställt två nya sparfläktar idag, som borde dyka upp i veckan.

Senast redigerat av Jom (13 juni 2011)

Rallyhalle
13 juni 2011 · 4 299 Inlägg

Jom skrev:
Var på Kinnekulle Ring i lördags och körde med STCS men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig..... Min lagning av turbo-ic slangen höll ej. Tack till MrTurbo för bilden.
http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-7f67583c0413f94af01b08733dc8e712.jpg
Tack till de som försökte hjälpa mig och för lånet av verktyg.

Men bilen gick väldigt bra tillsdess. Starten i acc:n var mycket bättre än innan så det var kul, men det var ju bankörningen jag var där för och det blev det ingen, så...... Ja, vissa saker får man lära sig den hårda vägen......

Blir inget gatbil för mig i helgen.

Ny slang är på gång. Har även beställt två nya sparfläktar idag, som borde dyka upp i veckan.

Fan va tråkigt att du missade bankörningen sad
Dagens höjdpunkt hmm

Nu blir det till o köra järnet på mantorp istället antar jag? smile

Kul att det gick bra på acc:n iaf smile

schollin
13 juni 2011 · 11 Inlägg

Jom skrev:
Var på Kinnekulle Ring i lördags och körde med STCS men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig..... Min lagning av turbo-ic slangen höll ej. Tack till MrTurbo för bilden.
http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121344/121344-7f67583c0413f94af01b08733dc8e712.jpg
Tack till de som försökte hjälpa mig och för lånet av verktyg.

Men bilen gick väldigt bra tillsdess. Starten i acc:n var mycket bättre än innan så det var kul, men det var ju bankörningen jag var där för och det blev det ingen, så...... Ja, vissa saker får man lära sig den hårda vägen......

Blir inget gatbil för mig i helgen.

Ny slang är på gång. Har även beställt två nya sparfläktar idag, som borde dyka upp i veckan.

Hej, synd att jag inte märkte att du hade problem. Jag hade med mig säkert 5st olika silikonslangar och böjar+slangklämmor+silvertejp m.m. smile

Tack vare att jag hade med mig precis allting som kunde gå sönder på min bil så höll den oförskämt bra smile

Varför ska du byta fläktar? Undrar eftersom jag själv har problem med svajjande temp på min 9-5:a varma dagar.

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
pontiacen
13 juni 2011 · 1 080 Inlägg

Trist med problemen men kul att köra lite iaf.

Kikade lite på bilen i depån, ser ju precis lika fin ut i verkligheten smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Jom
14 juni 2011 · 55 Inlägg

Rallyhalle:
Ja, håller med. Det är ju bankörningen man är där för....
Ja, fast jag såg att det var något om RS bana på Emmaboda flygfält innan Mantorp, mer info skulle komma men låter intressant......
Ja, kul. smile

Schollin:
Oj, vad grejer....
Ja, det brukar vara så. smile
Det här var då sista gången jag åkte på en banträff utan verktyg m.m.
Jag skall byta fläktarna, för att plasten på dem är hål i och trasig så om man inte har handskar och långärmat på sig när man grejar med något i närheten av den kan man känna hur blodet börjar rinna på armarna. hmm Den har alltid varit så... Man får man så mycket bättre med plats med sparfläktar istället för original så tänkte då kan jag satsa på två sådan. De skall dessutom kunna kyla ned till rätt temp snabbare, så kan nog gå igenom större volym luft. Men jag vet inte spec.en för originalfläktarna?!
Jaha, svajande temp. På familjens 9-3 (T5) fastnar ibland termostaten och då varierar tempen, har du bytt termostaten?

Pontiacen:
Ja, det var kul. Jag förstod det roliga med acc körningen, fast det är roligare att svänga och försöka hitta olika linjer att ta kurvorna på. smile
Tack smile big_smile


Nu är resten av slangen nedtagen, så skall hämta en ny slang imorgon, så sedan skall bilen vara ute på vägarna igen. Tillägg utan att ha en bil som drar framför...roll big_smile

Senast redigerat av Jom (14 juni 2011)

schollin
14 juni 2011 · 11 Inlägg

Jom skrev:
.. RS bana på Emmaboda flygfält innan Mantorp, mer info skulle komma men låter intressant......

Schollin:
Oj, vad grejer....
Ja, det brukar vara så. smile
Det här var då sista gången jag åkte på en banträff utan verktyg m.m.
Jag skall byta fläktarna, för att plasten på dem är hål i och trasig så om man inte har handskar och långärmat på sig när man grejar med något i närheten av den kan man känna hur blodet börjar rinna på armarna. hmm Den har alltid varit så... Man får man så mycket bättre med plats med sparfläktar istället för original så tänkte då kan jag satsa på två sådan. De skall dessutom kunna kyla ned till rätt temp snabbare, så kan nog gå igenom större volym luft. Men jag vet inte spec.en för originalfläktarna?!
Jaha, svajande temp. På familjens 9-3 (T5) fastnar ibland termostaten och då varierar tempen, har du bytt termostaten?

Jag ska också till Emmaboda tänkte jag, aldrig varit där.

Min inställning är: Ju mer skit man tar med sig och är beredd på, ju mindre kommer att rasa. big_smile och jag hade riktig flyt, bilen höll utan minsta problem förutom en blinkers som flög av i slalomen... men det fixades med lite rejsig silvertejp. cool

Jag räknade på det där med fläkt-flås tidigare men har tyvärr inte sparat siffrorna. Oftast byter man ju till smalare fläktar för att man stoppar dit en turbo som tar för stor plats. Jag har 1st spalfläkt på min svarta 900:a och 2st på 9-5:an. Betydligt bättre flås än original iaf och dessutom lite tystare. Eventuellt har en fläkt eller fläktstyrningen pajat på 9-5:an och därför svajar tempen lite ibland. Termostaten bytte jag först men de blev inte direkt någon skillnad. Nu ska jag koppla sladdar och lampor till fläktarna för att kunna se inifrån kupén om/när de är igång. Troligtvis är det givaren till tempmätaren som pajat, verkar vara vanligt fel på äldre 9-5:or.

Men nästa gång något pajar på banan på en STCS träff så är det ju bara att börja fråga runt. Måste finnas mer delar och verktyg på dom träffarna än hos de flesta reservdelsbutiker wink

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
Rallyhalle
14 juni 2011 · 4 299 Inlägg

Just de, rs-banan. Har inte bestämt mig ang den. Ligger så jäkla långt ner i landet tongue

Skulle iof vara kul, det är väl typ konbana?

pontiacen
14 juni 2011 · 1 080 Inlägg

Antar det är bilsports superstage, men e ju inte säker... Robertsson har väl svaren annars wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Robin-T
14 juni 2011 · 168 Inlägg

Fin 9-5a, projektet följs! smile

Jom
14 juni 2011 · 55 Inlägg

Schollin:
Kul, jag var där förra året på EDPS. Det är skog överallt, så jag var lite fundersam på om jag var rätt. Sedan hitta jag en Skyline som jag tänkte han skall nog dit så jag följde efter honom och hamnade som tur var rätt. Men GPS är att rekommendera.
Aha, så det var du som hade silver tejp rässern. wink
Vet du vart givaren till temp mätaren sitter?
Ja, det kan du nog ha rätt i... wink

Rallyhalle:
Ja, det är en bit. Fast jag vet inte hur ofta som klubben brukar få möjlighet att köra, så kanske bara blir en gång.
Ja, jag tror också det, fast tror att den är aningen större och högre fart, så borde passa 9-5or bättre..... Jag tänkte försöka att köra, jag vågar inte köra vanlig konbana då de är så smala och många konor, så orolig för lackskador, men RS bana vore kul.

Pontiacen:
Ja, mycket möjligt. Vad är det som skiljer bilsport superstage och RS bana?
Ja, det stod att det skulle komma ut mer info, så det borde väl ligga något på stcs sida snart, tycker man...

Robin-T:
Tack smile

schollin
15 juni 2011 · 11 Inlägg

Jom skrev:
Schollin:
Kul, jag var där förra året på EDPS. Det är skog överallt, så jag var lite fundersam på om jag var rätt. Sedan hitta jag en Skyline som jag tänkte han skall nog dit så jag följde efter honom och hamnade som tur var rätt. Men GPS är att rekommendera.
Aha, så det var du som hade silver tejp rässern. wink
Vet du vart givaren till temp mätaren sitter?
Ja, det kan du nog ha rätt i... wink

Ok, ska ta med gps! Ska ta och hälsa på nästa körning om jag ser dig ligga och skruva i motorrummet igen wink
Jepp, jag som körde silvertejpsräsern cool förstår inte att alla vart så rädda bara för att lite delar började att lossna big_smile som tur var hade jag inga problem alls med bilen förutom att skruven som håller blinkersen försvann.
Vet faktiskt inte var tempgivaren sitter, men det får jag kolla upp. Antar den sitter typ mitt på blocket på nån sida.

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
Jom
15 juni 2011 · 55 Inlägg

schollin skrev:

Jom skrev:
Schollin:
Kul, jag var där förra året på EDPS. Det är skog överallt, så jag var lite fundersam på om jag var rätt. Sedan hitta jag en Skyline som jag tänkte han skall nog dit så jag följde efter honom och hamnade som tur var rätt. Men GPS är att rekommendera.
Aha, så det var du som hade silver tejp rässern. wink
Vet du vart givaren till temp mätaren sitter?
Ja, det kan du nog ha rätt i... wink

Ok, ska ta med gps! Ska ta och hälsa på nästa körning om jag ser dig ligga och skruva i motorrummet igen wink
Jepp, jag som körde silvertejpsräsern cool förstår inte att alla vart så rädda bara för att lite delar började att lossna big_smile som tur var hade jag inga problem alls med bilen förutom att skruven som håller blinkersen försvann.
Vet faktiskt inte var tempgivaren sitter, men det får jag kolla upp. Antar den sitter typ mitt på blocket på nån sida.

Ja, det får du göra.wink
Man tror att man motortvättar bilen ordentligt men när det väl är något som krånglar är det alltid smutsigt där.... I helgen vart högerarmen kolsvart efter meckandet på kullen och då var den motortvättad i veckan...
Alltid skönt när bilen håller så man kommer hem igen, jag har också klarat mig bortsett från denna gång.
Jag kollade i Haynes boken, givaren skall sitta på termostathuset. Stod även att man kunde koppla in en ohm-mätare för att se om den fungerar. Hoppas att det här hjälper något, jag blev nyfiken så kollade....big_smile


Nu är bilen ute igen, ny slang. Tog även och efter drog grenrör-turbo packningen då det luktade avgaser i motorrummet och då försvann det. Väntar nu med spänning på när kylfläktarna skall dimpa ned i brevlådan..

FreddeLi Studerande maskiningenjör
15 juni 2011 · 1 903 Inlägg

trevligt projekt! kommer följas smile lycka till!

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
schollin
16 juni 2011 · 11 Inlägg

Jom skrev:

schollin skrev:
Vet faktiskt inte var tempgivaren sitter, men det får jag kolla upp. Antar den sitter typ mitt på blocket på nån sida.

Jag kollade i Haynes boken, givaren skall sitta på termostathuset. Stod även att man kunde koppla in en ohm-mätare för att se om den fungerar. Hoppas att det här hjälper något, jag blev nyfiken så kollade....big_smile

Nu är bilen ute igen, ny slang. Tog även och efter drog grenrör-turbo packningen då det luktade avgaser i motorrummet och då försvann det. Väntar nu med spänning på när kylfläktarna skall dimpa ned i brevlådan..

Hmm såg ingen givare på termostathuset när jag bytte termostat... ska kolla upp detta ikväll. Tack för tipset! smile

Skönt att du har bilen igång igen smile

Saab 9-3SS Aero "Sväng Edition" (2003)
Jom
16 juni 2011 · 55 Inlägg

Tack smile


Ja, jag var också lite fundersam. Men borde ju vara långt till vänster på topplocket, bilden de hade var lite konstig, men stod på termostathuset?....
Ja, det är gör skönt att bilen är igång. smile

Rallyhalle
16 juni 2011 · 4 299 Inlägg

Skulle tippa på att den givaren ni pratar om sitter på kortsidan av toppen på "växellådssidan". Ganska nära skarven till blocket, bara runt hörnet för termostathuset typ. För är ganska säker på att placeringen är den samma som på 9000 tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang