Är Saab fortfarande svårsålda nu?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 mars 2011 · 1 594 Inlägg

Men egentligen är ju Saab´s dåliga andrahandsvärde inget nytt under solen. 900 och 9000 blev ju snudd på helt döda i bilhallarna som beg. bil. Man fick uselt i inbyte och de bilar som byttes in stod kvar länge. Trots att varken 900 eller 9000 är några dåliga bilar eller har speciellt hög felfrekvens jämfört med många andra märken. Att sedan motorproblemen med T7 motorn i 9-5/9-3 och GM´s misshandel av märket spär på är ju inte direkt konstigt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Rquired Allmänt envis
28 mars 2011 · 12 512 Inlägg

hotrodder skrev:
Men egentligen är ju Saab´s dåliga andrahandsvärde inget nytt under solen. 900 och 9000 blev ju snudd på helt döda i bilhallarna som beg. bil. Man fick uselt i inbyte och de bilar som byttes in stod kvar länge. Trots att varken 900 eller 9000 är några dåliga bilar eller har speciellt hög felfrekvens jämfört med många andra märken. Att sedan motorproblemen med T7 motorn i 9-5/9-3 och GM´s misshandel av märket spär på är ju inte direkt konstigt.

Du har helt rätt, men även om det är ett nytt eller gammalt fenomen så påverkar det förstås bilden av märket? Sedan skall rätt vara rätt; Saab 9000 utgjorde den absoluta botten (Alltså, sistaplatsen) i tex. JD Powers undersökning 1997. Till och med de italienska konkurrenterna Alfa 164 med vänner fick bättre resultat.

Men detta berodde på barnsjukdomar främst, om jag förstått Saab-entusiaster rätt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 mars 2011 · 1 594 Inlägg

Rquired skrev:

hotrodder skrev:
Men egentligen är ju Saab´s dåliga andrahandsvärde inget nytt under solen. 900 och 9000 blev ju snudd på helt döda i bilhallarna som beg. bil. Man fick uselt i inbyte och de bilar som byttes in stod kvar länge. Trots att varken 900 eller 9000 är några dåliga bilar eller har speciellt hög felfrekvens jämfört med många andra märken. Att sedan motorproblemen med T7 motorn i 9-5/9-3 och GM´s misshandel av märket spär på är ju inte direkt konstigt.

Du har helt rätt, men även om det är ett nytt eller gammalt fenomen så påverkar det förstås bilden av märket? Sedan skall rätt vara rätt; Saab 9000 utgjorde den absoluta botten (Alltså, sistaplatsen) i tex. JD Powers undersökning 1997. Till och med de italienska konkurrenterna Alfa 164 med vänner fick bättre resultat.

Men detta berodde på barnsjukdomar främst, om jag förstått Saab-entusiaster rätt.

Ja å detta till trots att 9000 egentligen var en suverän bil när den kom med sina oerhörda innerutrymmen och komfort/prestanda. Sen ta Talladegaköret... TVÅ rekordkörningar som varken BMW, Merca eller nåt annat prestigemärken ens funderat på att testa men som Saab tog hem som ingenting.
Läsvärt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

Senast redigerat av hotrodder (28 mars 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Rquired Allmänt envis
28 mars 2011 · 12 512 Inlägg

hotrodder skrev:

Rquired skrev:

hotrodder skrev:
Men egentligen är ju Saab´s dåliga andrahandsvärde inget nytt under solen. 900 och 9000 blev ju snudd på helt döda i bilhallarna som beg. bil. Man fick uselt i inbyte och de bilar som byttes in stod kvar länge. Trots att varken 900 eller 9000 är några dåliga bilar eller har speciellt hög felfrekvens jämfört med många andra märken. Att sedan motorproblemen med T7 motorn i 9-5/9-3 och GM´s misshandel av märket spär på är ju inte direkt konstigt.

Du har helt rätt, men även om det är ett nytt eller gammalt fenomen så påverkar det förstås bilden av märket? Sedan skall rätt vara rätt; Saab 9000 utgjorde den absoluta botten (Alltså, sistaplatsen) i tex. JD Powers undersökning 1997. Till och med de italienska konkurrenterna Alfa 164 med vänner fick bättre resultat.

Men detta berodde på barnsjukdomar främst, om jag förstått Saab-entusiaster rätt.

Ja å detta till trots att 9000 egentligen var en suverän bil när den kom med sina oerhörda innerutrymmen och komfort/prestanda. Sen ta Talladegaköret... TVÅ rekordkörningar som varken BMW, Merca eller nåt annat prestigemärken ens funderat på att testa men som Saab tog hem som ingenting.
Läsvärt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

Nu känns det som vi är otäckt nära den där Saab vs. konkurrenterna-disskutionen jag var rädd för. Men som ett sista inlägg vågar jag nämna att Talladega var i princip värdelöst. Varför? Jo tre anledningar:

1. Så länge det enbart är Saab som kört detta påhitt går det inte att använda som jämförelse, detta är självklart konkurrenterna fullt medvetna om. Varför har inget annat märke kört Talladega? Jo! För konkurrenterna vet att så länge de låter Saab stå ensamma med 10.000mil på denna bana är det i princip värdelöst som PR.

2. Oavsett vad som hände på Talladega så var det Saab som utförde testet, det var inget opartiskt sådant.

3. Oavsett vad som hände på Talladega så klarar sig konkurrenterna bättre i verkligheten. Tror ni att Saab bara håller bra på Talladega men dåligt i verkligheten? I så fall:
-3.1 Kunderna bryr sig inte, hur bra Saab än håller på bana så är det inte där de kör. De kör i trafiken, och där klarar sig konkurrenterna bättre.
-3.2 Konkurrenterna klarar sig bättre i praktiken, det innebär att kunderna tror att OM Bmw, Mercedes, Chevrolet, Peugeot eller någon annan biltillverkare skulle försöka sig på Talladega så tror kunderna att de skulle klara det minst lika bra som Saab? Varför? Jo för att de klarar av verkligheten minst lika bra som Saab.

I enklare ordalag var Talladega en provokation från Saab´s sida, men eftersom ingen tog upp handsken som Saab kastade (Och troligen aldrig kommer göra det) så blev den i praktiken obetydlig. Det finns bara ett resultat, och så länge det bara finns ett resultat kan man aldrig göra en jämförelse.

Senast redigerat av Rquired (28 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
heltsonika Rebel with a cause
28 mars 2011 · 224 Inlägg

Jag kliver in igen då tråden har hamnat på en helt ny nivå.

Det finns ju även + för SAAB-köparen.
Som många har nämnt får man ju en hel del bil för pengarna.
Om man skippar den populära Aero'n och satsar på en strax under kan man fynda på riktigt. Ska man köra slut på bilen och inte har behov av en kombi så är väl 9-5 sedan bland det mest prisvärda man kan köpa under förutsättning att bilen i fråga är i gott skick.

Det är sällan man ser en nyare SAAB rosta bort medan många "finare" märken tyvärr gör det allt för lätt. BMW och framför allt Mercedes har, eller i alla fall har haft, stora problem med rost. Audi har ju helt klart klarat sig bättre på den fronten.
Trafiksäkerhetsmässigt har 9-5 fått toppbetyg av försäkringsbolagen och även om det inte talar hela sanningen om hur säker en bil är så kan man knappast säga att den har brister.
Sen är det en grym kryssare med sköna säten. Perfekt för Sälen-resan!

Det finns många bilar som dock slår SAAB på många punkter men om allt handlar om pengar är det svårt att finna något billigare. Köper hellre en SAAB än en Volvo (nu retar jag väl upp 80% av besökarna igen) även om man får sitta snett med benen för att komma åt pedalerna wink

Senast redigerat av heltsonika (28 mars 2011)

Memme I'am AWESOME..
28 mars 2011 · 2 783 Inlägg

Jag tittar på sedaner och kombinar faktiskt. då dom dricker lika mycket, det jag fasar mest med 9-5orna är väl oljeläckor, och oljeslugde å sånt trams.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Bjork OEM <3
28 mars 2011 · 6 957 Inlägg

heltsonika skrev:
Jag kliver in igen då tråden har hamnat på en helt ny nivå.

Det finns ju även + för SAAB-köparen.
Som många har nämnt får man ju en hel del bil för pengarna.
Om man skippar den populära Aero'n och satsar på en strax under kan man fynda på riktigt. Ska man köra slut på bilen och inte har behov av en kombi så är väl 9-5 sedan bland det mest prisvärda man kan köpa under förutsättning att bilen i fråga är i gott skick.

Det är sällan man ser en nyare SAAB rosta bort medan många "finare" märken tyvärr gör det allt för lätt. BMW och framför allt Mercedes har, eller i alla fall har haft, stora problem med rost. Audi har ju helt klart klarat sig bättre på den fronten.
Trafiksäkerhetsmässigt har 9-5 fått toppbetyg av försäkringsbolagen och även om det inte talar hela sanningen om hur säker en bil är så kan man knappast säga att den har brister.
Sen är det en grym kryssare med sköna säten. Perfekt för Sälen-resan!

Det finns många bilar som dock slår SAAB på många punkter men om allt handlar om pengar är det svårt att finna något billigare. Köper hellre en SAAB än en Volvo (nu retar jag väl upp 80% av besökarna igen) även om man får sitta snett med benen för att komma åt pedalerna wink

Audi hade ju problem med galvsläpp istället.

En Saab kan säljas lika snabbt som vilken annan bil som helst skulle jag vilja påstå, helt beroende på utrustningen.

Sen att det finns 50.000 snikutrustade 9-5 SE 2.0t med plyschklädsel och silvrig lack gör ju att man kan titta
på antingen större motor eller annan Saabmodell.

Problemet med svenska nybilsköpare är att många blir snåla när dom ska pynta själva tongue

Man får ju en fräsh 2.3t idag för runt 40.000kr, kompisen köpte en kalasfin 2.3t -02 med halvskinn 2-färgat (eller om det var helskinn) fräsch i motor och låda för 42.000kr, haft den i 2 år, servar och tutar å köra året om smile

Som jag sagt förut så sålde jag ju min 9-3 SS Aero -05 på 2 dagar (visst en Aero) men den var ju redigt utrustad mot många andra som låg ute som kan ha varit till en fördel..

OEM <3
Rquired Allmänt envis
28 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Memme skrev:
Jag tittar på sedaner och kombinar faktiskt. då dom dricker lika mycket, det jag fasar mest med 9-5orna är väl oljeläckor, och oljeslugde å sånt trams.

Ovanstående diskussion är på ett annat plan, om Saab är så eller så pålitlig är bara en akademisk fråga när man skall försöka förstå varför märket haft problem: I praktiken får man inte glömma att det rullar många Saab och finns många nöjda Saab-ägare.

Och av just den sista anledningen skall du inte lägga någon större vikt på oljeproblemen. Kontrollera med ägaren att Saab´s åtgärder är genomförda och kontrollera bilens skick. Är det ok är också risken för (dessa) problemen minimal. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Memme I'am AWESOME..
28 mars 2011 · 2 783 Inlägg

Björk, har svårt för 2.0T i både 9-3 och 9-5 i allafall dom med 150 hk. Det ska vara minst 184 så man ser laddmätare på instrumentbrädan!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
plankan
28 mars 2011 ·

Rquired skrev:
I enklare ordalag var Talladega en provokation från Saab´s sida, men eftersom ingen tog upp handsken som Saab kastade (Och troligen aldrig kommer göra det) så blev den i praktiken obetydlig.

Bullshit.

Var lite ärlig nu istället......

Det fanns ingen annan biltillverkare "på den tiden" som "vågade" på ett sådant test med en familjbil.
Saab hade dom bästa och mest driftsäkra turbospisarna då.

Men för att återgå till trådskaparens fråga...

Har du fått smak för en bil -
så köp den istället för att bry dig om vad resten av Sverige tycker.
Ingen tvekan om att man får både mycket och rolig bil för de pengarna jämnfört med andra märken.

Summa av detta:
Alla bilar är s**t på ett eller annat sätt,det är mera frågan om vad man är beredd att stå ut med tongue

Bjork OEM <3
28 mars 2011 · 6 957 Inlägg

Memme skrev:
Björk, har svårt för 2.0T i både 9-3 och 9-5 i allafall dom med 150 hk. Det ska vara minst 184 så man ser laddmätare på instrumentbrädan!

Då är det bara att satsa på 2.3t, vilket jag inte hade tvekat på en sekund om jag varit du.
Köp en Vector så får du en finfin saab smile

OEM <3
Bjork OEM <3
28 mars 2011 · 6 957 Inlägg
OEM <3
heltsonika Rebel with a cause
28 mars 2011 · 224 Inlägg

Den viktigaste frågan är ju om du har två barn och hund?

Annars har jag svårt att förstå varför man köper en  SAAB, speciellt kombi.
Är du oftast själv eller en passagerare skulle jag köpa något roligare. Är man ung kan man ju välja något mer crazy.

Rquired Allmänt envis
28 mars 2011 · 12 512 Inlägg

plankan skrev:

Rquired skrev:
I enklare ordalag var Talladega en provokation från Saab´s sida, men eftersom ingen tog upp handsken som Saab kastade (Och troligen aldrig kommer göra det) så blev den i praktiken obetydlig.

Bullshit.

Var lite ärlig nu istället......

Det fanns ingen annan biltillverkare "på den tiden" som "vågade" på ett sådant test med en familjbil.
Saab hade dom bästa och mest driftsäkra turbospisarna då.

Turbospisar, vad spelar detta för roll? Saab var relativt ensamma med turbomotorer, det var självklart konkurrenterna med sugmotorer som utmaningen var tänkt att riktas mot. För som du själv skrev var Saab en familjebil, det är knappast 911 Turbo som stod i Saabs sikte inför Talladega.

Och pålitliga turbobilar fanns 1986, och framför allt 1996. Eller du tror på fullaste allvar att en Volvo Turbo, vad som måste vara Sverige´s mest plågade bil, inte skulle klara av 10.000mil runt en bana när det finns sådana som klarat av att stå med en sten på gaspedalen, utan vätskor, i flera timmar? Akta dig för vad du svarar nu, halva Garaget är Volvoförare kan man ibland få för sig och vi vill inte blanda in dem i denna tråden!

Svaret är lika enkelt som rimligt, alla Saab´s konkurrenter hade kanske inte klarat av utmaningen men många av dem hade klarat av det lika bra eller bättre. Men varken Volvo eller någon annan är intresserade av att försöka, för som sagt så är Talladega-övningen i princip värdelös så länge det inte finns något att jämföra med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Memme I'am AWESOME..
28 mars 2011 · 2 783 Inlägg

Den såg bra ut ! : ) Har varit i kontakt med lite folk som :

http://www.blocket.se/vi/29805840.htm        <---

och

http://www.blocket.se/vi/32739479.htm     


Dom två som ligger närmast ett köp.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Bjork OEM <3
28 mars 2011 · 6 957 Inlägg

Utan tvekan den översta, riktigt snygg!!

OEM <3
Memme I'am AWESOME..
28 mars 2011 · 2 783 Inlägg

heltsonika skrev:
Den viktigaste frågan är ju om du har två barn och hund?

Annars har jag svårt att förstå varför man köper en  SAAB, speciellt kombi.
Är du oftast själv eller en passagerare skulle jag köpa något roligare. Är man ung kan man ju välja något mer crazy.

Nä inga barn, fast prat om de med Fästmön om att skaffa. smile  och gillar att 9-5 kombin fabrikstylad, typ som en civilpolisbil.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
heltsonika Rebel with a cause
28 mars 2011 · 224 Inlägg

Okej... Go for it!

Garfield
28 mars 2011 · 1 019 Inlägg

Rquired skrev:

BMWgrabben skrev:

Garfield skrev:
Om detta nu stämmer så borde det inte vara några problem för dig att presentera några exempel på denna statistik för att stödja dina påståenden?

+1

Det finns mängder med trådar där Saab jämförs med andra märken och är du intresserad av statistik är det dit jag hänvisar dig.

Du har alltså inte en enda länk du kan dela med dig av för att stöda dina påståenden?

Rquired skrev:
*Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på.

*Det finns en väldigt massa alternativ till Saab, bilar som gör samma uppgift som en Saab till en lägre kostnad och är mer tillförlitlig. Volvo, Bmw, Nissan, Honda, Audi (Beror på modell), Lexus...

Du nämnde JD Powers. Kollade deras driftsäkerhets studie från 2010. Du nämnde att Saab är sämre än medelbilen vilket den är enligt JD Powers. Du rekommenderar istället " Volvo, Bmw, Nissan, Honda, Audi (Beror på modell), Lexus." och påstår att dessa är mer tillförlitliga? Vad grundar du det på? JD håller inte med. Både Volvo, MBW, Nissan och Audi är sämre än både medelbilen och Saab.
http://www.saabsunited.com/upload/images2010/03/saab_rises_in_the_2010_jd_power_vehicle_dependability_study/2010vdschart.jpg

Rquired skrev:
2. Oavsett vad som hände på Talladega så var det Saab som utförde testet, det var inget opartiskt sådant.

Du tror väl inte att Saab skulle få alla 21 rekord godkända om det bara var anställda från Saab som övervakade körningen?

(OT: En liten film om Talladega-körningen -86)

heltsonika Rebel with a cause
28 mars 2011 · 224 Inlägg

Den där undersökningen håller inte vatten.
Det står ingenting om hur långt eller hur man kört med bilen.
Sen kan jag bara gissa att Porsche-ägarna använder bilen annorlunda än Landrover-ägarna och har helt andra preferenser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang