anvil skrev:
Tack för alla svar...
Vilket motoralternativ är att föredra till V70:n?
Vilket motoralternativ är att föredra till Passat:n?
Toyota Avensis är det ingen som nämnt... Anledning?
Vad tror ni om Mazda 5?
Mvh
Avensis är ett utmärkt, pålitligt transportmedel. Men inget mer, absolut inget mer. Jag skrev visserligen att jag tyckte Passat (VW) var tråkiga, men här på det viset att en VW försöker vara något extra genom att inte vara någonting extra och samtidigt vara allting: Bekväm, stadig, lyxig, enkel och så vidare. Rörig förklaring? Förlåt, men jag kan inte få fram det bättre!
Men precis som Volvo V70 är klart inriktad på att vara en bekväm familjebil är Avensis inriktad på att enbart vara ett enkelt transportmedel. Därför tycker jag Avensis "fungerar" trots att jag aldrig skulle vilja ha en bil utan charm, medan jag tyckte våra Passat försökte vara bra på allt utan att vara riktigt bra på något.
Men, jag tycker som sagt att 2.0TDI med 170hp och DSG automatlåda helt klart är det bästa motoralternativet i en Passat. Pigg, onödigt stark och samtidigt bränslesnål.
I en V70 är nog det idag vettigaste valet en D5, tyvärr är detta en motor som upplevs väldigt bullrig och omodern och som är relativt törstig. Men eftersom Volvon´s övriga motoralternativ är allt annat än snåla (Ok, förutom toktrötta och om du pressar den törstiga DRIVe) så känns denna ändå vettigast. Som komplement till Passaten ovan har vi fler bilar på jobbet, en av dessa byttes nyligen mot en V70 2.5FT: Undvik, det är imponerande hur mycket bränsle denna kan dricka oavsett om du kör på etanol eller bensin. Detsamma gäller 2.0F, på tok för törstig och här är utväxlingen löjligt låg. Det känns som om man alltid glömt växla upp och på landsväg/motorväg blir motorljudet riktigt irriterande högt.
Mazda 5 är väl en minibuss, är den aktuell eller tänkte du på Mazda 6?