6100
Sök

Hur mycket törs man lasta i en Transit 100 -00???

3 259 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Hej! Hur många kg törs man lasta i en Ford Transit 100 (längsta modellen) -00 Skåp???

Den är godkänd för 960kg, men den måste ju klara mycket mer än så! wink

Så skriv hur många kg ni har lyckats lasta utan att knäcka kaross och bakaxel! smile

Mvh

En bil av denna model är det alltså.

http://www.mascus.com/image/product/large/46dc99ea/Ford-TRANSIT-100L-VAN-DSL,fb3f61e3.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

tratt
353 Inlägg
8 april 2011
Har för mig att i statoils lätta lastbilar får man lasta ungefär lika mycket, 960,eller 980, jag drog i 1,1 ton, stenplattor på en pall rakt över bakaxeln, men då var fan jag pissrädd, för någon markfrigå fanns inte där bak, men de gick tydligen. Nu är det någon merca har jag för mig, och vad du kan dra för jämnförelse av detta, det vet jag inte, men kanske säger något att det verkligen är nära smärtgränsen de de skriver som maxlast :>

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
8 april 2011
man lastar inte mer än reg beviset säger för de nret är baserat på vad axlarna klarar för axeltryck.

så vida man inte diggar överlastnings böter eller att nått pajjar

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 april 2011
Fan Jon, har du blivit en "White Van Man"...?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2fast4you
371 Inlägg
8 april 2011
kan ju va maxgräns för b kort. men axlarna klarar kanske mer. står ju i regbeviset

haru kört fast eller

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 april 2011
skalman1 skrev:
Haha, denna tråden får mig att tänka på min stackars citroen jumper som jag hade i jobbet.
Den köptes innan jag började jobba, men den var så tungt lastad med verktyg att den stod på islagsgummit i dom 9 år som vi hade bilen.   smile

För att svara på frågan så bör du nog inte lasta så mycket mer än vad den är specad för, t.ex hjullagren kan bli ledsna har jag märkt på andra bilar......

En kollega hade en Cheva van som servicebil som han gjorde en lite våldsam åkning över en järnvägsövergång med. Efter flygturen så vanens stela bakaxel ut som en sänkt BMW bakifrån men den rullade på. Ett antal tusen mil senare hade axeln fortfarande inte börjat bråka trots att huset på den var som en banan men visst ok... Överlast i viss mån fixar de flesta bilar men saker händer då ofta både plötsligt och med konstiga skador.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök