3794
Sök

Datorn stannar 10 sek varje minut, varför?

424 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
min dator har bestämt sig för att ta kafferast lite då och då, det händer typ en gångi minuten och håller i sig ca 10 sekunder varje gång. Det är mycket irriterande eftersom jag inte lyckats tajma min hjärnas egna framedrops med detta *skojja* wink

Skämt åsido. Det är inte ett kyl/värmeproblem eftersom jag provat att köra datorn med delar av chassit bortplockat. Dessutom har jag rengjort den med tryckluft.

Har datorn blivit senil, fått alzeimers? Bör jag leta efter "plack"??

**// Toyota \\**

424 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
kan tillägga att windows körs i felsäkert läge eftersom´den vägrar starta på annat vis

**// Toyota \\**

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 juli 2006
Har detta kommit smygandes eller helt plötsligt så har det kommit?

Vad är anledningen till att du inte kan starta normalt utan måste in i felsäkert?

Just av den anledningen så låter det som mjukvauerelaterat och då kan det vara skönt att göra en ominstallation av operativsystem.

Testa om det går att göra en systemåterställning för att ta dig in en sista gång och säkerhetskopiera allt du behöver.

Just det att den fryser till så kan även vara hårddisken som gjort sitt.

Edit: i vissa fall kan defekta minnen ge samma effekt.

har du möjlighet att bränna ut UBCD så är det ett utmärkt sätt att felsöka svagheter i minnen och diagnostisera hårddiskar

http://www.ultimatebootcd.com/
Senast redigerat av Martin 9-3 (30 juli 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

424 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
men varför hårddisken, den ritar väl upp skärmen ur internminnet? då borde väl de rulla på som vanligt även om hårddisken stannat

under tiden den stannat kan man fortsätta skriva och så, klicka o hålla på, så när den få tillbaka medvetandet igen så utför den alla kommandon, helt skumt tongue
Senast redigerat av parayaCar (30 juli 2006)

**// Toyota \\**

Fisketokig
2 997 Inlägg
30 juli 2006
parayaCar skrev:
men varför hårddisken, den ritar väl upp skärmen ur internminnet? då borde väl de rulla på som vanligt även om hårddisken stannat

som sagt så av det jag fått höra nu ang att du måste starta i felsäkert så är mjukvarufel närmast till hands men skulle du göra en ominstallation och fortfarande ha frysningarna så tror jag på hårddisken.
Just att den får läsfel från skivorna i disken orsakar ofta frysningar.

Lyssna om disken arbetar mer under tiden eller om det är låg aktivitet.
Är det låg aktivitet så testa göra minnestest med UBCD.

Men gör en ominstallation först å främst för i felsäkert kan du inte sitta smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

8 156 Inlägg
31 juli 2006
Jag skulle tippa på att du fått ett par virus...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök