2057
Sök

Generatorbrand? Volvo 142 -74.

2 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Kabeln mellan startmotorn och växelströmsgeneratorn brann plötsligt på min Volvo 142 från 1974. Kan det vara kortslutning i själva generatorn eller i laddningsregulatorn? Tror mig veta att kortslutningar inte är vanliga i växelströmsgeneratorer.
Innan det inträffade hände det under en period att batteriet laddade ur och att lyset blev dåligt under färd, omvälande med perioder då allt uppförde sig normalt. Vad göra?
Senast redigerat av menelik (3 april 2011)

7 281 Inlägg
3 april 2011
I mina ögon så låter det verkligen som en felande generator. Först så slutade den att ladda så att du körde bara på batteriet så när den började ta slut så sjönk spänningen och lyset etc blev sämre.
Sen blev väl generatorn ännu sämre och det blev en kortslutning innuti därav den avbrunna kabeln.

Jag satsar på att generatorn är kass iaf!

21 761 Inlägg
3 april 2011
Sätt en ny kabel från generatorn och dra den gärna direkt till batteriet, då blir det åtminstone en kopplingspunkt mindre och risken för eventuellt dålig kontakt minskar. Välj gärna lite grövre kabel (tex 10 mm2 eller mer), visserligen ger inte en originalgenerator mer än 35 A men ordentlig kabelarea är aldrig fel.

Generatorn kan ju vara dålig, men kabeln mellan generatorn och startmotorn kan även ha fått kortslutning om kabelhöljet var skadat någonstans på vägen. Gamla kablar får torra höljen som lätt spricker sönder. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 april 2011
Jag har ett bra tips, byt till en bättre generator wink
Det går att få dit generatorn från 240 med hjälp av en 12,5mm borr & en bågfil. Jag har så på min 164 eftersom 35A generator, stadskörning med full värme & stereo inte funkade så bra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök