Är Saab fortfarande svårsålda nu?

siimmon
30 mars 2011 · 9 Inlägg

Ja de ha du helt rätt i (Y)

Andromeda Rumpmas
30 mars 2011 · 3 860 Inlägg

heltsonika skrev:
Varför är det så få som sålt en SAAB uttalat sig?

Jag sålde Aeron på en dag. Hade inte köparen köpt den var två på väg att titta på den dagen efter, så intresset för fina Saabar finns.

Problemet är väl som sagt att det kan vara svårt att sälja en 9-5 2,0t med plyschklädsel eftersom det finns tjogvis av dom på Blocket. Men med mer utrustning, fint skick och fler hästar är de inte svårsålda, och ofta väldigt prisvärda.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
lingua
30 mars 2011 · 2 271 Inlägg

Nu va det i och för sig ett år sen men som ex, min gamla 9K va såld 90 min efter
den kom ut på blocket. Dock rätt billigt pga bakbromsarna va slut.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
30 mars 2011 · 1 594 Inlägg

9000 med 37-tusen mil på mätaren gick iväg 2 dagar efter annonsen lagts ut. En -97 A50 såld direkt per telefon på väg upp från köpet i Stockholm. Gruvligt bra betalt av försäkringsbolaget för en -96 cse efter en totalskada. En av mina V4´or -74 blev det budgivning på vara ett antal intresenter från Holland. Min 99´a EMS är det flera som med jämna mellanrum hör av sig och vill köpa. Min ena 9-5´a, en -99 2,3 Sedan med mycket utrustning + fixad motor hos Saab vill flera köpa men antagligen för att dom tror jag släpper den för under 20-tusen. Den har för övrigt rullat helt klockrent sedan 13-tusen mil med oljebyte på vid varje 1000mil. Min Aero -01 Kombi rullar oxå utan probs trots orörd motor och träffar snart 20-tusen mil. Ett kopplingsbyte ska dock göras och då kommer jag även riva maskin bara för att vara säker med tanke på att den är orörd. Tjae, jag tvekar inte att köpa en 9-5 eller 9-3 oavsett årsmodell och funderar starkt på att hitta en 9-3 cabbe. Visst gillar jag Saab men drar gärna på mig en BMW, Audi eller tex. en Chevrolet men endast om priset är rätt.

Edit:
Prisbilden på ovan sålda Saabar har legat i nivå med Blockets priser på liknande bilar och skicket på mina försäljningar är genomgående "turn key" utan dolda fel.

Senast redigerat av hotrodder (30 mars 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Garfield
30 mars 2011 · 1 019 Inlägg

Rquired skrev:
3. Jag nämnde en källa till det påståendet, bakåt och leta!

Ursäkta, det var påståendet "Saab håller sämre än medelbilen, det finns det hur mycket statistik som helst som visar på." jag menade. Har sökt efter artikeln i TV23/-98 men utan framgång. Fann dock följande:
http://www.carfax.com/car_safety/rating … eliability


Rquired skrev:
4.  "Fel/100 bilar" är inte sannolikhetslära, sannolikhetslära skulle i så fall vara "Hur många bilar är det sannolikt fel på". Har du läst ämnet borde du veta detta.?

Exakt, du påstår att fel-procenten ökar när antalet analyserade bilar ökar vilket inte är sannolikt.

Rquired skrev:
Jag har redan förklarat skillnaden en gång.

Okej, låt gå men jag köper den inte.


Rquired skrev:
8. "Stenåldersteknik" är en liknelse, och behöver självklart inte betyda att tekniken verkligen är uråldrig. Saab 9-5 släpptes 1997 och började således utvecklas 1990-1991 troligtvis. Saab 9-3ss släpptes 2002 och utvecklades därmed garanterat på 90-talet.

Givetvis är det en liknelse, du har dock en förmåga att välja liknelser som får saker och ting att låta värre än de är. Jag tror du överdriver.

Sveriges Ingenjörer skrev:
"För 20 år sedan var det inte ovanligt att det tog fem år att utveckla en ny bil. /.../ Utveckling av en ny modell tar i dag cirka två år."

http://www.sverigesingenjorer.se/press/ … saljn.aspx

Rquired skrev:
9.2 Saab har några enstaka gånger gjort vinst, och då ingen större vinst att tala om. Märket har haft flera svåra år, ägarbyten och till slut en rekonstruktion, nerläggning och så till slut en återuppståndelse skall erkännas. Men hur tycker du vi skall beskriva detta, succé?

Det finns inget mellanting eller? Antingen succé eller "helt åt helvete"...

Rquired Allmänt envis
30 mars 2011 · 12 512 Inlägg

1. Jag tänker som tidigare nämnts inte gå in på den diskussionen, eftersom statistik kräver ett sammanhang och en tolkning. Partiska människor, oavsett om det är du, jag eller någon annan i denna tråd, tenderar tolka detta helt fel. Dessutom är det nämnda sammanhanget väldigt brett, ok att diskutera i en tråd som handlar om ämnet men helt fel att dra upp i denna tråd.

2. Nej det har jag inte påstått, däremot har jag påstått att siffran blir mer välgrundad desto fler bilar man analyserar. Dessutom är Saab i USA väldigt litet, ett entusiastmärke. Och entusiaster brukar i regel, hur är det nu... vanvårda sina pärlor? Nej, det är fel...

3. Inget att tillägga

4. Du är fri att tro precis vad du vill.

5. Läser du några biltidningar? Brukar du läsa avsnitt som tex. "Bilspionen" där prototyper har fotograferats och analyserats? Då bör du ha samma uppfattning som jag, vi kan väl säga som så att det är inte 2år innan modellen släpps som prototyper börjar figurera på olika platser kring jorden. Och kom ihåg att det är fruktansvärt mycket arbete och beslut innan bilen är såpass färdig att den börjar testas: Flera års arbete.

Det du länkar till är dessutom ingen fakta, det är en debattartikel av "ordföranden Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile" i ett förbund för ingenjörer. Vad förväntar du dig att en person med anknytning till Saab säljer efter märkets uppköp? "Viktor Muller påstår att vi har en ny 9-3 till 2012 men det är inte möjligt"? Självklart säger han inte så.

Och arbetar Saab med 2års intervaller har vi här ett starkt själ till att de har problem. Saab´s 9-5 anses inte kunna matcha konkurrenterna trots GM´s resurser som sattes in och trots lång utvecklningstid (Extremt lång), detta har Saab själva erkänt. Nu tror folk att Saab helt själva skall kunna utveckla en ny 9-3 från grunden, trots att de inte kan betala sina räkningar ens, på bara två år!

6. Nja, självklart finns det mellanting men vi säger att Saab är ett mellanting. Då har Saab varit ett mellanting i 64år, och att aldrig komma på fötter under denna långa tid trots chanser som bilmärken som Oldsmobile, Pontiac och Rover skulle drömt om är i mina ögon detsamma som det sistnämda: Åt Helvete...

Nu får det vara nog med OT i denna tråd!

Senast redigerat av Rquired (30 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lingua
30 mars 2011 · 2 271 Inlägg

Rquired skrev:
1. Jag tänker som tidigare nämnts inte gå in på den diskussionen, eftersom statistik kräver ett sammanhang och en tolkning. Partiska människor, oavsett om det är du, jag eller någon annan i denna tråd, tenderar tolka detta helt fel. Dessutom är det nämnda sammanhanget väldigt brett, ok att diskutera i en tråd som handlar om ämnet men helt fel att dra upp i denna tråd.

2. Nej det har jag inte påstått, däremot har jag påstått att siffran blir mer välgrundad desto fler bilar man analyserar. Dessutom är Saab i USA väldigt litet, ett entusiastmärke. Och entusiaster brukar i regel, hur är det nu... vanvårda sina pärlor? Nej, det är fel...

3. Inget att tillägga

4. Du är fri att tro precis vad du vill.

5. Läser du några biltidningar? Brukar du läsa avsnitt som tex. "Bilspionen" där prototyper har fotograferats och analyserats? Då bör du ha samma uppfattning som jag, vi kan väl säga som så att det är inte 2år innan modellen släpps som prototyper börjar figurera på olika platser kring jorden. Och kom ihåg att det är fruktansvärt mycket arbete och beslut innan bilen är såpass färdig att den börjar testas: Flera års arbete.

Det du länkar till är dessutom ingen fakta, det är en debattartikel av "ordföranden Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile" i ett förbund för ingenjörer. Vad förväntar du dig att en person med anknytning till Saab säljer efter märkets uppköp? "Viktor Muller påstår att vi har en ny 9-3 till 2012 men det är inte möjligt"? Självklart säger han inte så.

Och arbetar Saab med 2års intervaller har vi här ett starkt själ till att de har problem. Saab´s 9-5 anses inte kunna matcha konkurrenterna trots GM´s resurser som sattes in och trots lång utvecklningstid (Extremt lång), detta har Saab själva erkänt. Nu tror folk att Saab helt själva skall kunna utveckla en ny 9-3 från grunden, trots att de inte kan betala sina räkningar ens, på bara två år!

6. Nja, självklart finns det mellanting men vi säger att Saab är ett mellanting. Då har Saab varit ett mellanting i 64år, och att aldrig komma på fötter under denna långa tid trots chanser som bilmärken som Oldsmobile, Pontiac och Rover skulle drömt om är i mina ögon detsamma som det sistnämda: Åt Helvete...

Nu får det vara nog med OT i denna tråd!

Du har mycket bra att säga i många köprådstrådar, men ditt eviga negativa nerspel på Saab får mig att undra va fan du ens svarar i denna tråd då du uppenbarligen aldrig köpt eller ägt en Saab?
Så!
Fråga 1. varför svarar du ens när du inte vet? vad TS frågar om?
Fråga 2. Du hävdar att du vill följa tråden utan Off Topic men åter igen har ingen aning? utan igen smutsar ner med vad jag skrev innan, att du skulle dyka upp med din jävla roman igen.
Jag kan saxa hur mycket som helst från tidsskrifter, men det är inte vad TS frågar om, eller hur?

Så, låt oss som köpt/sålt/äger Saab svara i denna tråd och håll dig utanför!
När jag vill köpa en BMW(vilket jag vill någon gång) kontaktar jag dig ok?

Allt väl.

//Tompa

Så sluta smutsa ner denna tråd och försök vara så ödmjuk du påstår dig själv att vara?

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Ödmjuk har jag aldrig påstått mig vara, däremot envis och i det här fallet lite väl envis.

Tråden behandlar svårsålda Saab, och eftersom TS är intresserad av att köpa en sådan och därmed försöka sälja den om X år också framtidsutsikterna för att sälja en Saab. Detta anser jag att jag har svarat på.

Jag har inga planer på att hålla mig utanför. Och eftersom jag sålt en Saab, må så vara att det inte var min Saab, så kvalificerar jag mig till denna tråd även efter de knepiga regler du ansåg dig ha rätt att författa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
31 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Rquired skrev:
Ödmjuk har jag aldrig påstått mig vara, däremot envis och i det här fallet lite väl envis.

Tråden behandlar svårsålda Saab, och eftersom TS är intresserad av att köpa en sådan och därmed försöka sälja den om X år också framtidsutsikterna för att sälja en Saab. Detta anser jag att jag har svarat på.

Jag har inga planer på att hålla mig utanför. Och eftersom jag sålt en Saab, må så vara att det inte var min Saab, så kvalificerar jag mig till denna tråd även efter de knepiga regler du ansåg dig ha rätt att författa.

Enligt din utsago är det ju ett mindre mirakel om man lyckas få en Saab såld och jag med många andra delar inte din uppfattning. Så landa lite, släpp din statistik hämtat direkt från bästa bmw blaska och se till hur verkligheten ser ut

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

TenZer skrev:

Rquired skrev:
Ödmjuk har jag aldrig påstått mig vara, däremot envis och i det här fallet lite väl envis.

Tråden behandlar svårsålda Saab, och eftersom TS är intresserad av att köpa en sådan och därmed försöka sälja den om X år också framtidsutsikterna för att sälja en Saab. Detta anser jag att jag har svarat på.

Jag har inga planer på att hålla mig utanför. Och eftersom jag sålt en Saab, må så vara att det inte var min Saab, så kvalificerar jag mig till denna tråd även efter de knepiga regler du ansåg dig ha rätt att författa.

Enligt din utsago är det ju ett mindre mirakel om man lyckas få en Saab såld och jag med många andra delar inte din uppfattning. Så landa lite, släpp din statistik hämtat direkt från bästa bmw blaska och se till hur verkligheten ser ut

Nej, allting går att sälja till rätt pris. Däremot är ett lågt pris och/eller dåligt andrahandsvärde inget som gagnar en bilägare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
31 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Rquired skrev:

TenZer skrev:

Rquired skrev:
Ödmjuk har jag aldrig påstått mig vara, däremot envis och i det här fallet lite väl envis.

Tråden behandlar svårsålda Saab, och eftersom TS är intresserad av att köpa en sådan och därmed försöka sälja den om X år också framtidsutsikterna för att sälja en Saab. Detta anser jag att jag har svarat på.

Jag har inga planer på att hålla mig utanför. Och eftersom jag sålt en Saab, må så vara att det inte var min Saab, så kvalificerar jag mig till denna tråd även efter de knepiga regler du ansåg dig ha rätt att författa.

Enligt din utsago är det ju ett mindre mirakel om man lyckas få en Saab såld och jag med många andra delar inte din uppfattning. Så landa lite, släpp din statistik hämtat direkt från bästa bmw blaska och se till hur verkligheten ser ut

Nej, allting går att sälja till rätt pris. Däremot är ett lågt pris och/eller dåligt andrahandsvärde inget som gagnar en bilägare.

TS syftade köpa en bil för 50 000, värdeminskningen är nog inte ett jättestort problem

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

plankan skrev:

Rquired skrev:

plankan skrev:

Bullshit.

Var lite ärlig nu istället......

Det fanns ingen annan biltillverkare "på den tiden" som "vågade" på ett sådant test med en familjbil.
Saab hade dom bästa och mest driftsäkra turbospisarna då.

Turbospisar, vad spelar detta för roll? Saab var relativt ensamma med turbomotorer, det var självklart konkurrenterna med sugmotorer som utmaningen var tänkt att riktas mot. För som du själv skrev var Saab en familjebil, det är knappast 911 Turbo som stod i Saabs sikte inför Talladega.

Och pålitliga turbobilar fanns 1986, och framför allt 1996. Eller du tror på fullaste allvar att en Volvo Turbo, vad som måste vara Sverige´s mest plågade bil, inte skulle klara av 10.000mil runt en bana när det finns sådana som klarat av att stå med en sten på gaspedalen, utan vätskor, i flera timmar? Akta dig för vad du svarar nu, halva Garaget är Volvoförare kan man ibland få för sig och vi vill inte blanda in dem i denna tråden!

Svaret är lika enkelt som rimligt, alla Saab´s konkurrenter hade kanske inte klarat av utmaningen men många av dem hade klarat av det lika bra eller bättre. Men varken Volvo eller någon annan är intresserade av att försöka, för som sagt så är Talladega-övningen i princip värdelös så länge det inte finns något att jämföra med.

Du är ta mig fan en större idiot än först antagit lol

Ett mycket barnsligt och omoget argument, skickade en anmälan på grund av ditt inlägg så får vi väl se om moderatorerna finner det lämpligt att kalla andra användare för "idiot" eller om du faktiskt kastade sten i glashus genom att skriva ovanstående citerade inlägg.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

TenZer skrev:

Rquired skrev:

TenZer skrev:

Enligt din utsago är det ju ett mindre mirakel om man lyckas få en Saab såld och jag med många andra delar inte din uppfattning. Så landa lite, släpp din statistik hämtat direkt från bästa bmw blaska och se till hur verkligheten ser ut

Nej, allting går att sälja till rätt pris. Däremot är ett lågt pris och/eller dåligt andrahandsvärde inget som gagnar en bilägare.

TS syftade köpa en bil för 50 000, värdeminskningen är nog inte ett jättestort problem

För en del är 50.000:- en förmögenhet, och om man så heter Ingvar Kamprad så tror jag det ligger i ens intresse att göra en så liten förlust som möjligt. "Man blir inte rik på att slösa"

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
31 mars 2011 · 3 404 Inlägg

Rquired skrev:

TenZer skrev:

Rquired skrev:

Nej, allting går att sälja till rätt pris. Däremot är ett lågt pris och/eller dåligt andrahandsvärde inget som gagnar en bilägare.

TS syftade köpa en bil för 50 000, värdeminskningen är nog inte ett jättestort problem

För en del är 50.000:- en förmögenhet, och om man så heter Ingvar Kamprad så tror jag det ligger i ens intresse att göra en så liten förlust som möjligt. "Man blir inte rik på att slösa"

Det är sant 50 000 är mycket pengar, men du får mycket bil för dom pengarna också. Du är ju duktig på detta med statistik och siffror hit och dit kan du inte lägga fram en beräkning av de vanligaste bilarna i storbilsklassen. Låt säg Saab 9-5 combi, Volvo V70, Audi A6 avant, Bmw 5serie touring, VW Passat och några till

inköp idag, underhåll, ägandekostnader och sälj om låt säg 3 år och 6 000 mil

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Andromeda Rumpmas
31 mars 2011 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:

TenZer skrev:

Rquired skrev:
Nej, allting går att sälja till rätt pris. Däremot är ett lågt pris och/eller dåligt andrahandsvärde inget som gagnar en bilägare.

TS syftade köpa en bil för 50 000, värdeminskningen är nog inte ett jättestort problem

För en del är 50.000:- en förmögenhet, och om man så heter Ingvar Kamprad så tror jag det ligger i ens intresse att göra en så liten förlust som möjligt. "Man blir inte rik på att slösa"

Visst kan det vara så att en BMW 320 för 50 000 är värd 35k om 3-5 år, medan en 9-5 Aero för 50k bara är värd 30k efter samma tid, det säger jag inte emot.

Men du får "mer" för pengarna om du väljer Saaben. Du får mer utrustning, starkare motor, en eller ett par årsmodeller nyare, färre mil etc.

Att Saaben är värd mindre om några år säger egentligen inte så mycket då den är värd mindre redan i dagsläget. Med andra ord tjänar du på att de står lågt i pris nu, vilket du sedan förlorar igen när du säljer bilen, men jag tror inte att du förlorar mer än du tjänade när du valde Saaben om du väljer någorlunda rätt bil. Mycket utrustning och låga mil, så blir du lättare av med den när det är dags. Kolla på hur eftertraktade fina 9000 Aero är idag. Lika eftertraktade kommer säkert fina 9-5 Aero att vara om tio år när huvuddelen av de från 98-03 eller så skrotats bort.

De som förlorat på sitt saabägande är ju de som köpte en Saab innan finanskrisen och vill sälja den i dagsläget, bara för att efter att ingen ringt på annonsen på en månad upptäcka att de ligger för högt i pris och att den minskat i värde mycket mer än de trodde. Men säg den hyffsat vanliga bil som inte minskat "onormalt" mycket i värde de senaste 3 åren tack vare konjunkturen?

Senast redigerat av Andromeda (31 mars 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
plankan
31 mars 2011 ·

Rquired skrev:
Ett mycket barnsligt och omoget argument, skickade en anmälan på grund av ditt inlägg.

Men putte nutte då
Får väl leta upp ett bättre namn på dig då lol

zedthepunk Rocknroller
31 mars 2011 · 296 Inlägg

asså ni som pratar om värdeminskning vad spelar det för roll...Att köpa bil är den sämsta affären man gör i hela sitt liv man får aldrig igen pengarna som man lagt ut på bilen. Dvs på försäkring/reparationer/böter m.m m.m.
och till Ts jag tror nog inte saab är svår sålda innan jag köpte bubblan kollade jag mycket på saab och all brabilar jag hittade och ringde på va oftast sålda och då hade annonsen bara legat ute 1-2 veckor på blocket

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

zedthepunk skrev:
asså ni som pratar om värdeminskning vad spelar det för roll...Att köpa bil är den sämsta affären man gör i hela sitt liv man får aldrig igen pengarna som man lagt ut på bilen. Dvs på försäkring/reparationer/böter m.m m.m.
och till Ts jag tror nog inte saab är svår sålda innan jag köpte bubblan kollade jag mycket på saab och all brabilar jag hittade och ringde på va oftast sålda och då hade annonsen bara legat ute 1-2 veckor på blocket

Värdeminskningen är inte felet utan ett av problemen när man satt det i jämförelse. Ta nu inte detta som att jag tycker så, utan det är (Uppenbarligen?) så bilspekulanter resonerar oavsett om jag hör till dem eller ej: Varför köpa en Saab när allt från värdeminskning till underhåll ligger dem i fatet och det är sämre bilar än konkurrenterna, åtminstone i folks ögon?

Åter igen, strunt i vad jag tycker eller skriver för det är så spekulanterna resonerar oavsett om de har rätt eller fel. Och det är därför Saab är svårsålda och/eller har lågt värde, det var väl det vi försökte komma fram till?

Tenzer: Det är en del jobb bakom det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
t_obf -
31 mars 2011 · 121 Inlägg

heltsonika skrev:
Jag håller med Rensvinf. Du får en hel del bil för pengarna men du måste ha i åtanke att bilen håller värdet som en rostig kakburk.

Det är väll bara bra när du köper en begangnad? Eller har jag fel? smile

//Tobias
Pendulum
1 april 2011 · 1 298 Inlägg

Saab är mycket bil för pengarna, punkt slut. Så tänkte jag när jag köpte min och så tänker jag fortfarande och jag brukar inte se mig själv som någon som sålt smöret och tappat pengarna.

Alla bilar sjunker i värde. Att köpa och äga en bil är den sämsta affären de flesta gör i sitt liv. Vissa tappar mer och andra tappar mindre, men det finns andra parametrar som avgör vid ett bilköp. Ska ALLT vara perfekt när man köper en bil t.ex. billig i inköp, billig att skatta och försäkra, vara driftsäker, se bra ut, ha pulver under huven osv.

Finns mig veterligen ingen bil som prickar in alla kriterier man som bilköpare ibland kan ha, den som är alltför petnoga med allt slutar väl antingen upp med att åka kommunalt eller åka runt i en Lada Samara för då blir man ju kanske inte ruinerad iallafall.

För individen som vill göra en bra komprimiss så tycker jag Saab är ett bra val.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang