Saab 9-5 aero - 00, bra köp?

pitrsn
4 april 2011 · 25 Inlägg

Har läst runt lite vad man ska kolla på å liknande men undrar vad en sådan kan vara värd? Har kollat på en som står hos en bilhandlare; Gått 15100 mil, rätt nyligen bytt turbo och verkar välhållen enligt serviceboken. 7 tidigare ägare. Fräsch både in o utvändigt, fina sov däck. Har tyvärr inte kunnat provköra.

Dom har haft inne den i tre månader ca tror jag och begär 49 000:- för den. Prutläge? Va ska man erbjuda isåfall? Nån som har nån idé?

Mvh Pitrsn

FenioN
4 april 2011 · 120 Inlägg

9-5 aero med bytt turbo redan vid dom miltalen låter lite konstigt, har dom haft den så länge så pruta!  provkör och se om allt funkar som det ska,

EDIT efter som turbon är bytt kanske den är drabbad av oilsludge  läs på lite om det.

Senast redigerat av FenioN (4 april 2011)

Saab 9-5 2.0t -04
pitrsn
4 april 2011 · 25 Inlägg

Jo har läst om de så vart lite misstänksam om de kunde va nå sånt, kan man upptäcka det på nå vis om den är drabbad av oil sludge annars? annars är de väl ingen nackdel med ny turbo smile

FenioN
4 april 2011 · 120 Inlägg

första man kan kolla är om det är senaste vevhusventen på och se om den ser rätt gammal ut.  sen  kan man ju taner oljetråget fast inget som vill att du ska göra kan jag tänka mig,

många bilar har blivit drabbade av detta pga att det är så lång service intervall och dåliga kolvringar som fastnar, men dom jag vet blivit drabbade har bytt det som är dåligt och sen bytt olja jätte ofta några hundra mil imellan med en gasnka billig olja för att skölja ur ordentligt.,

och om den drar olja så är det ju kolvringarna som sakt fastnar, men detta kan man lösa med WD40 metoden, som du hittar lätt med en enkel sökning.

Saab 9-5 2.0t -04
kenth66
4 april 2011 · 1 212 Inlägg

tycker att det verkar vara ett bra köp... bjud 44tkr. lite mil på mätaren, så det ger dig en slant att fixa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-5. så länge bilen bilen verkar vara i gått skick och att turbon är fräsch, så klipp till..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
pitrsn
4 april 2011 · 25 Inlägg

Ja eller så bjuder man 40 jämt å hoppas på det bästa!  Eftersom dom har haft inne rätt länge lär dom väl vilja sälja eller? tongue

kenth66
4 april 2011 · 1 212 Inlägg

pitrsn skrev:
Ja eller så bjuder man 40 jämt å hoppas på det bästa!  Eftersom dom har haft inne rätt länge lär dom väl vilja sälja eller? tongue

det är bara att testa:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Nitrometanskada Gött mos
4 april 2011 · 1 096 Inlägg

Se till att byta ut vevhusventilationen om det inte redan gjorts, sen rekomenderar jag nya bussningar i bakvagn, det är en svag punkt..speciellt om det är en kombi.

Jag trivs mä min smile

Lycka till!

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
pitrsn
4 april 2011 · 25 Inlägg

japp det är en kombi! va kostar det att fixa vevhusventilationen på ett ungefär då om du vet?

FenioN
4 april 2011 · 120 Inlägg

1200 ungefär har jagbf ör mig

Saab 9-5 2.0t -04
pitrsn
4 april 2011 · 25 Inlägg

okej ja men de va ju inte så farligt då om de nu behöver åtgärdas.

pitrsn
4 april 2011 · 25 Inlägg

Okej, ja men får provköra och skaffa mej en uppfattning. Kan tilläggas att det var 2 månaders garanti på den, alltid något smile

FenioN
4 april 2011 · 120 Inlägg

turboras tror jag stor del beror på okunskap!  alla saabar utom aeron har ju igentligendåliga turbos men den i aeron ska hålla

Saab 9-5 2.0t -04
pitrsn
4 april 2011 · 25 Inlägg

Aa men sitter de en ny nu får man hoppas att de inte ska vara några problem då! Va hade du gett för den då FenioN? Av de du hört nu och den är i bra skick i övrigt.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
4 april 2011 · 1 594 Inlägg

pitrsn skrev:
Okej, ja men får provköra och skaffa mej en uppfattning. Kan tilläggas att det var 2 månaders garanti på den, alltid något smile

STOR varningsflagg eftersom turbon är bytt vid dessa miltal, Aerons agg. håller hur länge som helst om service sköts. I övrigt några snabba;
# Komplett servicebok! T7´orna rasar på löpande band även om servisarna sköts. Det blir något bättre odds om vevhusventen är uppgraderad men räkna INTE med underverk trots detta. Oljebyte måste ske på 1000 mil om inte bilen körs långt varje gång.
# Kamkjedjan slits onormalt fort även om servicar sköts och bilen körts kortsträckor. KRÄV! att säljaren mäter kamsträckaren, det tar 10minuter för en van mekaniker och sparar dig antagligen massor av stålar några tusen mil framöver.
# Växellådan! Det är i princip en regel att backen blir skitsvår att få i efter +15-tusen mil. En dyr reparation efterom lådan måste ur och isär.
# Bakstödämparna ger upp på framförallt kombin vid 6-8000 mil.
# Bakvagnsbussningarna håller i regel 10-12 000 mil. Inte direkt dyra, lite meck att byta men är dessa dåliga är den otäck efter vägen.
# 9-5´orna går inte att ha med "pilmönstrade däck" Sitter det sånna på´n räkna med däcksbyte om du vill slippa terängdäcksljud och vibbrationer.
# Soppapump innan 20 000mil
# 9-5´orna är i princip stendöda på begmarknaden (Aeron är något bättre) och den är garanterat inbytt för skit och ingenting = JÄTTEPRUTLÄGE!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Andromeda Rumpmas
4 april 2011 · 3 860 Inlägg

Felplacerad skrev:

FenioN skrev:
turboras tror jag stor del beror på okunskap!  alla saabar utom aeron har ju igentligendåliga turbos men den i aeron ska hålla

Turborasen var främst 9-3 2.0T.
Osäker på vad du menar med okunskap, men dessa bilar var inte ägda av gaskåta tonåringar direkt.

Rätta mig gärna om jag har fel men... Är inte Saab vid det här laget kända för problem med motor, växellåda, turbo och lite annat allt möjligt som kommer alldeles för tidigt. Varför köper folk fortfarande dessa bilar? Vill helst inte bli påhoppad av någon Saabfantast nu men det känns lite som en ren skitbil.
Nu pratar jag självklart om den äldre versionen och inte dom nya Saabarna som jag inte vet mycket om.

Vet du med dig om att Saab är skit får du väl leta upp en Volvo istället? smile

Vi som äger dom är ju inte missnöjda.

Senast redigerat av Andromeda (4 april 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
4 april 2011 · 3 860 Inlägg

Felplacerad skrev:

Vi som äger dom är ju inte missnöjda

Okej roll

Är vi det?

Som med alla bilar av alla modeller måste man ju veta vad man ska titta efter eftersom problembilar finns av just alla märken och modeller. Att hitta en bra Aero är ganska lätt om man sovrar lite efter vissa kriterier. Audi har haft samma problem med oilsludge i över 20 år kan jag meddela. Du har ju fått lite bra tips, men ok då:

* Oljan ska vara bytt utöver normal service, helst var tusende mil. Då är den grön vad beträffar oilsludge.

* Att turbon är bytt tror jag beror på att den drabbats av oilsludge. Drar bilen olja genom kolvringarna brukar turbon ge upp pga oljebrist eller dålig olja (mycket vatten i). Aero-turbon är som sagt annars skottsäker, så något lurt är det. Jag skulle nojja lite över det och titta efter en annan bil.

* Nya vevhusventen, version 6. Att uppgradera om det int eär gjort kostar närmare 2000-2500, som du självklart prutar.

* Den ska gärna ha gått långa sträckor, och inte 2 km till jobbet varje dag. Dessa bilar mår ju sämre oavsett märke, och är speciellt illa ur oilsludgesynpunkt. De låga milen talar ju emot långa sträckor. Bästa måste ju vara veckopendlarbilar smile

* Mät kamkedjesträckaren. Ny kedja; 11 mm. Byte vid; 15 mm. Max sträck; 18-19 mm.

* Växellåda; känns och låter den bra är den sannolikt bra. Vill man kan man ju skölja och byta olja när man köpt bilen då det tyvärr inte är en servicepunkt. Använd rätt olja.

* Soppapump, nja, shit happens. Kan hända alla bilar. Större haveririsk på etanolkonverterade.

* Har man Saab nyare än -94 är rotor, fördelare, tändmodul, tändkablar mm ersatt med en tändkassett. En sådan är bra att ha i bakluckan. De kan hålla bilens livslängd, men går den sönder står du där.

* Se som sagt särskilt upp med bakaxelbussningarna och att den inte står på pilmönstrade däck.

Kolla sånt man alltid kollar när man köper bil. Många saker är ju förekommande fel på de flesta bilar.

Man får mycket bil för pengarna.

Senast redigerat av Andromeda (4 april 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FenioN
5 april 2011 · 120 Inlägg

hur ofta blir det turboras i volvobilarna? lika dan turbo i dom fast volvo har 16t/14t och saab aero 15t, fast dom andra saab som har garret turbon brukar få problem med några mil på nacken

Saab 9-5 2.0t -04
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2011 · 17 485 Inlägg

Och pruta ordentligt... Hade nog börjat på 41-42 lappar. Själv varit bilhandlare och en 9-5 i sedanmodell är iskall. De vill säkert bli av med den. Hoppas den är en större och seriös firma? Om nåt händer så blir du du kanske korrekt bemött.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pitrsn
5 april 2011 · 25 Inlägg

Tack för mkt bra info! Har själv kört tre olika saabar innan och har aldrig haft problem med turboras iaf.. Ja de är en stor och seriös firma. Sen som ja skrev tidigare va de 2 månaders garanti. Men känns ändå som de kanske är läge att avvakta och kolla efter nåt annat me tanke på turbon!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang