4342
Sök

"Högt" motorljud från vw polo -03

3 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Har en vw polo med missljud från motor. Ett ljud som kan beskrivas mittemellan knack och tickande.
Lät en mekaniker lyssna på bilen och han sade att det är ett vanligt läte från en polo. Detta var på motorhalland i halmstad. Auktoriserad verkstad. (bilen köptes där).
Åkte tillbaka dit för 3v senare  för att byta bussningar i framvagnen. Då ringer de & säger att jag har kolvknack och behöver byta ut hela motorn.
Åkte till en annan verkstad och där tyckte de att det var lyftarna som inte var bra. De ville börja med att byta olja. Sagt och gjort, idag hämtade jag bilen. Tycker faktiskt att ljudet från motorn har minskat/nästan försvunnit.
Vem litar man på? Från att byta motor till att byta till en tunnare olja...
Har polo ett "typiskt" läte från motorn.
Bilen har gått 7800mil -03.

Tekniker
345 Inlägg
8 april 2011
Om det är en diesel så låter dom rätt högt, är det en bensinare så låter dom inte mycket alls.

Det man inte dör av gör ont.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 april 2011
Är det på höga eller låga varv? Eller är det över hela registret?
Du kan vara ganska lugn, om det är ett lager eller en kolvbult lär du märka det med ett brak inom en snar framtid. tongue
Skämt åsido, det bör ju vara en lyftare. Ett lager eller en kolvbult efter så lite mil låter konstigt, det är ju något som brukar dyka upp om man slarvat med oljebyten eller upp kring 40-50000 mil. Nu vet inte jag hur bra just din motor är men generellt brukar ju VW hålla god mekanisk kvalité.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 april 2011
Knackande/tickande vid kall motor som sedan tystnar kan vara slitna ventiltryckare och/eller "piston-slap", dvs något slitna kolvbultar/lager. En normalskött motor lider INTE av dessa åkommor förrän tidigast kring 25000 mil, o det går rulla vidare bra länge så länge ljuden bara finns vid kall motor...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Bullen1: det är en bensinare.

RD_87: Den "låter" oavsett. Kall som varm. Tycker ljudet är där igen.... Man börjar ju bli knäpp. Upptäckte att jag har kört utan att ha på bilradion i 1v. Lyssnat på motorn varje gång jag har kört. hehe.

dawwe: Tyvärr låter den som sagt hela tiden.

Vet någon om hur mycket det kan kosta att byta eller reparera en lyftare?

ps. Tack för era svar. Uppskattas.ds

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 april 2011
Jag har ingen pejl på prisbilden på en sån motor tyvärr, kan säkert gå lös på uppemot 4-5K. Men det är bara en grov gissning.

3 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Vi kan avsluta denna tråd då försäkringsbolaget gick med på att pröjsa för ett motorbyte. 1500 i självriskför en motor som har gått 5000mil.
Hoppas man kan lita på miltalet.
Undrar vad de kommer att göra med min motor. Reparera och sälja till en annan stackare?
Litar inte ett skit på verkstäder...... Tack för alla svar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 april 2011
Hög kvalité! tongue

Sök