3465
Sök

Öppen dump = avgasrök, enligt trimmfirma.

2 174 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Tja...sitter och spekulerar vad det kan vara på våran 850 t5a när man växlar blir det en avgaspoff, ibland liten, ibland större. Ringde dom som chippet är ifrån och dom säger att när man kör öppen dump, så går bilen fett varje gång du växlar för han skjuter ut insugsluften istället för ta in den i insuget. Inget farligt! Men det ryker vid ordentligt pådrag när man växlar, dom ville inte chippa bilen egentligen om jag inte montera återcirkulerande dump, då man inte ska ha öppen på 850, detta är en av landets kändaste firmor bör tillläggas.

Motorn är helt genomgången, drar ingen olja, och ny turbo, ryker INGET vid påfrestning(som dom gör när turbo eller motor är slitet) utan direkt efter man släppt av...

Sen tänkte jag såhär, förra turbon rasa, och då drog han med sig ett par liter olja ner i racekatten, och till ljuddämparen, då rök det satan. Nu har bilen stått i 6 månader, kan tänka mig att det tar lång tid för oljan och brännas bort ur avgassystemet, några jag prata med sa att allt kommer aldrig försvinna.

Någon som har några funderingar, skriv gärna en tråd om du har tips eller liknande erfarenhet. mvh

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 april 2011
Min gamla Audi A3 smällde och hade sig och gick dåligt på tomgång med öppen dump när jag köpte den. Satte dit en återcirkulerande och då gick den som den skulle. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 april 2011
ja det kan komma poffar med rök av den öppna .
men om turbon har vart så dålig så kan det ju ha läkt ur olja i intercollern m.m
gör rent dom och montera en återcirkulerande dump

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 174 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
ja det kan komma poffar med rök av den öppna .
men om turbon har vart så dålig så kan det ju ha läkt ur olja i intercollern m.m
gör rent dom och montera en återcirkulerande dump

Tack för svar! Jo det spruta olja ur dumpen när turbon gick, dränkte ic och avgassystem, någon ide på hur jag ska få bort oljan i avgas? Bara köra som fan ? Hehe, mvh

2 174 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
rickylicious skrev:
Min gamla Audi A3 smällde och hade sig och gick dåligt på tomgång med öppen dump när jag köpte den. Satte dit en återcirkulerande och då gick den som den skulle. smile

Tack för svar! Okey det kanske inte är så bra med öppen, har ju en äkta hks för 3 papp känns surt byta ner sig :p mvh

723 Inlägg
4 april 2011
Min bil gjorde avgas knallar hela tiden förut men det försvann när jag bytte lambda, kan vara det?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

4 586 Inlägg
4 april 2011
Min poffar även lite ibland men ingen som verkar störa gången på motorn. Min bil har gått med öppen dump i flera år utan problem.

8 284 Inlägg
4 april 2011
Min far och poffar ibland, men då får jag provocera fram det. Och far den och smäller och blöddrar hela tiden så är det nåt med motorstyrningen som är fel. för håller den på sådär hela tiden så låter det ju som om den antingen går i lh-läge eller kallstartsprogrammet förutsatt att du har en bra ventil som funkar som den ska och är rätt injusterad.

Vad gäller oljan så är det ide ett tvätta ur tryckrör och intercooler invändigt för att bli av med oljan. Den olja som satt sig på insidan av downpipe brinner ju bort till slut, därmot den olja som satt sig i katalysatorn har antagligen smält sönder den lite och det går inte att göra nåt åt förutom att byta katalysator. Har man otur så smälter kärnan i katen ihop rejält av oljan och man får bekymmer med lågt laddtryck eller att man inte kan varva ur ordentligt.

2 174 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Min far och poffar ibland, men då får jag provocera fram det. Och far den och smäller och blöddrar hela tiden så är det nåt med motorstyrningen som är fel. för håller den på sådär hela tiden så låter det ju som om den antingen går i lh-läge eller kallstartsprogrammet förutsatt att du har en bra ventil som funkar som den ska och är rätt injusterad.

Vad gäller oljan så är det ide ett tvätta ur tryckrör och intercooler invändigt för att bli av med oljan. Den olja som satt sig på insidan av downpipe brinner ju bort till slut, därmot den olja som satt sig i katalysatorn har antagligen smält sönder den lite och det går inte att göra nåt åt förutom att byta katalysator. Har man otur så smälter kärnan i katen ihop rejält av oljan och man får bekymmer med lågt laddtryck eller att man inte kan varva ur ordentligt.

tack för väldigt bra svar, Misstänker att det inte är fullt flöde i katten tyvär. Är osäker på både ljuddämparen och kattens funktion efter turbo raset.

Bilen har gått kanon hela dagen, sen nu tvättade en kompis av den när jag skruva med en annan bil, och efter det går den konstigt och börja hacka lite igen. kanske fått in vatten på öppna filtret eller något ända tanken som slog mig.

Vid full gas poffar den mindre och mindre för varje dag nu, det försvinner nog lite olja ur avgas och ic varje gång jag trycker upp systemet ordentligt.

sitter en äkta hks ssqv med dubbla kolvar så den tar jag för givet att den funkar. Måste dra felkoder på bilen....ska kolla över chippet också. Jag vill ha en dator man kan koppla upp emot se varenda spridartryck, vakum, lambda värde se precis allt, vore grymt härligt och slippa spekulera.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 april 2011

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök