3664
Sök

Missljud i högtalarna som är kopplade till steget, vad göra?

66 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Hej!

Jag är långt ifrån expert på detta med billjud men brukar få väldigt bra hjälp av er så jag vänder mig till er igen!
Jag hör ett missljud i mina högtalare och det är inte varvtalet jag hör utan det är samma ljud hela tiden, om jag gainar ner så försvinner det men det blir inte mycket ljud kvar då, jag har ett 2 kanals steg och driver en 10" bas och 2 6*9or med det får dock inte till något bra ljud i 6*9orna heller.
Det sitter i en Audi a3-00 och jag har hört att jordningen från batteriet är dålig i dom kan det vara det som skapar missljudet?

Lågnivå kabeln är dragen mitt i bilen, alltså under golvmattan längs mittkonsollen så jag tycker inte att det ska vara något där som stör?
Jordkabeln från steget är max 3 dm lång och jordad i bältesbulten, det borde väl räcka?

Om någon har ett koplingsshema eller liknande för att jag ska kunna driva detta skulle det vara toppen för jag vill verkligen lära mig och jag är väldigt noggrann så det suger ju att det ska skita sig när man gör efter konstens alla regler...har tänkt att påbörja ett riktigt ljudbygge i vår men vill inte att det ska tjuta i hela bilen när jag är klar

jätte tacksam för svar!

varför åka på asfalt när man kan skapa stigar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 april 2011
Till att börja med, driv inte både 6x9or och bas på ett 2-kanals steg. 6x9orna klarar sig gott och väl med effekten från huvudenheten (antar att dom sitter bak?) så brygga steget till basen istället. Sen ang. tjutandet, är det från alla högtalare som är kopplade till slutsteget?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

66 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Till att börja med, driv inte både 6x9or och bas på ett 2-kanals steg. 6x9orna klarar sig gott och väl med effekten från huvudenheten (antar att dom sitter bak?) så brygga steget till basen istället. Sen ang. tjutandet, är det från alla högtalare som är kopplade till slutsteget?

Ok då kopplar vi om det sen!

Ja eller i 6x9orna blir det missljud och i basen hörs det missljud om jag typ sätter i en cd skiva eller byter låt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 april 2011
Testa att jorda lågnivån i huvudenheten, kan vara bränd signaljord. Gör som så att du plockar ut huvudenheten (CD-spelaren, stereon eller vad du nu väljer att kalla den) och sätt en kabelstump mellan chassit på den och den yttre ringen på lågnivåkabeln, om oljudet försvinner då, ja då har du bränd signaljord.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

66 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Testa att jorda lågnivån i huvudenheten, kan vara bränd signaljord. Gör som så att du plockar ut huvudenheten (CD-spelaren, stereon eller vad du nu väljer att kalla den) och sätt en kabelstump mellan chassit på den och den yttre ringen på lågnivåkabeln, om oljudet försvinner då, ja då har du bränd signaljord.

Jag trodde att det var det jag hade gjort så provade men det hjälpte inte så jag köpte ny lågnivå kabel men det har somsagt inte gjort någon skillnad....kan det vara att den reagerar på strömmen i kablarna runt huvudenheten? har ju faktiskt inte provat att linda in lågnivå kabeln i folie som borde kunna hjälpa?

3 187 Inlägg
1 april 2011
jag tror på bränd signal jord som crizz skrev, det KAN hjälpa att jorda lågnivån men det gör inte alltid det.. testa byta stereon oh se vad som händer.

en liten tankeställare innan du byter stereo, OM signaljorden har brunnit så finns det en anledning wink kolla över jorden är ett tips.

2 024 Inlägg
1 april 2011
Vanligaste anledningen att man bränner signaljorden brukar vara att man anslutit jordkabeln till steget det sista man gör. Lågnivåkabeln är den absolut sista kabeln man pluggar in i steget efter att kraften är ordentligt ansluten.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

66 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
jag tror på bränd signal jord som crizz skrev, det KAN hjälpa att jorda lågnivån men det gör inte alltid det.. testa byta stereon oh se vad som händer.

en liten tankeställare innan du byter stereo, OM signaljorden har brunnit så finns det en anledning wink kolla över jorden är ett tips.

Sterion är bytt! bytte sterio och lågnivå kabel samtidigt

Skola
15 Inlägg
27 mars 2012
Ursäkta att jag skriver i en gammal tråd, men hjälte det att byta stereo?

Sök