2658
Sök

945 ltt på e85 trimmad sen tidigare, synpunkter och tips

158 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Hej har som sagt tidigare en 945 ltt med denna setup
T3/t4 agg
Chip som är utformat för setupen(dock inte mappat på denna bil) bränsle och tändning
3" ic
3" lmm
r-spridare
1.2bar ladd
Linjär btr

har tänkt å konvertera till e85

Bortsett från att ställa upp bränsletrycket tills jag har lamda 1 vad borde jag göra? byta soppaslangar?
Har även tänkt att byta fuelrail till en nuke rail.

kommer även här i dagarna öka upp laddet till ca 1.4-1.5 då jag får nya chippet

Men som topic vill ha lite synpunkter på detta.
även tips från folk som gjort etanol konvertering om det är något jag behöver tänka på bortsett från att ställa på trycket.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 april 2011
Detdär med slangarna är en typisk myt om E85! Slangar som klara bensin klarar oxå E85, Att slangar gått sönder för fok är pga att E85 gärna löser upp all smuts och gukk som bensinen kletat dit under alla åren. Och i de flesta fall är det bara "kletet" som håller ihop slangen.

Ända tipset jag tycker man ska ge är, byt soppafilter. En del vars syfte är att just samla upp smuts osv. Kör man E85 igenom det så löser man upp en samligsplats för 10,20års skit. Inte trevligt tongue
Senast redigerat av LeafBox (10 april 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

158 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Okey! Då blir det att köpa nytt såsfilter dårå !

Tack för tipset!

Slangarna i motorummet kommer bli nya i vilket fall. måste ju snygga upp lite wink

någon som vet ca hur mycket jag ska öka trycket när jag ska börja justera? har hört att det handlar om ca 30%

Men då har jag isf ett problem. 30% på 3.8bar blir ju alltså att trycket ska ökas till 4.94bar +1.4 ladd 6.34bar soppatryck vid maxlast

Är inte det sjukt högt?
eller har ja tänkt fel? har ju större spridare än orginal
Senast redigerat av JohanssonC (10 april 2011)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 april 2011
En sak till jag kom på, som jag uppmärksammade just nu.

Det finns ett färgämne i E85 (fråga inte varför...)
Iaf, den lämnar gärna lite klegg/slem efter sej. Så det kan vara bra att tanka lite bensin/injectorclean/liknande lite då och då för att tvätta bort det smile

158 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
okej ^^ det ska ja tänka på ögg. man lär väl märka ifall den plötsligt börjar gå sämre? eller säjer de bara poff så är de roliga över? :p

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 april 2011
Näe, det beskrivs som att det blir gradvis sämre. Så man missar det nog inte smile

158 Inlägg
VD Hammar
613 Inlägg
11 april 2011
LeafBox skrev:
Detdär med slangarna är en typisk myt om E85! Slangar som klara bensin klarar oxå E85, Att slangar gått sönder för fok är pga att E85 gärna löser upp all smuts och gukk som bensinen kletat dit under alla åren. Och i de flesta fall är det bara "kletet" som håller ihop slangen.

Ända tipset jag tycker man ska ge är, byt soppafilter. En del vars syfte är att just samla upp smuts osv. Kör man E85 igenom det så löser man upp en samligsplats för 10,20års skit. Inte trevligt tongue

men där emot köper man en Fia Godkänd tank som är anpassad för bensin så vill gärna skummet i tanken lösa upp sig

MVH Johan

158 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Är det någon här som kan hjälpa mig med bränsletrycket?
Behöver jag större spridare eller ska ja höja trycket till nästan 5bar?

Sök