2284
Sök

Dcay | Yet another 200SX S13 build! Nytt projekt efter BMW'n

Licenssvetsare
927 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare tjenare Garaget, nu är jag tillbaka efter ett litet uppehåll sedan September förra året!

Några av er kanske känner igen BMW'n;
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-56a8364f3fc8e31913b86b220abd0806.jpg

Men efter att jag sålde den var jag sugen på nått nytt med turbo och bakhjulsdrift för lite sladda sladda roll

Då föll valet på en Nissan 200SX S13, letandet fortlöp från September tills nu i Mars då jag hittade en svensksåld, oskruvad och stämplad servicebok med 17000 mil på mätaren. Ett stort plus var också att jag fick med lite godis till den som inte var använt (Mestadels)

Är totalt novis när det gäller turbobilar och motormek så alla tips är välkomna!


Mål;

Bygga en härlig bil att glida med på somrarna och åka på banträffar.
Eventuellt börja köra drifting, seriöst och inte bara här hemma på vägarna..

Motor;
Steg 2 Chip
Extraktorgrenrör
3" Rostfritt hela vägen
FMIC
Öppet filter
Oljekylare

Exteriör Styling;
Ny lack
En uppsättning snygga och breda fälgar
Ett diskret och snyggt kjolkit, eller ett liknande Uras kitet..
Eventuellt en breddning
Driftvinge i kolfiber
En snygg dekor, har lite ideer i huvudet men har totalt värdelös när det gäller Photoshop så får hitta nån som är kunnig..

Interiör Styling;
Moccaratt
Mätare
Sportstolar
Driftingknopp
Lacka lite delar

Väghållning;
Coilovers
Fjäderbensstag fram och bak


Dessa saker kan komma att ändras ju längre tid det går!


Lite bilder på bilen och delarna;

https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-03df4488e4be5a0c7234bdcee6d7af24.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-7bcf9f41d4d265c2507f71c19628bf93.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-56bf4e4dcfd8ac0878e01ecc2e83ece9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-935e5ba0bf8d564c7840254e369dd3a2.jpg

3 Tums rostfritt hela vägen med Decat
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-7873f29e2c59d81f7ad48768c1ad061d.jpg

FMIC, tryckrör och HKS Style Dumpventil
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-19108c59b8e0717a77328b5e001016a2.jpg

Oljekylare, liten skylt fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-87e9febebebfe18a61b9b5621353ae6a.jpg

Steg 2 Chip
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-a83f8507605a8c064929ed3581939fd2.jpg



I helgen så kommer jag antagligen att byta en packbox vid vevaxeln (främre) Och möjligtvis börja montera lite delar, inte helt hundra att jag har tid pga jobbet dock.. Men är riktigt sugen på att pilla på lite delar nu!

Kommer lägga upp en lista på vad jag har planerat för bilen framöver imorgon antagligen.


17'' ROTA FÄLGAR KÖPES!!
Senast redigerat av dcay (30 mars 2011)

343 Inlägg
30 mars 2011
#2
detta ska följas:D

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Licenssvetsare
927 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-0ce5fc3debf3d2e2c86138918e4d0f6b.jpg


Satte på dom temporära fälgarna imorse.. Letar som en tok efter snyggare nu!!

7 120 Inlägg
1 april 2011
#4
Ska bli kul att följa! Har du frågor så är de bara tjata på tongue

Ang. fälgar så är ett hett tips XXR 527 17x9,75(sen på med typ 225/45 däck). Finns billigt på twsdack.se smile

Licenssvetsare
927 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#5
Aerodynamik skrev:
Ska bli kul att följa! Har du frågor så är de bara tjata på tongue

Ang. fälgar så är ett hett tips XXR 527 17x9,75(sen på med typ 225/45 däck). Finns billigt på twsdack.se smile

Då kommer första frågan här wink
Vilken ET borde jag ha till en helt original? Brett ska det va, 17x8,25 fram tänkte jag o möjligtvis 9,75 bak men det är jag rädd att det blir för stort bak.. Tips? Blir sånna du länkade isåfall, har letat som en tok efter exakt sånna fälgar du rekommenderade!

7 120 Inlägg
1 april 2011
#6
dcay skrev:
Aerodynamik skrev:
Ska bli kul att följa! Har du frågor så är de bara tjata på tongue

Ang. fälgar så är ett hett tips XXR 527 17x9,75(sen på med typ 225/45 däck). Finns billigt på twsdack.se smile

Då kommer första frågan här wink
Vilken ET borde jag ha till en helt original? Brett ska det va, 17x8,25 fram tänkte jag o möjligtvis 9,75 bak men det är jag rädd att det blir för stort bak.. Tips? Blir sånna du länkade isåfall, har letat som en tok efter exakt sånna fälgar du rekommenderade!

Kör 9,75" runt om så blir det snyggt och tajt! Det är ET25 enbart på dem tror jag, kommer passa med lätta modifieringar(kasta ut innerskärmar och valsa typ)

Sen är coilovers ett måste nästan, kommer se lite dumt ut om den är hög med så breda fälgar smile

Licenssvetsare
927 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#7
Aerodynamik skrev:
dcay skrev:
Aerodynamik skrev:
Ska bli kul att följa! Har du frågor så är de bara tjata på tongue

Ang. fälgar så är ett hett tips XXR 527 17x9,75(sen på med typ 225/45 däck). Finns billigt på twsdack.se smile

Då kommer första frågan här wink
Vilken ET borde jag ha till en helt original? Brett ska det va, 17x8,25 fram tänkte jag o möjligtvis 9,75 bak men det är jag rädd att det blir för stort bak.. Tips? Blir sånna du länkade isåfall, har letat som en tok efter exakt sånna fälgar du rekommenderade!

Kör 9,75" runt om så blir det snyggt och tajt! Det är ET25 enbart på dem tror jag, kommer passa med lätta modifieringar(kasta ut innerskärmar och valsa typ)

Sen är coilovers ett måste nästan, kommer se lite dumt ut om den är hög med så breda fälgar smile

Beställde faktiskt 8,25 fram och 9,75 bak, låter bra att det kommer passa så "lätt". Jo jag såg detta efter att jag beställde! Jo för fan, coilovers kommer , måste bara dra in lite cash först tongue

Licenssvetsare
927 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#8
Stått på min praktikplats idag och börjat plocka ur lite skit ur bagagen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110756/110756-c173548fed5502d8303e0fba712bd58e.jpg
Rensade lite

blir till att måla lite i reservhjulsbaljan så det ser lite bättre ut wink


Sök